Grejpfrutowy Księżyc w sobotnią noc – odcinek 13.
To były pierwsze nagrania Toma Waitsa, z jakimi miałem bezpośrednio do czynienia. Wcześniej co prawda nazwisko nie było mi obce, ale jakoś bezpośrednio się zapoznać nie miałem przyjemności. To była klasa maturalna, jesień; telewizja akurat nadawała „Noc na Ziemi” Jarmuscha. Ciężko schrypnięty głos i kabaretowa, zakręcona melodia – już tytułowy utwór od razu przykuwał uwagę. I tak wreszcie poznałem muzykę Toma bezpośrednio.
Współpraca między Waitsem a Jarmuschem trwała już od kilku lat (odkąd Tom zagrał główną rolę i napisał muzykę do „Poza prawem”); w roku udokumentował ją pełnowymiarowy album z dźwiękową ilustracją „Night On Earth” – złożonego z pięciu historii taksówkarzy i ich pasażerów, rozgrywających się w ciągu jednej nocy na Ziemi. Pięciu różnych historii, w których jest miejsce na humor (Nowy Jork i Helmut-Hełm), groteskę (Rzym i Benigni wiozący starego księdza) i smutek (Helsinki).
Waits stworzył trzy zasadnicze tematy, które przedstawił w postaci piosenek (kabaretowa „Back In The Good Old World” i liryczne, melancholijne „On The Other Side Of The World” i „Good Old World (Waltz)”), a następnie w oparciu o nie stworzył szereg zróżnicowanych nastrojem, instrumentalnych miniatur. W przypadku LA główny temat podaje przede wszystkim szorstko brzmiąca gitara elektryczna – nawet gdy opiera się o przyjemnie bujającą rytmikę i uzupełniana jest melodyjnym brzmieniem akordeonu, zresztą skontrowanym dysonansowym hałasem dęciaków („Another Private Dick”). Wersja nowojorska to zaś klasyczny jazz: dęciaki, fortepian, stonowana gitara elektryczna, kontrabas… W Rzymie mamy trochę cyrkową melodykę, z nutą groteski, jakby wprost z Felliniego; jeśli Paryż, to oczywiście apaszowski nastrój, akordeon itp. A temat Helsinek jest chłodny, jakby skąpany w półmroku, także za sprawą pięknie podkreślających nastrój dęciaków. Jest jeszcze nieco klezmerski, czarownie podkreślony skrzypkami „Good Old World (Waltz)” i ocierający się o awangardę „Dragging A Dead Priest”…
Ciekawa, całkiem dobrze broniąca się bez obrazu płyta. A film swoją drogą też jak najbardziej polecam.

Waits, Tom
Night On Earth
Zamiast oceny - wyróżnienie
(brak oceny)
Lista utworów:
- Back In The Good Old World (Gypsy) (Waits, Brennan) 02:32
- Los Angeles Mood (Chromium Descensions) (Waits) 02:35
- Los Angeles Theme (Another Private Dick) (Waits) 04:28
- New York Theme (Hey You Can Have That Heart Attack Outside Buddy) (Waits) 04:03
- New York Mood (New Haircut And A Busted Lip) (Waits) 02:38
- Baby I’m Not A Baby Anymore (Beatrice’s Theme) (Waits) 01:58
- Good Old World (Waltz) (Waits) 02:46
- Carnival (Brunello Del Montalcino) (Waits) 03:06
- On The Other Side Of The World (Waits, Brennan) 05:19
- Good Old World (Gypsy Instrumental) (Waits) 02:19
- Paris Mood (Un De Fromage) (Waits) 02:38
- Dragging A Dead Priest (Waits) 04:00
- Helsinki Mood (Waits) 04:10
- Carnival Bob’s Confession (Waits) 02:17
- Good Old World (Waltz) (Waits, Brennan) 03:56
- On The Other Side Of The World (Waits) 04:00
- Tom Waits – Vocals, Pump Organ, Piano, Drums, Percussion. Joe Gore – Guitar, Banjo. Ralph Carney – Trumpet, Alto Saxophone, Tenor Saxophone, Bass Clarinet, Clarinet, Baritone Horn, Pan Pipes. Josef Brinckman – Accordion. Francis Thumm – Harmonium, Stinson Band Organ. Matthew Brubeck – Cello. Clark Suprynowitz – Bass.
Strony zespołu: