ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu HiPoKaMP projekt ─ Memory Implanted w serwisie ArtRock.pl

HiPoKaMP projekt — Memory Implanted

 
wydawnictwo: Produkcja własna / Self-Released 2023
 
1. Flashback 1 [1:07]
2. Flashback 2 [3:28]
3. Flashback 3 [8:09]
4. Flashback 4 [20:13]
5. Flashback 5 [22:18]
 
skład:
Maciej Zamczała - guitar, bas
Zbigniew Florek - keyboards
Łukasz Oliwkowski - drums

Gościnnie:
Sebastian Niemiec - saxophone
Bartosz Leszczyński - violin
 
Brak ocen czytelników. Możesz być pierwszym!
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Brak głosów.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
16.01.2024
(Recenzent)

HiPoKaMP projekt — Memory Implanted

Ta recenzja ukazuje się niestety z dość sporym obsuwem, wszak materiał ujawnił się światu jeszcze w październiku ubiegłego roku. Cóż, życie płata i takie figle. Ale, jak to mawiają, co się odwlecze, to nie uciecze. Nadróbmy zatem tę zaległość, tym bardziej że trzy dotychczasowe wydawnictwa zespołu, o których wspominałem na naszych łamach w dwóch tekstach, sprawiły mi dużo przyjemności.

Jak jest tym razem? Również bardzo przyjemnie, choć pierwszy kontakt z nową odsłoną projektu może nieco zaskoczyć poczuciem mniejszej przystępności, ale też większej mroczności, ciężkości i gęstszej muzycznej faktury. To jednak wrażenie dość pobieżne i – przynajmniej u mnie – wynikające z pewnością z obcowania przez pewien czas z ich koncertowym wydawnictwem LemInoScencja. Live in Poland 2021 – Acoustic Concert, którego podtytuł jest dość wymowny. Do tego, gdy odpali się iście karmazynowy, trwający minutę, utwór Flashback 1 (pełniący rolę swoistego intro) i wysłucha surowego, dusznego, wręcz lekko industrialnego początku, kolejnego Flashback 2 oraz tworzącej jego bazę brudnej gitary, nie powinno to dziwić.

A jednak ta płyta taka w całości nie jest! Uderza różnorodnością i to czasami w ramach bardzo krótkiej formy. Wspomniany Falshback 2 w niespełna 4 minutach oferuje jeszcze refleksy bluesa, jazzu (partia saksofonu) i niesamowitej, artrockowej wzniosłości na koniec. Podobne żonglowanie stylami przynosi Flashback 3, znów krimsonowy, jednak z ładnym wyciszeniem i ponownym popisem Sebastiana Niemca na saksofonie. A to nie koniec odmienności, bo końcówka to przemile brzmiący post-rock.

Nie powinno zatem dziwić, że dwa pozostałe Flashbacki (4 i 5), każdy z nich trwający powyżej dwudziestu minut (!), przynoszą tej wielowątkowości, zmian klimatów, nastrojów i tempa mnóstwo. Oprócz znanych już jazzrockowych, bluesowych czy progresywnych inspiracji znajdziemy nawet troszkę… westernowych brzmień. Ponieważ muzycy HiPoKaMP projekt nie wstydzą się swoich słabości do grania retro i szukania natchnienia w latach 70-tych, mogę spokojnie powiedzieć, że te dwa ostatnie utwory są na swój sposób instrumentalnymi, progresywnymi suitami. A o ich sile stanowią ponownie (tak jak na poprzednich wydawnictwach) piękne, melodyjne tematy zawarte choćby w gitarowych solówkach.

HiPoKaMP nie jest projektem nastawionym na podbijanie świata, to bardziej grupa muzycznych przyjaciół (doświadczonych już i życiowo i artystycznie) grających to, co najlepiej czuje. A że fachowości i dobrego smaku im nie brakuje, wychodzi im to bardzo fajnie. Ponadto mają chyba do tego dystans. Na Futurocklogii dość zabawnie napisali o swoich korzeniach, tu - już poważniej - ubrali wszystko w koncept, który tak zwerbalizowali zapowiadając album: jesteście pewni, że wspomnienia odtwarzane przez mózg są Wasze? A może jakichś elementów zapamiętanych historii w ogóle nie było? Może uzupełniamy pamięć tak, jak pisarz konkretyzuje świat przedstawiony – za pomocą wyobraźni, symboli, sugestii? A czy sami rządzimy tymi uzupełnieniami, czy też ktoś (coś) celowo je implementuje? Spróbujecie poznać odpowiedzi na te pytania? Zachęcam.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
Picture theme from Riiva with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.