To już 9. edycja największego w Polsce festiwalu prezentującego szeroko rozumianą muzykę świata. Przyznaję, że mam do niego ogromny sentyment, ponieważ towarzyszę Warszawskiemu Festiwalowi Skrzyżowanie Kultur (WFSK) od wielu lat i co roku wysłuchuję z ogromnym zaciekawieniem koncertów wykonawców i zespołów, których istnienie pozostawało dla mnie tajemnicą.
Tegoroczny WFSK odbywa siÄ™ pod hasÅ‚em "Wyspy Åšwiata", ale pierwszy dzieÅ„, zatytuÅ‚owany "Sounds Like Poland", byÅ‚ wstÄ™p, który wychodziÅ‚ poza tÄ… formuÅ‚Ä™. Jest to zupeÅ‚nie nowa inicjatywa, majÄ…ca na celu promocjÄ™ polskiej muzyki na arenie miÄ™dzynarodowej. W ciÄ…gu dnia na terenie Muzeum Historii Å»ydów Polskich odbyÅ‚a siÄ™ konferencja z udziaÅ‚em licznych zagranicznych goÅ›ci (w tym dyrektorów podobnych festiwali z terenu Europy), a wieczorem miaÅ‚ miejsce koncert polskich artystów wybranych przez radÄ™ programowÄ… festiwalu w skÅ‚adzie Maria Pomianowska, Maciej Szajkowski i Marta Dobosz.
Niestety nie miaÅ‚em możliwoÅ›ci zobaczenia wszystkich wykonawców, ale to w czym braÅ‚em udziaÅ‚ powoduje, że na pewno bÄ™dÄ™ wielkim zwolennikiem wprowadzenia "Sounds Like Poland" na staÅ‚e do festiwalowego menu. Perfekcyjny, doskonaÅ‚y wystÄ™p kwartetu Kwadrafonik wprowadziÅ‚ mnie w stan niezwykÅ‚ego uznania dla muzycznych umiejÄ™tnoÅ›ci zespoÅ‚u. Emocjonalny koncert Karoliny Cichej peÅ‚en trudnej, kresowej muzyki wbijaÅ‚ w fotel, a Orkiestra Åšw. MikoÅ‚aja zaskoczyÅ‚a aranżacjami i radoÅ›ciÄ… pÅ‚ynÄ…cÄ… ze sceny. Oprócz nich wystÄ…pili jeszcze Joanna SÅ‚owiÅ„ska, VoÅ‚osi oraz Atom String Quartet. Podobno ich koncerty byÅ‚y równie udane.
9. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ fenomenalnie. Nie możemy mieć żadnych kompleksów. Polska muzyka ludowa jest wciąż żywa i stoi na wysokim poziomie. Z jednej strony wierna tradycji, a z drugiej umiejÄ™tnie eksperymentujÄ…ca z nowoczesnoÅ›ciÄ…. Wszyscy zagraniczni goÅ›cie, którzy widzieli wczorajszy koncert musieli być pod dużym wrażeniem. Wielki plus dla organizatorów za umożliwienie darmowego wstÄ™pu na koncert, co spowodowaÅ‚o, że namiot byÅ‚ po brzegi wypeÅ‚niony ludźmi.
Organizacyjnie też jest, jak zawsze, Å›wietnie. Idealne nagÅ‚oÅ›nienie, a sympatyczny namiot, który stanÄ…Å‚ na tyÅ‚ach PaÅ‚acu Kultury i Nauki zachÄ™ca do odwiedzin (bardzo ciekawie zaaranżowana przestrzeÅ„ w namiocie klubowym). Wydaje mi siÄ™, że dobrym pomysÅ‚em jest też skrócenie oficjalnej części festiwalowej do 4 dni. Pozwoli to na uczestnictwo we wszystkich koncertach (trudno byÅ‚o wygospodarować peÅ‚ny tydzieÅ„), a caÅ‚ość ma bardziej zwartÄ… formÄ™ i lepszÄ… jakość. Dzisiaj, na pierwszy ogieÅ„ idÄ… "Strażnicy Tradycji", czyli Danyel Waro – charyzmatyczny poeta i buntownik z Reunionu oraz Tenores di Bitti Mialinu Pira z Sardynii, wybitni specjaliÅ›ci od Å›piewu polifonicznego.