ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Lisa Gerrard & Marcello De Francisci ─ Exaudia w serwisie ArtRock.pl

Lisa Gerrard & Marcello De Francisci — Exaudia

 
wydawnictwo: Atlantic Curve 2022
 
1. Until We Meet Again [6:05]
3. Fallen [7:22]
4. Exaudia [4:54]
5. Stories Of Love, Triumph & Misfortunes [5:34]
6. Stay With Me [5:23]
7. Exaudia Reprise [4:18]
 
Całkowity czas: 39:04
skład:
Lisa Gerrard - vocal, vocal melodies composed
Marcello De Francisci - produced, mixed, mastered, music tracks composed, spanish, electric, acoustic guitars, bass, Saz, Dulcimer, Bowed Psaltry, Live Percussion Various, Tibetan Balls, keyboards, Midi programming, orchestrations

Bahar Shah - vocal (5)
Farhad Behroozi - viola
Astrid Williamson - viola
Daniela Arbizzi - cello
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
03.09.2022
Mariusz Danielak (Recenzent)

Lisa Gerrard & Marcello De Francisci — Exaudia

Połowa legendarnego duetu Dead Can Dance, Lisa Gerrard, nie przestaje zaskakiwać swoją artystyczną działalnością na wielu polach. Muzyka filmowa, koncertowe trasy, powrót do Dead Can Dance i wydanie przed czterema laty albumu Dionysus i wreszcie współpraca z innymi artystami. Ledwie w zeszłym roku recenzowaliśmy znakomity Burn nagrany z klawiszowcem Dead Can Dance, Julesem Maxwellem i Jamesem Chapmanem (MAPS) a tymczasem tydzień temu swoją premierę miało nowe dzieło sygnowane jej nazwiskiem. Tym razem to jednak duet z Marcello De Francisci. To mieszkający w Stanach Zjednoczonych kompozytor i producent, z którym Gerrard już współpracowała przy okazji serii soundtracków czy wydanego w 2010 roku albumu Departum.

Exaudia została ponoć zainspirowana historią wygnania z Hiszpanii do Europy i Ameryki Północnej sefardyjskich Żydów na mocy edyktu alhambryjskiego. I to także album, który powstał z pragnienia stworzenia czegoś w pandemicznej przerwie. W taki też „pandemiczny” sposób powstał. Na odległość.

Cóż, to kolejna płyta pokazująca niezwykły talent i artystyczną osobowość Gerrard, dysponującej niezwykłym głosem i możliwościami interpretacyjnymi. Exaudia jest bardzo filmowa, ilustracyjna, przestrzenna oraz subtelna i potężna zarazem. Wykorzystanie na niej skrzypiec, wiolonczeli oraz orkiestracji czyni ją momentami niezwykle dostojną, monumentalną, patetyczną i symfoniczną. Wszystko gdzieś między dziełami Vangelisa i Zimmera. Oczywiście, kluczem są wokalizy Gerard, pełne przejmującej melodyki i ślicznych harmonii.

Słuchając otwierającego tę niedługą płytę When The Light Of Morning Comes ma się faktycznie poczucie, że to najpiękniejsza z możliwych ilustracja do budzącego się w słońcu poranka. Już zupełnie inne rewiry mamy w następnym Untill We Meet Again. To chyba najbardziej nośna kompozycja na płycie, rytmiczna, wręcz taneczna, z dość prosto nabijanymi bębnami. Jakże jednak bogata aranżacyjnie, mająca w sobie brzmienia akustycznej gitary, smyczki ale i ujmujący motyw klawiszowy. Jeśli chodzi o melodyczne piękno może z nim konkurować tylko Stories of Love, Triumph & Misfortunes. Fallen przynosi sporo etniczności, swoistej plemienności, nie brakuje w nim jednak imponujących chóralnych partii. Tytułowa Exaudia uderza z kolei przede wszystkim narastającym, potężnym, symfonicznym finałem. Podobnie zresztą rzecz się ma w Stay With Me.

Exaudia to kolejna niebanalna płyta ze „stemplem” Lisy Gerrard. Miłośnicy stylowej muzyki filmowej, ze znaczną dozą dźwięków etnicznych, szeroko rozumianego world music i wreszcie fani Dead Can Dance nie powinni przejść obok niej obojętnie.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
© Copyright 1997 - 2025 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.