Jakoś tak się złożyło, że ta płyta przeleżała się nieco na półce, zanim trafiła na warsztat. Ale co się odwlecze…
Key Of The Moment, jak z materiałów promocyjnych wynika, to taka lokalna izraelska supergrupa: Eden Rabin, klawiszowiec znany ze współpracy z Orphaned Land, zebrał kilku instrumentalistów ze znanych na izraelskiej scenie zespołów, dobrał do tego wokalistkę, stworzył paręnaście kompozycji i tak powstał „The Switch”.
Z jednej strony panowie prochu tu nie wymyślili: taka mieszanka prog-metalu z gotyckim rockiem, klasycyzującymi naleciałościami, elektroniką, orkiestrowymi wstawkami i kobiecym śpiewem to muzyczne terytoria już dość mocno wyeksploatowane, z drugiej – Rabin stara się tu co nieco zakombinować, niewiele tu typowych dla (jak mawia Wojtek) prog-metylu gitarowych popisów, a gdy się pojawiają, są dość zwięzłe, nie ma grania na czas i jałowego popisywania się techniką. Iris Sternberg to też nie wokalistka formatu takiej Floor Jansen, zamiast potężnych, operowych popisów wokalnych proponuje klasycznie rockowy, energiczny śpiew.
Już pierwszych kilka minut ładnie wprowadza w muzykę Rabina: ładne smyczkowe intro, oparte na motywach słynnego “Adagio” Samuela Barbera, przechodzi w dynamiczną kompozycję, mieszającą melodyjny śpiew, prawie że melorecytacje, ciężkie gitary i elektroniczne dobarwienia. Rabin jednak dba o urozmaicenia, często ta gitarowo-elektroniczna jazda uzupełniana jest bardziej tradycyjnymi brzmieniami, fortepianu („The Switch”) czy organów Hammonda („Thanks”). Zdarzają się niespodzianki aranżacyjne typu: otwarcie kompozycji intrygującym kontrabasowym wstępem („Angel”), do tego klasyczne sztuczki typu: łamanie nastroju i przełamywanie gitarowych riffów spokojniejszymis momentami – zwłaszcza w „Meaningless”, w którym progmetalowe granie jest niespodziewanie przełamywane latynoamerykańskimi rytmami, a całość puentuje długi, przyjemnie bujający, akustyczny pasaż. Rzecz jasna nie może zabraknąć ładnej, czarownej ballady z należycie dramatycznymi gitarami i fortepianowym podbiciem („Pills”). „That’s You” zaczyna się bardzo ciepło, rozlewnie, z akompaniamentem klawiszy i smyczków, ale po pewnym czasie wchodzi cały zespół i robi się z tego dramatyczna, rockowa ballada z fortepianową kodą. Do tego okazjonalne, klasycyzujące przerywniki na gitarę lub fortepian i intrygująca parafraza utworu Pata Metheny’ego…
Nic nowego ani specjalnie nowatorskiego, ale wypada całkiem ciekawie.

Key Of The Moment
The Switch
Zamiast oceny - wyróżnienie
(brak oceny)
Lista utworów:
- Autumn (Adagio For Strings) (E.Rabin, Barber) 02:39
- Rage (E.Rabin) 04:41
- The Switch (E.Rabin) 06:13
- Angel (E.Rabin) 04:36
- Pills (E.Rabin) 04:20
- Spring (Piano Impromptu) (E.Rabin) 00:40
- That’s You (E.Rabin) 03:09
- Thanks (E.Rabin) 04:55
- Heat Of The Night (Metheny) 02:55
- Meaningless (E.Rabin) 05:20
- Winter (Reverse Guitar Intermezzo) (E.Rabin) 00:35
- The Tale Of K&L (L.Rabin) 05:03
- My Song (E.Rabin) 06:14
- Summer (Epilogue) (E.Rabin) 00:56
- Iris Sternberg – Vocals. Eden Rabin – Keyboards, Intro and Choir Arrangement. Additional Musicians: Alon “Tewl” Tamir – Guitars. Jonathan Maimon – Bass, Drum Loops. Yinon Tal – Drums. Nitzan Canetti – Violin, Viola. Leat Sabbah – Cello. Yatziv Caspi – Percussions. Jeanne Rabin, Dana Rosenbruch, Moran Misels, Shira Plotnik, Adiah Levy, Eden Rabin, Alon “Tewl” Tamir and Jonathan Maimon – Choir. Jeanne Rabin – Intro and Choir Arrangement. Roi Ofiel – String Quartet Arrangement.