ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Present ─  No. 6 w serwisie ArtRock.pl

Present — No. 6

 
wydawnictwo: Carbon 7 Records 1999
 
1-4. The Limping Little Girl [16:53]
Part 1: [3:07]
Part 2: [3:38]
Part 3: [5:18]
Part 4: [4:50]
5. Le Rôdeur [1:58]
7-12. Ceux D'en Bas [Suite]
[19:30]
Part 1 Le Martin: [4:30]
Part 2 Le reve de la muit: [2:03]
Part 3 La realite: [1:36]
Part 4 Vers le cauchemar: [1:58]
Part 5 Le cauchemar Yo: [3:08]
Part 6 Le combat: [6:15]
13. Sworlf [8:31]
 
Całkowity czas: 47:02
skład:
Roger Trigaux - composition, vocals, musical direction, guitar; Reginald Trigaux - guitars, vocals; Dave Kerman - drums, percussion, vocals; Pierre Chevalier - pianos, mellotron, vocals; Keith Macksoud - bass David Davister - drums & percussion on "Sworlf";
gościnnie:
Yuval Mesner / cellos /
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
08.10.2000
Polshaq (Recenzent)

Present — No. 6

Rock progresywny ma niejedno oblicze. nawet, jeśli ograniczeni recenzenci Tylko Rocka będą pisać o takich zespołach, że "zabijają to, co w art rocku podniosłe", Planet Caladan bardzo stara się poszerzać horyzonty i prezentować takie grupy, które odważnie eksperymentują, wychodząc poza schematy stworzone 25 lat temu. Jednym z najciekawszych takich zespołów jest belgijski Present. Został on założony już w 1979 roku, na bazie legendy ruchu "Rock In Opposition" Univers Zero. Najnowsza, wydana w 1999 roku płyta No. 6 została nagrana w 6-osobowym składzie z gościnnym udziałem wiolonczeli, a sam lider Roger Trigaux, choć skomponował cały materiał, prawie nie udziela się tu instrumentalnie. Najwyższy czas przejść do opisu muzyki. Większość płyty zajmują dwie wieloczęściowe kompozycje: The Limping Little Girl i Ceux D'En Bas. Rozwijają się one na bazie wielokrotnie powtarzanych, intrygujących motywów, wprowadzając słuchacza w nerwowy trans. Trzeba sporo czasu, żeby przyzwyczaić się do specyficznych harmonii stosowanych przez zespół. Na początku ta muzyka może irytować zgrzytliwymi dysonansami, jest w niej jednak coś magnetycznego, co przykuwa uwagę i wyzwala emocje. Mimo, że w zasadzie nie przepadam za transowością w muzyce, która najczęściej jest monotonna i nudna, Present potrafi doskonale zbudować dramaturgię poprzez stopniowe rozwijanie tematu, urozmaicone, intensywne tło instrumentalne i nagłe zwroty melodyczne. Najczęściej przykuwa moją uwagę gra pianisty Pierre Chevaliera, którego mrożące krew w żyłach pasaże wywołują nastrój prawdziwej grozy. Reszta zespołu: masywny bas, zgrzytliwa gitara i wściekłe bębny (partie wokalne są szczątkowe i występują w zasadzie tylko w jednym utworze) idealnie dopasowują się do tej atmosfery. Świetnym przykładem może być 2 część The Limping Little Girl, gdzie na bazie ciekawej figury rytmicznej gitara i wiolonczela dodają kolejne warstwy harmoniczne. Strach i agresja rzadko bywają tak wciągające, jak w przypadku Present - gdzie są poparte mistrzowskimi umiejętnościami i perfekcyjną współpracą wszystkich instrumentów. Dlatego tej płyty można słuchać na różne sposoby: dając się ponieść wszechogarniającemu złowieszczemu klimatowi, lub czerpać przyjemność z wirtuozerskiej, a jednocześnie kreatywnej gry muzyków. W każdym wypadku efekt jest gwarantowany. Ja wkrótce rozpoczynam poszukiwanie wcześniejszych wydawnictw zespołu.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
Picture theme from Natalie C with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2025 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.