ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Brunnen ─ The Beekeeper's Dream w serwisie ArtRock.pl

Brunnen — The Beekeeper's Dream

 
wydawnictwo: Beta-Lactam Ring Records 2006
 
1. Cover Me
2. All The Same
3. Sister
4. Shame
5. The Trial
6. Rupert Writes A Rainbow
7. Trust In Me
8. Winterland Train
9. Fly
10. 666
11. The Wolf Hour
12. Marias Of The Sea
13. Miranda
 
Całkowity czas: 38:04
skład:
Freek Kinkelaar - wszystkie instrumenty
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,2
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,0
Arcydzieło.
,0

Łącznie 2, ocena: Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
25.05.2012
(Recenzent)

Brunnen — The Beekeeper's Dream

Z dala od brudu i tłoku zanurzony w mule po szyję, obserwuję leniwie efektowne „stłuczenia” rysujące się na lustrze wody i nasłuchuję miksujących się w sposób naturalny, bez użycia zbędnych turntables, rechotów i plusków bezogonowych stworzeń. Czasem coś nieoczekiwanie zabrzęczy głośniej niż zwykle i zakłóci ten błogi stan rzeczy. Czy to szkło, o brzęk którego wołano? Komar, którego cieniutki pisk zamknięto w dłoni? A może pszczoła, której głęboki dronowy tembr zjeżył sierść niejednego puchatego misia? Jak żądłem ukłuć, jedna z błonoskrzydłych zapewne musiała zapylić wyobraźnię artysty-pszczelarza Freeka Kinkelaara, kiedy ten przystępował do pracy nad materiałem muzycznym do The Beekeeper's Dream.

Sen pszczelarza firmuje oryginalna okładka płótna Heather Gorham z 2004 roku. Płyta CD ukazała się w ograniczonym nakładzie tysiąca sztuk, a dodatkowe czterysta egzemplarzy obliczono na winylową edycję tejże. Trzynaście kompozycji na niej zamieszczonych zarejestrowano w trzynaście wiosen, w miodowych latach 1992–2005. Masteringu podjął się, wieloletni inżynier dźwięku różowej ekipy z Nijmegen tj. The Legendary Pink Dots, Raymond Steeg. Holenderski artysta, niczym Peter Hammill na In Camera w 1974, sam zagrał na wszystkich instrumentach i pod pseudonimem Brunnen wydał je nakładem Beta-lactam Ring Records w 2006 roku.

Kinkelaar urodził się 30 maja 1966 roku w Utrechcie. Jego wczesne zainteresowanie punkiem, nową falą i ruchem new romantic rozbudziło w nim chęć do tworzenia eksperymentalnej muzyki opartej głównie na prymitywnych rytmach pop. The Honeymooners i Dar Pomorza, które Utrechtczyk założył w latach 80-tych (współautorem drugiego projektu był Rob Woesthoff), nie zawojowały wprawdzie świata muzyki, lecz przynajmniej zwróciły uwagę frontmana The Legendary Pink Dots, Edwarda Ka-spela. Tenże zaprosił Kinkelaara do odbycia z Kropkami w roli supportu krótkiej trasy koncertowej przypadającej na styczeń 1989 roku. Na tę okazję Kinkelaar wspólnie z poznanym kilka lat wcześniej i o rok starszym Fransem de Waardem założyli formację Beequeen, która w następnej dekadzie nagrywała różne rzeczy pod różnymi labelami.

Twórczość Ka-spela, szczególnie ta wczesna solowa jak i różowa spod znaku Legendarnych Różowych Kropek, miała znaczący wpływ na formowanie się Snu pszczelarza – jego poszczególnych komórek składających się na cały wykwintny plaster miodu. Dla stąpających twardo po ziemi słuchaczy przysłowiową łyżką dziegciu w beczce miodu będzie szczypta surrealistycznego absurdu w warstwie lirycznej płyty, inherentnej cechy intelektu takich tuzów psychodelicznego rocka jak wspomniany legendarny prorok Edward Ka-spel czy międzygalaktyczny guru Daevid Allen.

Muzycznie The Beekeeper's Dream jest znakomitym przykładem elektronicznego folku, którego źródeł należy szukać w późnych latach sześćdziesiątych i wczesnych siedemdziesiątych w ówczesnej muzyce psychodeliczno-rockowej. Kinkelaara nie bez kozery nazywają holenderskim Sydem Barrettem, ponieważ jego nagrania utrzymane w konwencji folktroniki od razu kojarzą się z solowymi fasetkami Szalonego Diamentu. Oprócz wyraźnych inspiracji autorem Śmiechów wariata („All The Same”, „Winterland Train”), trudno puścić mimo uszu nakrapiane różowymi ciapkami melancholijne ballady i walczyki („Sister”, „Shame”, „The Trial”, „Rupert Writes A Rainbow”) czy zignorować kanterberyjskie rewerberacje w otwierającym płytę „Cover Me”, odsyłające nas niewyraźnym dzwonieniem w jednym z kościołów do piosenki „Lady Rachel” Kevina Ayersa (jeden z założycieli The Soft Machine), pochodzącej z jego debiutanckiej Joy of a Toy z grudnia 1969 roku. Ciekawostkę stanowi niezwykle udana przeróbka utworu „Trust In Me” The Sherman Brothers zaczerpniętego z Księgi dżungli Walta Disneya (1967), której błyskotliwe wykonanie z nieco przesterowanym dźwiękiem głosu jest o pełen słój miodu lepsze niż leciwy oryginał.

Sen pszczelarza ma wyraźnie spokojniejszy przebieg od Snu artylerzysty – pełnego niepokoju i napięć opisu powojennego marzenia wynikającego z bolesnej przeszłości jego autora. Muzyka Kinkelaara wielością nastrojów i bogactwem psychodelicznych gam przenosi nas do krainy mlekiem i miodem płynącej, zdradzając tym samym swoje eskapistyczne właściwości. Jeśli, moi drodzy, znudziło się Wam zbijanie bąków to gorąco zachęcam do sięgnięcia po The Beekeeper's Dream, a być może wskutek chwilowego zachwiania równowagi wpadniecie po uszy do zgotowanej z fantazją przez władcę pszczół miodnej kąpieli i wraz z pierwszym brzękiem tychże odkryjecie, iż nie trzeba być Kubusiem Puchatkiem, żeby dać się użądlić za swój ulubiony przysmak prosto w... zadek.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.