ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 07.11 - Kraków
- 08.11 - Opole
- 09.11 - Bielsko-Biała
- 10.11 - Zabrze
- 11.11 - Łódź
- 15.11 - Gniezno
- 16.11 - Kłodawa Gorzowska
- 17.11 - Zielona Góra
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 08.11 - Warszawa
- 09.11 - Kraków
- 08.11 - Sosnowiec
- 09.11 - Pszów
- 10.11 - Częstochowa
- 09.11 - Warszawa
- 10.11 - Siedlce
- 10.11 - Końskie
- 16.11 - Bydgoszcz
- 11.11 - Wrocław
- 11.11 - Kraków
- 11.11 - Warszawa
- 17.11 - Kraków
- 19.11 - Kraków
- 20.11 - Warszawa
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 24.11 - Warszawa
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Warszawa
 

koncerty

16.11.2011

COMA, Częstochowa, Klub Zero, 11.11.2011

COMA, Częstochowa, Klub Zero, 11.11.2011
Pół stówy za głowę Roguca! Czyli transfuzja niezależnego czadu i wliczony w nią lot bez tchu zakończony rozmierzwionym włosem i zawilgoconą odzieżą.

W zeszły piątek legenda łódzkiej sceny rockowej – Coma – zawitała do częstochowskiego Klubu Zero, by promować swój najnowszy, niezatytułowany czerwony album. W mieszczącym się w budynku Teatru S przy ulicy Kościuszki 1 klubie byłem po raz pierwszy i nie wiem czy nie ostatni. Chociaż trudno mi zarzekać się mając za sobą znacznie gorsze wspomnienia z krakowskiej Rotundy (tegoroczny występ Riverside w przyp. red.). Nazwę obiektu dobrano adekwatnie do ograniczonej widoczności scenicznej aktywności zapraszanych tam artystów. Niski strop i niska scena uniemożliwiały mi – mimo całkiem wysokiego wzrostu – dostrzeżenie czegoś więcej niż śpiewającej głowy Roguckiego z make-upem z okładki lansowanej płyty. W przypadku wyciągniętych w górę w entuzjastycznym geście rąk publiczności nie było mowy o jakimkolwiek śledzeniu technicznych umiejętności muzyków Comy. Na krótkometrażowe filmy wyświetlane w zamkniętym w ramie obrazu ekranie wiszącym z prawej strony sceny zwróciłem uwagę dopiero później. Co najmniej jak podczas seansu spirytystycznego należało skupić się wyłącznie na duchowym aspekcie sztuki, a fizyczny kontakt wzrokowy z twórcami tejże pozostawić oczom wyobraźni.

Duszno. Trudno będzie usnąć. I rzeczywiście Rogucki i spółka wychodząc z mroku kulis niedługo po dwudziestej nie pozwolili nikomu zmrużyć powiek przez najbliższe dwie godziny. Skoncentrowali całą uwagę mas na sobie pozwalając na chwilę zapomnieć o panującej w środku duchocie i ciasnocie oraz klaustrofobicznych myślach, jakie ugrzęzły przynajmniej w mojej głowie na widok wypełnionego po brzegi klubu. Filary podtrzymujące strop pociły się obficie podobnie jak miłośnicy twórców czerwonego albumu, którego utwory złożyły się na pierwszy set. I nawet najlepszy klimatyzator w postaci „Deszczowej piosenki” z ostatniej płyty Łodzian nie był w stanie odwrócić procesu konwekcji, jaki rozpoczął się wraz z pierwszymi dźwiękami piosenki „0Rh+”. Rozpaczliwe Rany, ratuj! z „Rudego” dolało tylko oliwy do ognia, od którego szczęśliwie płonęli wszyscy „łatwopalni” entuzjaści ostrych dźwięków Comy. Po wyśmienitej pierwszej części koncertu muzycy zrobili kwadrans przerwy, podczas której przygrywał raczej – mówiąc oględnie – w mało poważny sposób ich support. W drugiej jego odsłonie usłyszeliśmy za to spore fragmenty trzech wcześniejszych płyt – Pierwszego wyjścia z mroku, Zaprzepaszczonych sił wielkiej armii świętych kroków i Hipertrofii – czyli transfuzja niezależnego czadu i wliczony w nią lot bez tchu zakończony rozmierzwionym włosem i zawilgoconą odzieżą.

Dzięki perfekcyjnej interpretacji własnych kompozycji na żywo, nieco szorstkiemu obyciu scenicznemu Roguca, które jak zwykle pasowało do chropawej liryki Comy, a także doskonałemu paradoksalnie wobec wszystkich niedoskonałości klubu nagłośnieniu, występ łódzkich „awanturników” udał się. Mimo tylu niedostatków, braku wentylacji (ściany ociekające wilgocią jak w kultowym serialu Triera piwnice szpitala „Królestwo”), klaustrofobicznej ciasnoty i ogólnej niewygody oraz nieprzystosowania samego Klubu Zero na przyjęcie gwiazd formatu Comy to właśnie dobra akustyka (podziękowania w tym miejscu dla firmy ART-TECH) uratowała dobre imię Teatru S i głowę Roguca, za którą ludzie w zależności od dnia zakupu biletów płacili po 40 złotych i więcej. Ile zatem trzeba dać by móc zobaczyć całą resztę nie stojąc w pierwszym rzędzie?

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
Mgławica Kalifornia - IC1499 by Naczelny
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.