Niecodzienna gratka i doskonałe uzupełnienie dyskografii dla miłośników The Black Noodle Project, których najwięcej chyba – oprócz rodzinnej Francji – w naszym kraju. Gratka, bo wydawnictwo ukazuje się w liczbie pięciuset numerowanych kopii; świetne uzupełnienie, gdyż na tych dwóch płytach znajdą oni mnóstwo niepublikowanych nagrań, pokazujących spory talent Jeremiego Grimy, absolutnego lidera tej francuskiej formacji. O tym wszystkim, co tu mamy, sporo napisał w książeczce wspomniany już artysta, nie będę zatem go powielał, a czytelnikowi odbierał lektury. Najkrócej rzecz ujmując powiem tylko, że na dwóch dyskach dostajemy 25 odkurzonych nagrań z lat 2003 – 2005, czyli z początków istnienia zespołu.
Głównym daniem jest pomieszczone na drugim - czarnym dysku - pierwsze demo grupy zatytułowane Dark Smile, zarejestrowane w skromnych, domowych warunkach. Wśród 11 kompozycji znajdziemy znajome tytuły utworów, które pojawiły się na debiutanckim albumie And Life Goes On…z 2004 roku (Disappeared, Somewhere Between Here And There, Do It Alone, Face The Truth). Są też jednak rzeczy, które później na płyty nie trafiły, choć z drugiej strony uważne ucho słuchacza doszuka się w nich znanych motywów, melodii czy riffów, które z czasem znalazły odbicie na albumach grupy. Sam Grima przyznaje, że są na Dark Smile – prawdziwych korzeniach muzycznych Czarnych Kluch – nagrania, które do dziś zalicza do najlepszych utworów, jakie kiedykolwiek skomponował.
Zdecydowanie ciekawszym materiałem może pochwalić się jednak dysk biały, zatytułowany Early Smiles mieszczący różne numery demo, które później dotarły na krążki The Black Noodle Project i Stereoscope, oraz trzy kompozycje napisane w 2005 roku przez Jeremiego dla emitowanego we francuskiej telewizji dokumentu Helios. One zresztą rozpoczynają tę płytę. The Rise Of Helios i The Return są w istocie bardzo ilustracyjne i mocno filmowe. Oparte na smyczkowych tłach i pięknych dźwiękach pianina (w Rise Of Helios mogłyby zastąpić… płatki padającego śniegu, którego tak przed zbliżającymi się świętami brakuje; może dlatego to prześliczny drobiazg), naprawdę urzekają. Zaskakuje Fight Of Glory – ciężki, elektroniczny, wręcz industrialny i motoryczny. Hang On Little Girl – ascetyczna, niemalże akustyczna rzecz - to kompozycja napisana dla Stereoscope, projektu dwóch muzyków The Black Noodle Project: Jeremiego Grimy i Sebastiena Bourdeix. Dlaczego nie trafiła na regularny, wydany w 2006 roku, album Stereoscope? Grima szczerze przyznaje, że… zupełnie tego nie wie.
Na Early Smiles znajdziemy również inne wersje takich klasyków The Black Noodle Project jak Time Has Passed, Where Everything Is Dark i She Prefers Her Dreams z debiutu, czy To Pink From Blue z Play Again. Jest też, dla przykładu, utwór This Stranger They Used To Call Me, będący tak naprawdę wcześniejszą wersją, jednej z moich ukochanych kompozycji Kluch, Room From Everyone, także z Play Again.
Większość utworów pokazuje Grimę jako twórcę kochającego nastrój, melodię, majestatyczność i wpisane w to wszystko gitarowe sola. Out Of Gun, Squares & Circles, To Pink From Blue, This Stranger They Used To Call Me, The Words I Have czy A Flight Over The Sun kipią wręcz od nich (polecam szczególnie to w Squares & Circles).
To wydawnictwo idealne dla miłośników wczesnego, rozmarzonego, bardzo floydowego The Black Noodle Project. Najciekawsze jest w tym wszystkim jednak to, że choć płyty mają kompilacyjny charakter, prezentują się bardzo spójnie i wcale nie rażą kiepskim brzmieniem (choć uproszczona rytmika chwilami irytuje, odbierając nieco subtelności delikatnym z natury kompozycjom). Ponadto, od tego krążka swoją przygodę z Kluchami mogą spokojnie zaczynać ci, którzy jeszcze o muzyce Jeremiego Grimy (wszak to tylko on jest odpowiedzialny za muzykę, instrumenty i produkcję tego krążka) nigdy nie słyszeli.
I jeszcze jedna uwaga. Za parę lat, dla biografów grupy, album ten może być małą wydawniczą zagwozdką. Bo choć światło dzienne ujrzał dosłownie przed chwilą, widnieje na nim – jako data wydania – rok… 2010.