ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Black Sabbath ─ Tyr w serwisie ArtRock.pl

Black Sabbath — Tyr

 
wydawnictwo: I.R.S. Records 1990
 
1. Anno Mundi (Black Sabbath) [06:12]
2. The Law Maker (Black Sabbath) [03:54]
3. Jerusalem (Black Sabbath) [04:00]
4. The Sabbath Stones (Black Sabbath) [06:44]
5. The Battle Of Tyr (Black Sabbath) [01:08]
6. Odin’s Court (Black Sabbath) [02:43]
7. Valhalla (Black Sabbath) [04:43]
8. Feels Good To Me (Black Sabbath) [05:44]
9. Heaven In Black (Black Sabbath) [04:05]
 
Całkowity czas: 39:17
skład:
Tony Martin – Lead and Backing Vocals. Tony Iommi – Lead, Rhythm and Acoustic Guitar. Geoff Nicholls – Keyboards. Geezer Butler – Bass Guitar. Cozy Powell – Drums, Percussion.
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
 
 
Ocena: 7 Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
18.01.2016
Piotr „Strzyż” Strzyżowski (Recenzent)

Black Sabbath — Tyr

Glorious Nineties – część I: 1990.

“Headless Cross” – jeden z najlepszych albumów Black Sabbath – powstawał w średnio ciekawych okolicznościach: gdyby się nie udał, a zwłaszcza gdyby się nie sprzedał, to o Sabbsach można by już mówić jedynie w czasie przeszłym, bo po komercyjnej i artystycznej klapie „The Eternal Idol” na kolejną płytę nikt Iommiemu nie dałby już kasy. No cóż, Tony i spółka okazali się być jednymi z tych, u których presja sukcesu zaowocowała płytą wyjątkowo udaną, choć brzmiącą tak sobie. Ale o tym już więcej napisał w swoim tekście o „Headless” Wojtek.

„Tyr” – komponowany i nagrywany w znacznie spokojniejszych, bardziej sprzyjających warunkach – nie był już płytą aż tak udaną, ale z drugiej strony jest to jak na Sabbathów pozycja zacna i jak najbardziej zasługująca na uwagę. Brzmieniowo jest to kontynuacja koncepcji z „Headless Cross” – znów mamy do czynienia z porcją dynamicznie zagranego, całkiem chwytliwego metalu lat 80., ze sporą ilością nadających rozmach i symfoniczną potęgę brzmienia klawiszy – jak w otwierającej całość, wyjątkowo majestatycznej “Anno Mundi”, gdzie chwilami Sabbath brzmi tak, jakby panowie grali w jakiejś starej, wielkiej katedrze – podniosłe to bardzo, ale na szczęście udaje się uniknąć patosu. A potem mamy już dynamiczne metalowe jazdy z fajnymi, całkiem zapamiętywalnymi refrenami („The Law Maker”, „Jerusalem”, „Valhalla”). Panowie próbują też bardziej złożonych, progresywnych form, vide „The Sabbath Stones” – kolejna dramatyczna ballada Iommiego i spółki, ciekawie mieszająca ciężkie gitarowe riffy z akustycznymi fragmentami. Nie brakuje tu też miniatury na gitarę akustyczną („The Battle Of Tyr”) i bardziej przebojowego, radiowego utworu w postaci „Feels Good To Me” – kolejnej, tym razem już bardziej konwencjonalnej ballady. Zresztą ten utwór miał wyjść tylko na singlu, a na płycie znalazł się na prośbę wytwórni.

Trochę mam wrażenie, że ta płyta niknie gdzieś w cieniu znakomitej „Headless Cross”, a szkoda, bo jest to dzieło nie aż tak udane, ale jak najbardziej dobre. Także dlatego, że Tony Martin z upływem czasu coraz lepiej odnajdywał się w Sabbath (nie tylko wokalnie – także teksty, chwilami sięgające do nordyckiej mitologii, wypadały ciekawiej niż na poprzedniczce). Publiczność też przyjęła ją z mniejszym zainteresowaniem, a że chęć powrotu w szeregi Sabbsów zgłosił Dio… Tym niemniej, jest to pozycja interesująca i jak najbardziej warta uwagi.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
© Copyright 1997 - 2025 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.