ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu M83 ─ Before The Dawn Heals Us w serwisie ArtRock.pl

M83 — Before The Dawn Heals Us

 
wydawnictwo: Gooom Disques 2005
 
1. Moonchild - [4:40]
2. Don't Save Us from the Flames - [4:17]
3. In the Cold I'm Standing - [4:10]
4. Farewell
Goodbye - [5:34]
5. Fields, Shorelines and Hunters - [2:32]
6. * - [2:44]
7. I Guess I'm Floating - [2:01]
8. Teen Angst - [5:04]
9. Can't Stop - [2:22]
10. Safe - [4:55]
11. Let Men Burn Stars - [1:59]
12. Car Chase Terror! - [3:47]
13. Slight Night Shiver - [2:12]
14. A Guitar and a Heart - [4:48]
15. Lower Your Eyelids to Die with the Sun - [10:41]
 
Całkowity czas: 60:00
skład:
Anthony Gonzalez - guitars, keyboards, programming, Vocals; & guests
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,2
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,5
Arcydzieło.
,0

Łącznie 7, ocena: Absolutnie wspaniały i porywający album.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
09.05.2013
(Recenzent)

M83 — Before The Dawn Heals Us

Jest 6  odcinek 6 sezonu najszybszego programu muzycznego na  świecie. Rozpoczyna się wyścig, który ma udowodnić, który środek transportu jest szybszy.  Start  - Londyn, meta Oslo. Środek transportu: Chomik i kapitan Snuja mają zadanie przedostać się z Heathrow do Newcastle samolotem, następnie promem do Oslo. Clarkson wybiera samochód. I to nie byle jaki - McLaren-Mercedes SLR.  Do pokonania  trasa poprzez 8 krajów lądem o łącznej długości  1320 km...  Plan - zrobić to w ciągu jednego dnia ....

Trzeci album M83 to wyraźne odejście od  eksperymentów elektronicznych, ale wyraźny krok w kierunku mariażu ambitnego rocka, elektroniki z popowym beatem w klimacie Sigur Rós, Air, Archive czy Kraftwerk.   Gonzalez odkrywa przed nami swoją fascynację brzmieniem lat 80tych, czerpiąc z dorobku  hitów tamtego okresu.  Utwory są mniej chaotyczne, bardziej poukładane, prezentują spójność w muzyce Gonzaleza. Silne wrażenie na słuchaczu mogą zrobić dwa charakterystyczne  utwory: "In The Could I'm Standing", mocno inspirowany dokonaniami Briana Eno, oraz "*" - który brzmi w stylu wyraźnie nawiązującym do Archive i ich soundtracka do filmu Michel Vaillant.  Pośrednio "A  Guitar and a Heart" będący czymś pośrednim między agresywnym, emocjonalnym brzmieniem Archive a ambientowym klimatem.   Muzyka M83 to  kontrasty, gdzie mocny, postorockowy "Fields Shoreline And Hunters" współobcuje  z  odjechanym  kosmicznie "I Guess I'm Floating", nawiązującym  do utworu "America" z poprzedniego albumu .  "Don't Save Us From The Flames", "Farewell/Goodbye", "Can't Stop" czy  "Teen Angst "  są mniej  wirtuozerskie, utrzymane w typowym popowym stylu i z charakterystycznym dla lat 80tych brzmieniem analogowych klawiszy.  Gonzalez jeszcze nie raz będzie miał okazję pokazać, jak można zrobić  klimat nowej fali i popu  na nowo.  Jednak ciarki na plecach wzbudza "Car Chase Terror" , w którym głos aktorki Kate Moran przy akompaniamencie nerwowej muzyki  wpierw przeraża, by złączonym w jedną całość  utworem " Slight Night Shiver " uspokoić klimat.  Całość zamyka 10 minutowe "Lower  Your Eyelids To Die With The Sun", utrzymane w klimacie kołyszącego ambientowego grania.  Nic dziwnego, że debiutancki M83 ponownie wydany przez Mute Records prawie przepadł bez echa, kiedy już w obiegu były dwie następne, solidnie zrealizowane i bardzo dobrze przyjęte płyty. Przy nich M83 brzmiało jak demo, zlepek różnych mniej czy bardziej udanych kompozycji.  Także i w przypadku "Before The Dawn Heals Us" była to baza dla wielu ilustracji dźwiękowych dla filmowców, także pewnego bardzo interesującego programu rozrywkowego ...

May  i Hammond prują motorówką przez fale Morza Północnego, próbując nadgonić czas stracony na promie. Tymczasem Clarkson już przekroczył granicę Szwecji z Norwegią, Zmęczony, niewyspany, w samochodzie równie skomplikowanym co wahadłowiec  odnajduje drogę do centrum Oslo.  Cel? Wskazać wyższość obranego środka lokomocji. To już jest prawie finisz - w takich okolicznościach miałem okazję poznać pierwsze dźwięki M83. To był "Moonchild", kompozycja  otwierająca album,  ale także wspaniale ilustrująca zmagania w tym niesamowitym wyścigu.  Ten chórek syntetyczny, Archive'owski tłusty analogowy bas, pompatyczny wydźwięk utworu i monumentalne brzmienie, rodem z najlepszych kompozycji progresywnego rocka. To już nie był jeden, dwa, trzy kraje - tylko 8!  Poprzez szybkie niemieckie autostrady, dla których ten samochód był wręcz stworzony, ale także  poprzez Danię, "która w rzeczywistości jest znacznie większa niż na mapie". Idealny wybór utworu spotęgował  napięcie.  SLR wygrał. Objechał w dobę morze północne i udowodnił że mimo trasy prowadzącej naokoło - można wygrać z promem. To już nie było takie oczywiste. Za to muzyka  - warta obejrzenia zmagania oraz posłuchania -  do czego was gorąco zachęcam.

Ciąg dalszy nastąpi...

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.