ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Travis & Fripp ─ Between the Silence  w serwisie ArtRock.pl

Travis & Fripp — Between the Silence

 
wydawnictwo: Panegyric 2018
 
CD 1: All Saints Church, Broad Chalke - 21 Maja 2009
1. The Apparent Chaos Of Stone (8:36)
2. In A Field Of Green (7:51)
3. Route 23 (Improv) (2:54)
4. The Offering (7:14)
5. Blue Calm (5:18)
6. Moonchild (5:40)
7. Duet For The End Of Time (7:53)
8. Coda: Duet For The End Of Time (5:30)
CD 2: Spiegeltent, Bath Festival - 5 czerwca 2010
1. Emporium (4:15) 2. In A Field Of Green (11:34)
3. Rotary Symmetrical (6:24)
4. Moonchild (5:44)
5. A Careful Distance (10:34)
6. Blue Calm (3:42)
7. Route 23 (Improv) (5:37)
8. Duet For The End Of Time (14:40)
9. Encore: Bath Improv (5:19)
CD 3: All Saints Church, Pittville, Cheltenham - 16 lipca 2010
1. The Power To Believe (1:26)
2. Pastorale (7:10)
3. Rotary Symmetrical (6:02)
4. Dark Clouds (8:34)
5. Blue Calm (8:35)
6. When The Rains Fall (10:30)
7. Duet For The End Of Time (9:49)
 
Całkowity czas: 170:57
skład:
Theo Travis - flet altowy, saksofon sopranowy
Robert Fripp - gitara, soundscapes
 
Brak ocen czytelników. Możesz być pierwszym!
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Brak głosów.
 
 
Ocena: 8+ Absolutnie wspaniały i porywający album.
22.08.2018
(Recenzent)

Travis & Fripp — Between the Silence

Aktywny zawodowo od 1993 roku – wówczas zadebiutował płytą jazzową 2am – brytyjski saksofonista, klarnecista i flecista Theo Travis nagrywał z różnymi artystami, takimi jak John Marshall, Daevid Allen, Palle Mikkelborg, Tim Bowness, Steven Wilson, Steve Lawson i Robert Fripp. Z tym ostatnim w zawiązanym w 2007 roku projekcie o czytelnej nazwie Travis & Fripp zarejestrował krążek Thread utrzymany stylistyce ambient music. Do dziś duet ten nagrał trzy płyty studyjne (Thread, Follow i Discretion). Opierały się one w głównej mierze na zapętlonych dźwiękach fletu, saksofonu altowego i gitary elektrycznej sprzęgniętej z systemem Frippertronics. W ten sposób autorzy Between the Silence nadali swym utworom przestrzennego brzmienia, efektu kolażu i nieodpartego wrażenia gry kilku muzyków równocześnie.

Miłość do eksperymentów dźwiękowych u Frippa zrodziła się jeszcze w latach 60., gdy liderował nowo powstałej wówczas grupie King Crimson, co słychać zwłaszcza w utworze Moonchild. Niedługo potem nagrał wraz z Brianem Eno No Pussyfooting (1973), wprowadzając ww. Frippertronics – technologię służącą do robienia kolaży dźwiękowych.

Z racji różnicy pokoleniowej Travis pierwszym eksperymentom oddał się dość późno, bo dopiero w roku 2003, gdy pojawiła się w sprzedaży ascetyczna i kliniczna Slow Life. Wtenczas posłużył się on jedynie fletem altowym, którego dźwięki intuicyjnie zapętlał. Na kolejnych tego typu przedsięwzięciach z muzyką ambient birminghamczyk zestawiał zwykle flet z saksofonem altowym, co wychodziło znacznie lepiej niż na protoplaście, o czym przekonacie się słuchając wzbogaconej o partie wiolonczeli kapitalnej płyty Open Air z 2017 roku.

Between the Silence jest z kolei pewnego rodzaju podsumowaniem współpracy dwóch wyśmienitych muzyków, którzy, ażeby nie skostnieć w swym codziennym rzemiośle artystycznym, postanowili udowodnić nam, iż potrafią też doskonale poruszać się po obrzeżach głównego nurtu rocka i jazzu. I tak miesiąc temu ukazał się Between the Silence – potrójny album z zapisem trzech różnych koncertów projektu Travis & Fripp. Dwa z nich odbyły się w All Saints Church w Broad Chalke (2009) i Pittville leżącym na przedmieściach Cheltenham (2010), natomiast trzeci – w wytwornym namiocie estradowym podczas festiwalu w Bath (2010). Koncerty te miały charakter przekrojowy, albowiem muzycy oprócz promowania wydanej wówczas płyty Thread grali kompozycje przedpremierowe, które ujrzały światło dziennie dopiero kilka lat później na Follow (2012) i Discretion (2014).

Between the Silence wypełnia po brzegi muzyka instrumentalna, improwizowana, ambientowa, bez żadnych podskoków i synkop. Do jedynej głośnej wymiany ciosów pomiędzy artystami dochodzi w Encore: Bath Improv, podczas której saksofon altowy i gitara elektryczna chcą eksplodować jak willa w Zabriskie Point. Choć muzyka ta nie jest tak dynamiczna i spektakularna, jak Taniec z szablami Chaczaturiana, gdzie dźwięki skaczą sobie do gardeł, to chwil katartycznych jest w niej wcale niemało. Są one tylko powściągliwie wyrażane, jak przystało na angielskich dżentelmenów pokroju Travisa i Frippa.

Niewymuszona i niepowtarzalna Between the Silence jest – podobnie jak zresztą całokształt twórczości duetu – ważnym emocjonalnie, intensywnym doświadczeniem, które konkretyzuje się dopiero w głowie słuchacza, gdy ten uruchamia wyobraźnię i zaczyna roić.

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
Picture theme from Riiva with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2022 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.