WSZYSTKIE TEKSTY W TYM FELIETONIE POCHODZĄ ZE STRONY FESTIWALU
CLOSTERKELLER
...to czołowy przedstawiciel nurtu tzw. „klimatycznego” rocka na polskiej scenie. Rozpoczynali w 1988 roku, grając ciężką muzykę spod znaku brytyjskiej nowej fali. Rozpoczynali od startów na licznych przeglądach dla młodych zespołów. Początkowo bez sukcesów, rozwijali się jednak bardzo szybko i kolejny, 1989 rok, należał już do nich. Wygrali wszystkie największe konkursy w kraju.
W ciągu szesnastu lat swojej kariery zespół zyskał miano kultowej formacji sceny polskiej. Grono słuchaczy Closterkeller jest bardzo szerokie. Są lubiani zarówno przez starszych jak i młodszych, na koncerty przychodzi młodzież rekrutująca się zarówno ze środowisk tzw. metalowych, jak i gotyckich, rockowych aż do słuchaczy muzyki pop. Bierze się to niewątpliwie z dużej różnorodności stylistycznej utworów zespołu. Od czasów debiutu muzyka grupy przeszła ewolucję od chorych, zimnofalowych brzmień, poprzez flirt z ciężkim metalem do psychodelicznego, nieco „zakręconego” pop-rocka z elementami gotyku.
Mimo tej różnorodności Closterkeller posiada swój własny, łatwo rozpoznawalny, charakterystyczny styl i jest zespołem wyróżniającym się od innych w pierwszej lidze polskiego rocka. Od wielu lat niezmiennie plasują się w czołówce najpopularniejszych zespołów rockowych pomimo, że grają muzykę nieco trudniejszą i bardziej ambitną, a ich najmocniejszą stroną są specyficzne ciężkie i mistyczne utwory (polecamy Violette, A ona, ona, Cisza w jej domu, Miraż czy Grzech), udało im się wylansować kilka dużych przebojów jak: W moim kraju, Agnieszka, Scarlett, Na krawędzi, Czas komety czy Władza.
Liderką zespołu jest Anja Orthodox - jedna z czołowych, polskich wokalistek rockowych, obdarzona charakterystycznym głosem, charyzmą i manierą wokalną, która uczyniła z niej wzorzec do naśladowania dla wielu młodych wokalistek rockowych. Teksty Anji - mroczna i pełna metafor poezja stanowią także bardzo ważny atut zespołu Closterkeller.
Closterkeller występował wielokrotnie, z powodzeniem na największych scenach koncertowych kraju (także supportując z powodzeniem zagraniczne gwiazdy dużego formatu jak np. Jethro Tull, Cocteau Twins czy Paradise Lost), ich teledyski goszczą na ekranach polskich telewizorów, a wywiady zamieszczały największe pisma (nie tylko muzyczne).Należy wspomnieć iż „Cyan” był pierwszą polską płytą z dodatkową ścieżką z programem komputerowym zawierającym oprócz zdjęć bardzo dużą ilość ciekawych informacji o grupie. Od tego czasu każda kolejna płyta zawierała ścieżkę multimedialną.
Do tej pory pod szyldem Closterkeller ukazało się już 13 płyt: Purple, Blue, Agnieszka, Violet, Scarlet, Cyan, Koncert'97, Graphite, Fin De Siecle, Pastel, ActIII (DVD live), Nero i Reghina. Zespół konsekwentnie trzyma się tradycji nadawania "kolorowych" nazw płytom studyjnym (z premierowym, nowym materiałem), tytułów z kobiecych imion w wypadku mini-CD oraz akcentowania koncertowego charakteru wydawnictwa dzięki czemu łatwo jest zorientować się w ich dyskografii.
ARTROSIS
...istnieje już od dziesięciu lat. Początkowo szukając swego brzmienia opierał się na ciężkich rifach gitarowych, jednakże od początku nie była to muzyka typowo rockowa czy metalowa. Przywiązując dużą uwagę do instrumentów klawiszowych i z charakterystyczną elektroniczną perkusją, Artrosis najbardziej identyfikował się z nurtem gotyckim. W 1997 roku narodził się “Ukryty Wymiar” - debiutancki album Artrosis. Czarowi tej muzyki nie oparł się sam Tilo Wolff – lider kultowej gotyckiej formacji Lacrimosa i właściciel firmy Hall Of Sermon – który zdecydował się na wydanie krążka “Ukryty Wymiar” poza granicami Polski. W styczniu 1998 pod nazwą “Hidden Dimension” debiut Artrosis pojawił się w sklepach na całym świecie.
Od tego czasu ukazały się jeszcze cztery albumy studyjne grupy: „W imię nocy” (1998), „Pośród kwiatów i cieni” (1999), „Fetish” i „Melange” . Nowe tysiąclecie to bardzo dobry czas dla Artrosis. Przyniosło między innymi liczne koncerty, z których jeden pojawił się w formie krążka „Koncert w Trójce”. Pojawiły się na nim utwory "bez prądu", specjalne wersje kawałków i piosenki, które wcześniej nie były grane na koncertach. Ukazały się też reedycje dwóch pierwszych płyt - perełka w dyskografii zespołu. Nagrane od początku płyty brzmią o niebo lepiej niż "oryginały". Album „Fetish” odświeżył wizerunek Artrosis. Pojawiły się loopy, przestery i szumy. Starannie zaaranżowane instrumenty klawiszowe odegrały dużo większą rolę niż na wcześniejszych płytach. Tą drogę kontynuował piąty krążek "Melange”. Kolejny raz płyta uboga gitarowo, mniej przebojowa i jeszcze bardziej odległa od gotycko metalowego nurtu.
Artrosis znów udowodnił, że kryje w sobie olbrzymi potencjał i w pełni zasługuje na pozycję którą osiągnął. Chociaż z płyty na płytę muzyka jest nieco inna to jest w niej coś charakterystycznego i zarezerwowanego tylko dla jednego zespołu.
VIA MISTICA
...powstał 7 lat temu w jednym z białostockich garaży, szybko debiutował na Wiośnie Muzycznej w rodzinnym mieście. Do ważniejszych wydarzeń zaliczyć można występ na Castel Party w Bolkowie, kontrakt płytowy z firmą Morbid Noizz i Metal Mind. Via Mistica ma na swoim koncie dwie płyty długogrające: Testamentum (In hora mortis nostre) i Fallen Angels.W ubiegłym roku zespół zagrał cykl koncertów na Dark Stars Festiwal, teraz pracuje nad nowym materiałem i przygotowuje się do nagrania trzeciej płyty.
Biografia
Pewnego zimowego wieczoru Marcin odebrał telefon. Ku swojemu zaskoczeniu usłyszał miły, ciepły głos niewiasty: "Cześć, dzwonię w sprawie ogłoszenia. Czy nadal szukacie wokalistki?" Katarzyna sprawdziła się jako wokalistka i wiolonczelistka, pisała też teksty i linie melodyczne. Nadała zespołowi nowe oblicze, zaś jej piękny głos doskonale wkomponował się w muzykę. Wraz z dołączeniem Katarzyny do grupy narodziła się VIA MISTICA. W krótkim czasie zespół stworzył parę kawałków i po trzech miesiącach wspólnego grania spróbował swych sił na Białostockiej Wiośnie Muzycznej '98. Był to debiut. Jury doceniło muzykę, dając możliwość zagrania w finale. Po "Wiośnie", zespół pełny entuzjazmu wrócił do piwnicy, gdzie nagraliśmy nasze pierwsze demo. Po pół roku zmieniliśmy perkusistę. Zespół stracił swą stabilność, gdyż skład zmieniał się praktycznie z tygodnia na tydzień. Niby mimochodem zrodziła się idea nagrania materiału w studio. Praca mad materiałem trwała około dwóch miesięcy. W połowie maja zespół przekroczył progi studia Hertz, aby podsumować działalność i dojrzeć jako muzycy. We wrześniu do zespołu dołączył na stałe perkusista. Spowodowało to wewnętrzne ożywienie i otworzyło nowe perspektywy. Nastapił renesans VIA MISTICA. Nadrobiliśmy już stracony wczesniej czas. Zaowocowało to wysłaniem dema "In Hora Mortus Nostre" do różnych wytwórni i podpisaniem kontraktu płytowego z MORBID NOIZZ PRODUCTION.
Pierwszymi korzyściami płynącymi ze współpracy z Morbid Noizz był fakt wystąpienia na Castle Party w Bolkowie oraz wywiad zamieszczonyw Morbid Noizz Magazine. Występ w relacjach z festiwalu został on oceniony bardzo przychylnie. Rozpoczęły się prace nad pierwszą studyjną płytą VIA MISTICA
Niestety po pewnym czasie nadzieje na wydanie debiutanckiej płyty w 2001 roku szybko się rozwiały. Firma Morbid Noizz przestała istnieć. Następują ruchy personalne w zespole.W nowym składzie postanawiaponownie zająć się poszukiwaniem wydawcy. Działania szybko przynoszą efekty - odpowiedź z firmy Metal Mind Productions, która jest zainteresowana nawiązaniem współpracy. W maju 2003 zespół podpisał kontrakt z Metal Mind Productions a 27 czerwca 2003 "Testamentum (In Hora Mortis Nostre)" ujrzała światło dzienne.
Po wydaniu debiutanckiego krążka okazało się, że materiału nagromadzonego do tej pory starczyłoby na co najmniej kolejną płytę. Było to natychmiastową motywacją do szybkiego rozpoczęcia pracy nad następcą "Testamentum..." Rozpoczął się czas pracy i inspirowania siebie nawzajem. W ciągu czterech miesięcy powstały utwory na drugą płytę "Fallen Angels". 28 czerwca 2004r. płyta "Fallen Angels" ukazuje się na rynku, a jej wydawcą jest ponownie firma Metal Mind Productions.
Po kilku miesiącach od wydania płyty w historii zespołu ma miejsce wyjątkowo ważne wydarzenie - propozycja zagrania na trasie Dark Stars Festival 2004. Okazało się to świetną przygodą i przyjemną nauką. Zaowocowało nowymi znajomościami i zaprezentowaniem się szerszej publiczności. Obecnie zespół ostro pracuje nad nowym materiałem.
LILITH
...powstał na początku roku 1998 w Poznaniu. Na przestrzeni lat 1998 - 2002 zespół, w różnych składach personalnych nagrał 2 materiały demo, a także 2 pełno wymiarowe albumy: Lilith (2000) oraz Pierwsza Ewa (2002). Album Pierwsza Ewa stanowiący swego rodzaju podsumowanie pierwszych lat działalności zespołu, dzięki szerokiej promocji w mediach (rozgłośnie radiowe, internet, prasa oficjalna i podziemna), przyczynił się do ukształtowania wizerunku zespołu jak również ugruntowania jego pozycji na polskiej niezależnej scenie gotyckiej.
Po wydaniu albumu Pierwsza Ewa, nieodparta chęć dalszych poszukiwań muzycznych i realizacji nowych pomysłów spowodowała kolejne przetasowania personalne w zespole, których efektem jest ukształtowany ostatecznie w połowie 2004 roku skład LILITH: Aleksander Kubacki - instr. klawiszowe, programowanie; Agnieszka Stanisz – wokal; Łukasz Weiss - gitary, programowanie, Hubert Walczak - wokal, gitara basowa
W tym składzie zespół rozpoczął intensywną pracę nad kolejnym albumem zatytułowanym "Zaświaty". Pierwszym efektem prac w profesjonalnym studio jest wydany wiosną 2005 r. materiał promocyjny zatytułowany "Szeptem zaklinająca". Muzyka LILITH początkowo łączyła elementy przede wszystkim muzyki metalowej oraz gotyku, z czasem jednak nabrała bardziej indywidualnego charakteru. Muzyka zawarta na najnowszym materiale promocyjnym zespołu udowadnia, iż pomysły kompozytorskie jej twórców momentami wybiegają daleko poza granice metalu czy gotyku. Konfrontując ciężkie brzmienia gitarowe z delikatnymi brzmieniami instrumentów klasycznych, przeciwstawiając męski growl subtelnym kobiecym liniom wokalnym udało się uzyskać efekt, dzięki któremu trudno jest jednoznacznie sklasyfikować styl prezentowany przez zespół.
Otwartość na inne gatunki muzyczne pozwalała zespołowi stawać na jednej scenie z zespołami prezentującymi zarówno lżejsze odmiany rocka poprzez muzykę progresywną po najcięższe odmiany muzyki metalowej.
Liczne koncerty, które pozwoliły na żywo zaprezentować muzykę LILITH szerokiej publiczności udowodniły, iż zespół doskonale sprawdza się na scenie. Największe sukcesy w tym zakresie to:
• zajęcie I-go miejsca oraz zdobycie głównej nagrody (realizacja profesjonalnego videoclipu) na Mayday Rock Festival 2004. Zespół rywalizował na scenie z 89 zespołami z całego kraju, prezentującymi różne gatunki muzyczne.
• zajęcie II-go miejsca na festiwalu Scena Music Store w Poznaniu, który odbył się w lutym 2005 r.
Biorąc udział w wielu festiwalach, koncertach i trasach promocyjnych zespół prezentował się na żywo u boku takich zespołów jak: Moonlight, Flapjack, Sacriversum, Asgaard, Desdemona, Hermh, Luna Ad Noctum, Lebenssteuer a także Lombard czy Ewelina Flinta. Prowadzone przez zespół działania promocyjno-marketingowe zaowocowały współpracą z telewizją TVP2, PTV3 (kilkuminutowe transmisje koncertów), rozgłośniami radiowymi - m.in. Merkury Poznań, Afera Poznań. Efektem prężnej działalności w internecie - www.lilith.pl - jest kilkusetosobowy fanclub oraz własna lista mailingowa.
Najbliższe plany zespołu to:
• realizacja i profesjonale wydanie albumu "Zaświaty"
• realizacja videoclipu do utworu "Temptation"
TORHAUS
... Torhaus powstał na przełomie kwietnia i maja 2002 roku. Wydał w 2002 roku płytę demo, na której można znaleźć 10 pełnych utworów oraz drugie demo w 2003 roku. We wrześniu 2004 roku wydana została pierwsza studyjna płyta o nazwie "Gott In Dir". Jak już można zauważyć zespół cechuje niemieckojęzyczny wokal.
Styl muzyki to wypadkowa kilku stylów takich jak: dark wave, industrial i gothic. Zespół ma na swoim koncie kilka koncertów,między innymi: "Last Crypt Party" 21.05.2004 w Poznaniu w Forcie Colomb, Dark Entries Festival 23.07.2004 w klubie "Ucho" w Gdyni czy Gothic.pl Festival - 1st Birthday - 11.09.2004 Warszawa, w Przestrzeni Graffenberga.
NoSignalDetected
... powstał w kwietniu 2001 z inicjatywy Bartosza [H_12] Hervy (dj'a, współzałożyciela Gothic Art., organizatora imprez: Temple Of Goths, Black Celebration, Virus).
Założeniem H_12 było scalenie różnych rodzajów muzyki: ambient, industrial, electro, trance, dark wave i utworzenie całości z wyizolowanych, syntetycznych brzmień wyrażających poszukiwanie przestrzeni duchowej w zgiełku industrialnego krajobrazu miasta. Na początku 2002 wydane zostało promo "Pr0.2" które zaliczyć można do nurtu ambient. Delikatne plamy dźwiękowe, syntetyczne dźwięki, budzą w słuchaczach niesamowity klimat mrocznego, opuszczonego miasta. Taka muzyka jest jednak trudna do zaprezentowania na żywo. Właśnie dlatego powstało drugie oblicze NoSignalDetected_ - koncertowe.
W maju 2002 do projektu dołączyli Piotr [Shon] Kempa i Radosław [Radhos] Bekieler [gitarzysta nieistniejącego już zespołu Calm], tworząc tym samym pełnowartościowy skład koncertowy. Shon zajął się klawiszami i efektami dodatkowymi, natomiast Radhos przez elektryzujące riffy na gitarze nadaje całości muzyki inny wymiar.Dzięki temu utwory znane z "Pr0.2" nabierają nowego brzmienia, pełnego klimatu i energii. Na koncercie zespól wypada o wiele bardziej agresywnie niż utwory studyjne. O ile "Pr0.2" nasuwa słuchaczowi skojarzenia z mroczna, pusta miejska przestrzenia, o tyle brzmienie koncertowe ma składniki miasta żyjącego ruchem ludzi i maszyn. Koncertowe oblicze NoSignalDetected_ określić można jako dance industrial: Industrialowo- ebmowe rytmy, zapożyczenia z goatrance, silne i przestrzenne wokale, ciężka transowa gitara. Za cala muzykę oraz teksty (traktujące o izolacji, zwracaniu uwagi na bliskie osoby i potrzebie miłości) odpowiedzialny jest H_12.
NoSignalDetected zagrał swój pierwszy koncert wraz z Colony 5, Fading Colours, Final Selection podczas Black Celebration V dnia 29 czerwca 2002. Agresywna muzyka w połączeniu z ekscentrycznym zachowaniem H_12 na scenie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno gości imprezy jak i pozostałych zespołów.
Następne koncerty gromadziły już fanów projektu. Do dziś zespól zagrał kilkanaście bardzo dobrych koncertów. Podczas każdego z nich publiczność reagowała żywiołowo na eksperymenty wizualne, a przede wszystkim na niecodzienny klimat jaki niesie muzyka NoSignalDetected_. Zespół koncertował w całej Polsce, między innymi podczas takich wydarzeń jak Dark East Music Meeting, Gothic.pl Festiwal, Dark Independent Weekend, NINdustrial Tour, wystąpi także podczas Gothic.pl Festiwal #2. W maju 2005 na składance Dark East Music Meeting ukazał się utwór "Liberate Me".
W najbliższej przyszłości planowane jest nagranie alternatywnych wersji części utworów z "Pr0.2", właśnie w przearanżowanych, przygotowanych na koncerty wersjach. Muzyka jest w nas cały czas, powstaje... jest i będzie!
NSD sklad studyjny: H_12 - sample, sekwencje, klawisze,
NSD_ sklad koncertowy: H_12 – wokal; Radhos - gitara, wokal; Shon - klawisze, efekty, wokal
KURIOZUM
...powstał w 1998 r. i do dnia dzisiejszego można wyróżnić cztery etapy działalności, z czego trzy są juz całkowicie zamknięte i czas przyszedł na czwarty etap. Ale pomału, zacznijmy od początku.
ETAP I
Powstanie, albo jeśli ktoś woli "Genesis" Kuriozum, wynikło z ogromnego uwielbienia dla muzyki i nie ma w tym nic szczególnego, dlatego nie warto się nad tym rozwodzić, ale żeby zachować pewna formę ,,biografii zespołu'' wspomnę:
"na początku było ciężko''; "trudności ze sprzętem'' itd. itd. Czas na suche fakty. Pierwszy skład to czterech ludzi związanych ze sobą za sprawa różnych zrządzeń losu (lub tez rozmiarów miejscowości) od dziecka. Było dwóch gitarzystów: Łukasz Błasiak (Bazyl) i Szymon Milc (Nomysz), a także perkusja w wykonaniu Łukasza Gliszczyńskiego (Punczek) i Adrian Purgał z aspiracjami na basistę, w konsekwencji pierwszy (i jak dotąd ostatni) wokalista zespołu. Był to okres zapoznania się z naszymi możliwościami, okres zarazem najtrudniejszy, ale też najbardziej spontaniczny i naturszczykowaty. Może warto, albo i nie, ale wspomnę o dwóch radio odtwarzaczach typu "Kondor" , pól- zestawie perkusyjnym typu "Szpaderski-szrot" i centrali w formie drewnianego kosza na śmieci i najbardziej profesjonalnym sprzęcie w tym gronie tj. wzmacniacz + kolumna "Eltron 60" , o instrumentach juz nie wspomnę. To była pierwsza faza I etapu zespołu, ale pora skończyć ta bajkę i przejść do rzeczy. Po paru miesiącach do zespołu dołączył Rafał Staryga i wypełnił pierwsze wspólne dźwięki melodia gitary basowej. Kolejnym krokiem było zerwanie z tzw. "garage inc." na rzecz (jak nam się wtedy wydawało i niestety wydaje do dzisiaj) prawdziwej sali prób jaka oferował wówczas Miejski Ośrodek Kultury. Trzeba przyznać, że jak było, tak było, ale dużo na tym zyskaliśmy. Pod względem muzyki był to okres naprawdę ciężkich, wolnych, dobrze osadzonych w konwencji doom i death metalu riffów okraszonych growlingiem, ale było tez w tym trochę smętnej rockowizny, co ogólnie wpadało w tzw. "głęboki klimat" i ostało się w "niezmienionej jakości" na ,,doomówce" (czyli na pamiątkę) pod nazwa "Death, roses, death". Na scenie zaistnieliśmy po raz pierwszy na Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Piotrkowie Tryb. w 1999 r. W okolicach września / października 2000 nadszedł czas na drugi etap wędrówki zespołu.
ETAP II
Wrzesień / październik 2000 - maj / czerwiec 2001 ZESPÓŁ NIE ISTNIEJE
ETAP III
Zaczęliśmy od nowa w nieco zmienionym składzie tzn. obaj gitarzyści i wokalista pozostali, ale zmieniła się sekcja. Na basie grał juz Konrad Słoczyński (Harlej), a na perkusji Jacek Bożek (Pitol). Do zespołu dołączył także jeszcze jeden człowiek, mianowicie Szymon Chybalski (Chybek), tym samym wprowadzając do naszej muzyki klawisze. Rozpoczął się dla nas okres nowych doświadczeń. Muzycznie podążyliśmy nieco w rejony gothic metalu, pojawiły się także skrzypce (nieco inne niż w My Dying Bride). Po około dwóch miesiącach prób udało nam się zdobyć I miejsce na Przeglądzie Muzyki Rockowej o puchar prezydenta miasta Piotrkowa Tryb. Następnym krokiem było zarejestrowanie nowych kompozycji, tym razem z trochę lepszym obrazem muzycznym i walorem ,,odsłuchowym", mianowicie ,,Black Ivy". To otworzyło nam drogę do VI Ogólnopolskiego Przeglądu Muzyki Rockowej RAWA 2001, gdzie zajęliśmy III miejsce.
ETAP IV
Obecny skład zespołu to: Adrian Purgał – wokal; Adam Hawrylewicz – gitara; Rafał Klepacz – bas; Jacek Bożek - perkusja
Jak widać do zespołu dołączyły dwie nowe persony, a z różnych przyczyn pięć musiało odejść. Mówiąc pięć, nadmienię , że w międzyczasie funkcje basisty pełnił Arkadiusz Kaniewski (Niewski), który w równym stopniu przyczynił się do zarejestrowania materiału "For Example". Na płycie znalazło się siedem kompozycji. W okresie od stycznia do września 2002 zdobyliśmy dwukrotnie I miejsce i raz III na przeglądach muzyki rockowej w Piotrkowie Tryb. Z zespołu po nagraniu płyty demo, odszedł również klawiszowiec Szymon Chybalski. Przyszedł okres małego progresu dla grupy. Kilka koncertów m.in. z Daimonion, Anja Orthodox, Golden Life, Bronx, Rezerwat. Zespół kilkakrotnie gościł na antenie Radia Piotrków i Radia Łódź, jak również promował swoją twórczość w programach kulturalnych telewizji iTePe i TVP3. Powstał także krótki reportaż o naszej działalności, dla programu ,,Regiony Kultury" wyemitowanego przez TVP3. Rozpoczęliśmy także kampanię promocyjna w sieci internetowej, powstała oficjalna strona Kuriozum, oraz zagościliśmy na wielu innych stronach o tematyce muzycznej.
W roku 2003 nowe pomysły znalazły ujście na kolejnejnym demo ,, Black Cat - Promo 2003" zawierającym dziewięć nowych kawałków w tym cover zespołu ,The Beloved ,,Sweet Harmony" w mocno rockowej aranżacji. Ogólnie nasza muzyka nabrała rockowej duszy bardziej niż kiedykolwiek dotąd, coraz mniej melancholii coraz więcej rytmu i dynamiki ale jak zawsze dużo melodii. Rozpoczął się dla nas okres ,,twórczy" tzn. nie graliśmy zbyt wielu koncertów, postawiliśmy na udoskonalanie naszych kawałków , techniki oraz zdobywanie innych muzycznych doświadczeń.
Tak dobrnęliśmy do roku 2004.Zespół został zaproszony do nagrania singla na płytę ,,Rock Atak Rockout " tworzoną przez Krzysztofa Maszotę ( New Project Studio). W naszym nagraniu uczestniczyli gościnnie Anja Orthodox i Michał Rollinger (Closterkeller). Singiel nosi nazwe ,,Sen" , nagrań dokonaliśmy w prywatnym studiu nagraniowym ,,Zeman" w Piotrkowie Trybunalskim a miksem i masteringiem zajął się wspomniany wcześniej Krzysztof Maszota. Płyta była promowana w całym kraju za pośrednictwem mediów, dane nam było uczestniczyć w kilku wywiadach, z tego tytułu, radiowych i telewizyjnych. ,,Sen" znalazł się także na ,,Bisliście" Polskiego Radia Bis a jego przychylne dla nas recenzje w magazynach muzycznych ,,Estrada i Studio", oraz ,,Tylko Rock". Udało nam się wywalczyć IV miejsce na Dwudniowym Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Rockowych "Zderzak 2004" w Zgierzu.
W chwili obecnej jesteśmy po zarejestrowaniu czterech utworów na nowym demo 2005 o nazwie ,,Aeon". Planujemy trafić do szerszej grupy odbiorców poprzez sporą liczbę planowanych na ten rok koncertów i w dalszym ciągu bawić się w muzykę.
LEAFLESS TREE
... to łódzki zespół zainicjowany przez byłych muzyków formacji N. O. E, jego ostateczny kształt skrystalizował się w 2002 roku. Początków twórczej działalności członków grupy można doszukiwać się w ich wcześniejszych dokonaniach indywidualnych jak i zespołowych.
Leafless Tree prezentuje autorski materiał oparty na najnowszych trendach obowiązujących w dzisiejszym świecie inteligentnej muzyki i słowa. Poprzez swoje inspiracje płynące z wielu źródeł oraz twórcze podejście do instrumentów zespół tworzy muzykę na pograniczu fuzji rocka oraz muzyki elektronicznej.
W skład zespołu wchodzą: Łukasz Woszczyński – wokal, Michał Dziomdziora – bas, Konrad Jeremus – gitara, Adam Sowiński – klawisze, Piotr Stachurski – bębny, Magdalena Gaj - wokaleafless Tree...
INDICIUM
...opowieść rozpoczyna się w 1994 roku. Wtedy właśnie odbyły się pierwsze próby i pierwsze nagrania demo. Te początkowe, nieporadne kroki zespół stawiał w składzie: Iras - bas, Dżony - perkusja, Angus - głos, Michał - gitara. Pierwszy materiał zatytułowany "INDICIUM" zaczął przecierać podziemne szlaki wiosną '95. Niedługo potem do grupy dołączył gitarzysta Tomek. W pięcioosobowym składzie INDICIUM stworzyło drugą taśmę demo - "NOBODY SEES...". Wciąż były to naiwne próby doścignięcia swych thrashowych i heavy metalowych idoli, choć utwory zbierały niezłe recenzje.
Prawdziwy przełom nastąpił w roku 1998. Wtedy właśnie za mikrofonem INDICIUM stanął Krzysiek i grupa zaczęła opowiadać swe historie czystym, nastrojowym głosem. Powstałe w tym okresie utwory zawierały dużo większą dawkę melancholii i uczucia, a wizerunek grupy zaczął stawać się coraz wyrazistszy.... Tę przemianę docenili słuchacze, którzy w większości ciepło wypowiadali się o niemal godzinnej, trzeciej taśmie demo - "LOST CHILDREN", rozprowadzonej w ponad 700 egzemplarzach. W tym samym czasie INDICIUM zaczęło zdobywać wyróżnienia na festiwalach i przeglądach, zyskując sympatię nawet wśród profesjonalistów, czego dowodem była pierwsza nagroda na przeglądzie grup rockowych we Wrześni, odebrana z rąk przewodniczącego jury - Leszka Cichońskiego.
W roku 2000, zespół nagrywa krótkie demo w zielonogórskiem studio "Point". Były to tylko dwa tytuły, ale jeden z nich, "My Friend" stał się prawdziwym hitem grupy. Długi, przejmujący utwór, z natchnionym wokalem i przeszywającym solem gitary stał się wyznacznikiem stylu grupy, której znacznie bliżej było w tym momencie do rocka progresywnego niż do Sepultury. Również wzrastająca ilość koncertów przyczyniła się do tego, że INDICIUM stawało się grupą coraz bardziej zgraną, coraz bardziej prawdziwą... "INNOCENT DREAMS" to kolejne nieoficjalne wydawnictwo grupy, które powstało w 2002 roku jako kompilacja kilku utworów z różnych okresów działalności. W zamierzeniach miał to być ostatni demo album przed pełnominutowym nagraniem studyjnym. Pozytywne opinie (m.in.z USA i Korei) pozwalały wierzyć w sukces...
W efekcie cały rok 2003 zespół poświęcił na koncertowanie i tworzenie nowego materiału. Niestety, wkrótce przed rozpoczęciem nagrań na debiutancki album, grupę opuścił basista i perkusista. Problemy ze znalezieniem następców zaowocowały podjęciem decyzji o nagraniu nowych kompozycji w składzie: Krzysiek - głos, Tomek - gitara, bębny, m. - gitara, bas, klawisze. Tak też się stało. Jesień i zima 2004 to wytężona praca w studio i poszukiwania ludzi, którzy mogliby wspomóc INDICIUM w czasie koncertów.
W styczniu 2005 Aranea Records (stworzona przez INDICIUM) zaprezentowała debiutancki album zespołu - "COLOURS OF LIFE", a szeregi zespołu zasilił basista Alek. Miesiąc później w zespole pojawił się perkusista Artur i wreszcie w pełnym składzie grupa rozpoczęła przygotowania do koncertów. Debiut sceniczny nowego INDICIUM miał miejsce w maju 2005 na Spring Rock Festival w Nowej Soli. Debiut wprost wymarzony bo zakończony zdobyciem pierwszego miejsca! Niedługo potem, na kolejnym festiwalu - Rockowisko w Świdnicy, INDICIUM otrzymuje trzecią nagrodę.
HETANE
...powstał na przełomie 2002/2003 roku. Początkowo był to twór dwuosobowy: Magda Oleś (wokale, teksty), Radek Spanier (muzyka). W listopadzie2004 do Hetane dołącza Jeleń (gitara). Zespół koncertuje od lutego 2004 na trasie między innymi z Freak Of Nature, Closterkeller, Her. Dostępny jest Maxi-singiel Hetane zatytułowany "Find the lost ghosts" zawierający 7 utworów. Zespół pojawił się także na składance Piotra Kaczkowskiego "Minimax.PL" z utworem "Ken-Ke-Lai". Styl muzyczny Hetane wciąż się krystalizuje i niełatwo go sprecyzować- mroczna elektronika z industrialnym sercem, ciężkimi gitarami i słowem w roli głównej. Obecnie zespół kompletuje utwory na pierwszy album Hetane i szuka wydawcy. Rozpoczęły się także pierwsze próby z perkusistą.
RED EMPREZ
„Czerwona cesarzowa", czyli Red Emprez - oddycha już od kilku lat. Początkowo był to jednoosobowy projekt, w którym Mike eksperymentował z elektroniką. Notabene kilka kompozycji z tego okresu znalazło się w Strefie WP, m.in.: "Wait (beta version)", "Red morning", "The Grand Improvisation", "Cold", "In the flash", "Guitar's Dream", "Intro", "She still stands there". Przełom twórczy i stylistyczny nastąpił w czerwcu 2004, kiedy to w ramach Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich, w klubie festiwalowym FAMA w Białymstoku Red Emprez dało swój pierwszy koncert jako duet.
Od czerwca do września 2004 r. trwało tworzenie materiału na demo "Clubgirls and poofs". Jego brzmienie słuchacze poznali po raz pierwszy podczas 10-tych urodzin białostockiego klubu "Odeon". Raptem kilka sporadycznych występów (m.in.: w warszawskich klubach - Jadłodajnia Filozoficzna i Le madame czy zorganizowanym gigu przez Alchera Visions wraz z No Signal Detected, Agonised by Love, litewskim festiwalu Kunigunda Lunaria 2005, Off sound festival 2005 czy supportujac Artrosis, Lebenstteuer, Via Mistica) zaowocowało od razu zainteresowaniem publiki. Dzięki temu uznaliśmy, że jesteśmy na właściwej drodze.
Kompozycje powstawały tak spontanicznie jak tylko można to sobie wyobrazić. Wspólne jamowanie czy improwizacja były i są naszą podstawą, wobec czego nie stawialiśmy sobie żadnych barier. Muzyka? Styl? Elektro, industrial, gotyk, ambient - każde z tych słów coś znaczy a wszystkie razem składają się na twarz Red Emprez. Fascynacje twórczością Trenta Reznora, Mortiis, Miss Kittin, Fisherspooner, Depeche Mode, Marilyn Manson, Dawidem Bowie i wieloma innymi przekładają się na energetyczno-erotyczną mieszankę osadzonego beatu, melodyjności, kiczowatego soundu lat 80-tych przetykanych wyziewami diabolicznej fabryki.
Na uwagę zasługuje jeszcze fakt, że przy współpracy PTV Białystok do utworu "Caress me" został zrealizowany teledysk. (wielkie thanx dla Macieja Aronowicza) Jest on aktualnie emitowany w ogólnopolskiej kablówce TMT oraz białostockiej PTV. Nasze kompozycje zagościły również w eterze Radia Białystok w audycji Metal Hammer Show, studenckiej stacji Radio Akadera, Radia Olsztyn, Radia Bis oraz w Programie III Polskiego Radia audycji P. Kaczkowskiego. (kolejne thanx dla niego i Dj. Markucha J)
Owocem ostatnich starań jest współpraca z nowopowstałym labelem synth & electro Sequence Records z Warszawy. Nasze trzy kompozycje znajdą się na kompilacji "Best of Polish synth" przygotowywanej w ciągu najbliższych miesięcy przez tę firmę. Oprócz nas na składaku znajdą się numery takich formacji jak: NUN, D'archangel, Branch of Fashion i Mind's Forces.
Udzielamy się również w innych projektach: Dominium, Bright Ophidia, Judy4, czy Quarter. Sqad: Michał Franczak - electro & key Adam Gethsemane Bogusłowicz - vocals & words
ZYIO
... to jedna z najbardziej klimatycznych formacji w historii polskiej muzyki rockowej - ZIYO - jesienią zagra serię koncertów promujących najnowsze wydawnictwo zespołu pt. "POPBURGER" (wydawca: MMP - 2005). Podczas koncertów będzie można usłyszeć większość największych przebojów grupy takich jak "Wyspy", "Idziemy wytrwale", "Graffiti", "Każdy krok", "Magiczne słowa", "I Was Born To Be Free", "Ethos", "War Colours", "Trzy razy tak" czy ostatnie "Popburger" i "Planeta Ja, Planeta Ty". Obecnie ZIYO tworzą: Jerzy DURAŁ - śpiew, Mariusz DZIEKAN - klawisze, Piotr SOKOŁOWSKI - gitara, Łukasz ADAMCZYK - bas, Sławomir PUKA - bębny.
Od zawsze, bez względu na skład, występy ZIYO przepełnione są niesamowitą energią i klimatem. Tak będzie również w ramach jesiennych koncertów. Tym bardziej, że niewątpliwie miłą niespodzianką będzie pojawienie się w składzie koncertowym drugiej połowy spółki autorskiej DURAŁ/KLOCH, która odpowiedzialna jest za większość kompozycji składających się na dwie pierwsze płyty ZIYO, a te w kręgu fanów uznawane są za kultowe!
Marek "Marqus Mars" KLOCH to współtwórca, wokalista, gitarzysta ZIYO, obecnie leader i producent amerykańskiej gwiazdy muzyki niezależnej, grupy 7th DIMENNSION z Nowego Jorku. Jego ponowny mariaż z ZIYO to zapowiedź ciągu wydarzeń przygotowywanych dla sympatyków grupy w ramach jubileuszu XX - lecia ZIYO, który hucznie będzie obchodzony w 2006 roku.
Podczas koncertów będzie można nabyć wszystkie dotychczas wydane albumy ZIYO, których reedycji - wzbogaconych o bonusowe materiały (niepubklikowane piosenki, radiowe i koncertowe wersje utworów, video-clipy) - podjęła się w grudniu 2005 firma Metal Mind Productions. ZIYO powstało w 1986 roku w Tarnowie z inicjatywy Jerzego Durała - bas, śpiew; Marka Klocha - gitary; Krzysztofa Krupy - bębny i Dariusza Derżko - klawisze.
Bardzo szybko zespół zdobył uznanie w oczach krytyków i publiczności czego wyrazem były niezliczone nagrody na wielu prestiżowych festiwalach jak OMPP, Jarocin, Opole, Sopot, jak również wysokie pozycje na listach przebojów i w muzycznych plebiscytach. Pierwszy album grupy zatytułowany "ZIYO" wydany został w roku 1988 i rozszedł się w nakładzie 180 tys. egz. Podobnie drugi krążek pt. "WITAJCIE W TEATRZE CIENI" z 1989 r., z którego pochodzi wielki przebój zespołu "Wyspy".
Zespół do tej pory nagrał 8 albumów, w tym bardzo poszukiwane "KOLĘDY" oraz płytę "TETRIS", na którym znalazł się największy przebój zespołu pt. "Magiczne Słowa". Pomimo wielu roszad personalnych, ZIYO nagrywa i koncertuje od niemal 20 lat!