ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 

koncerty

30.11.2011

SBB, Częstochowa, Klub Zero, 26.11.2011

SBB, Częstochowa, Klub Zero, 26.11.2011
Garstka wielkich artystów będących u kresu swej kariery naprawdę myśli o pokrzepianiu cudzych serc i wie, że prawdziwa sztuka tworzona w oderwaniu od mainstreamu wciąż potrafi wyzwalać emocje i rozdziawiać usta jej odbiorców w niemym zachwycie.

Sobotniego i jakże wietrznego wieczoru na scenie Klubu Zero w Częstochowie zagrało SBB w nieco zmienionym składzie: Józef Skrzek (bass, organy, Moog), Anthimos Apostolis (gitary, perkusja), Ireneusz Głyk (perkusja) – zastępujący Gabora Nemetha. Wicher jak się okazuje nie tylko w polu dmie albowiem huraganowe uderzenie w przeciągu dwóch godzin wysmagało okrutnie wszystkich ciepłokrwistych SBB-owców siedzących w Zerze. Już po pierwszym uderzeniu odlotowego numeru zatytułowanego po prostu „Odlot” było wiadomo, że żal za Gaborem nie potrwa dłużej niż przelotne wspomnienie w rozwichrzonym umyśle.

Głyk „tłukł” w bębny niesłychanie zmyślnie, można wręcz powiedzieć, że próbował wskoczyć w buty pierwszego pałkarza górnośląskiego tria – Jerzego Piotrowskiego. Pokazał on niewiele mniej wirtuozerii niż dawni założyciele zespołu, co nie powinno dziwić, jak na kogoś kto współpracuje z czołówką polskiego jazzu i rocka. Wręcz przeciwnie – bitwa na bębny, która urozmaiciła wielce środek koncertu, ukazała zwycięstwo Głyka nie tyle nad jego fizycznie obecnym tego wieczoru „adwersarzem” – Apostolisem – co nieobecnym już w line-upie poprzednikiem z Węgier. Urzeczony i ukontentowany mógł czuć się każdy, kto spodziewał się czegoś więcej niż tylko zwykłego popisu zza żelaznej kurtyny. Obaj perkusiści najpierw ogłuszyli nakręconą publiczność, po czym – w podzięce za wprowadzenie jej w stan istnej gorączki sobotniej nocy – sami zostali ogłuszeni, przepraszam, nagrodzeni gromkimi brawami.

W zestawie nagrań zaplanowanych na wieczór przeważyły znajome tytuły starych kompozycji – „Odlot”, „W kołysce dłoni twych (Ojcu)”, „Going Away”, „Walking Around The Stormy Bay”, „Rainbow Man”, „Memento z banalnym tryptykiem”. Nowszych nagrań też nie zabrakło – „Pieśń stojącego w bramie”, „Camelele”. Naprawdę trudno było ukryć zachwyt nad znakomitym doborem utworów i ich niewiarygodnie ekspresyjnym wykonaniem na żywo przez trójkę wyśmienitych muzyków, którzy grali tego wieczora tak jakby czas, jaki upłynął od chwili debiutu w warszawskiej Stodole – ani nieobecność genialnego Piotrowskiego – nie miały żadnego istotnego wpływu na niegasnącą z wiekiem legendę polskiego rocka. Miało się nawet wrażenie, że podczas tego żywego występu więcej emocji uległo wydobyciu z ludzkich serc niż kiedykolwiek wcześniej złóż czarnego złota ze śląskich kopalń.

Zresztą legenda śląskiej sceny rockowej w odróżnieniu od sytuacji na polskim rynku węgla ma się świetnie i prze do przodu jak lokomotywa pełna paliwa – niekoniecznie węglowego. A jakże! Prawdziwa sztuka nie powinna podlegać prawidłom ekonomii, a raczej dobrego smaku, bo w dobrym guście leży jej promowanie i popularyzacja bez względu na koszty i uwarunkowania rynku. Zatem zupełnie bezinteresownie z tego miejsca wyznaję uwielbienie dla rockowego fenomenu grupy SBB, która w ubiegłą sobotę sięgnęła – nie po raz pierwszy zresztą – białych obłoków, o których tak poetycko śpiewała w utworze „Odlecieć z wami”. Nie wiem jak Wy, ale ja rzeczywiście odleciałem.

 

Zdjęcia:

Józef Skrzek (fot. Tomasz Ostafiński) SBB (fot. Tomasz Ostafiński) Anthymos Apostolis (fot. Tomasz Ostafiński) Józef Skrzek (fot. Tomasz Ostafiński) Józef Skrzek (fot. Tomasz Ostafiński) Ireneusz Głyk i Anthymos Apostolis (fot. Tomasz Ostafiński) Anthymos Apostolis (fot. Tomasz Ostafiński) Józef Skrzek, Ireneusz Głyk i Anthymos Apostolis (fot. Tomasz Ostafiński) (fot. Tomasz Ostafiński) Józef Skrzek (fot. Tomasz Ostafiński)
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
Picture theme from Riiva with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.