ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu ATAN ─ Ugly Monster w serwisie ArtRock.pl

ATAN — Ugly Monster

 
wydawnictwo: Lynx Music 2022
dystrybucja: Rock Serwis
 
1. Clenching Teeth [4:04]
2. Abducted [5:30]
3. Faces [4:33]
4. Ugly Monster [3:36]
5. Origami Doll [2:37]
6. Protected [5:45]
7. Words [5:30]
8. Sorrow [5:41]
9. The Mind [4:51]
10. Second Fig [4:43]

Bonus track:
11. Absentee (ft. Derek Sherinian) [6:28]
 
Całkowity czas: 53:52
skład:
Claudia Moscoso - vocals
Andrzej Czaplewski - guitars, samples, synths
Jerry Sadowski - drums
Marcin Palider - bass
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,1
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Niezła płyta, można posłuchać.
,0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,0
Arcydzieło.
,0

Łącznie 1, ocena: Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
 
 
Ocena: 7 Dobry, zasługujący na uwagę album.
21.10.2022
(Recenzent)

ATAN — Ugly Monster

ATAN to młody, bo powstały ledwie w 2020 roku, zespół. Siedzibę ma w Londynie, niemniej ma mocno międzynarodowy skład, gdyż założycielami grupy są Polak, Andrzej Czaplewski oraz, pochodząca z Boliwii, Claudia Moscoso. Ten pierwszy jest autorem muzyki, gitarzystą ale też odpowiada za elektronikę, Moscoso jest wokalistką i autorką tekstów. Żeby było ciekawiej skład uzupełniają jeszcze dwa polskie nazwiska: Jerry Sadowski (perkusja) i Marcin Palider (gitara basowa).

We wrześniu tego roku grupa zadebiutowała albumem Ugly Monster, który kilkoma „wstępnymi elementami” może mocno zaskoczyć odbiorcę. Bo po pierwsze, rzecz ukazała się nakładem krakowskiej wytwórni Lynx Music, silnie utożsamianej z szeroko rozumianą sceną progresywną, a muzykę ATAN trudno do tego worka włożyć. Po drugie, płytę zdobi ekstremalnie kolorowa i nieco psychodeliczna okładka, gdzieś tam daleko nawiązująca do space’owych szat graficznych albumów Ozric Tentacles, ale to też kompletnie nie te rewiry. No i wreszcie, album promowała ostatnia na płycie kompozycja (występująca jako bonus!) Absentee. I w sumie nie powinno to zaskakiwać, bo w utworze zagrał gościnnie sam Derek Sherinian (Dream Theater, Sons Of Apollo, Platypus, Black Country Communion…). „Problem” polega na tym, że ta, skądinąd udana, kompozycja nie jest kompletnie reprezentatywna dla Ugly Monster.

Z drugiej strony, trudno zarzucić tej płycie jakąś jednorodność i trzymanie się konkretnego schematu i stylistyki. Ciężko formację w łatwy sposób sklasyfikować, a to raczej dobrze świadczy o niej. Pierwsza kompozycja, Clenching Teeth, ewidentnie kieruje odbiorcę w stronę djentowego grania. I jego chyba jest najwięcej. Podobnie ciężkie, matymatyczne, poszatkowane i mocarne riffy dostaniemy w Abducted czy Origami Doll. I przyznam otwarcie, że fakt iż wokalistką (i to naprawdę dobrą) ATAN jest kobieta, mocno zbliża muzykę formacji do Włochów z Lacuna Coil, oczywiście w tej bardziej współczesnej odsłonie. To jednak nie wszystkie kolory ATAN. Bo bardziej progmetalowy Faces przynosi trochę orientalizmów a tytułowy Ugly Monster nieco rockowej rapowanki w stylu Linkin Park. Żeby była jasność – zespół potrafi też odnaleźć się w bardziej stonowanej odsłonie, jak w klimatycznym i atmosferycznym Words, czy Sorrow, Second Fig, bądź wspomnianym już Absentee.

Warto dać im szansę i spróbować otwierającego album Clenching Teeth, ze świetnym, nośnym, bujającym refrenem. Jak wam „zagra”, brnijcie dalej. Bo ten potwór wcale nie jest taki brzydki. Dobry debiut.

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.