ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 21.11 - Siemianowice Śląskie
- 22.11 - Olsztyn
- 23.11 - Gdańsk
- 24.11 - Białystok
- 27.11 - Rzeszów
- 28.11 - Lublin
- 29.11 - Kraków
- 01.12 - Warszawa
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 29.11 - Olsztyn
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 27.11 - Poznań
- 24.11 - Warszawa
- 24.11 - Kraków
- 24.11 - Kraków
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Kraków
- 26.11 - Warszawa
- 30.11 - Warszawa
- 30.11 - Kraków
- 30.11 - Sosnowiec
- 03.12 - Gdańsk
- 04.12 - Wrocław
- 05.12 - Kraków
- 06.12 - Warszawa
- 04.12 - Poznań
- 05.12 - Warszawa
- 06.12 - Kraków
 

felietony

03.03.2011

Minęło czterdzieści lat dworu Karmazynowego Króla

Rzecz o wznowieniach katalogu King Crimson w dźwięku przestrzennym oraz ekskluzywnym sześciopłytowym wydaniu In The Court Of The Crimson King

 O tym zespole powiedziano i napisano już chyba wszystko: tysiące recenzji płyt, kilka książek oraz prace magisterskie i teksty muzykologiczne. To bez wątpienia jeden z zespołów wszechczasów i jeden z tych, który z dwoma małymi przerwami istnieje ponad 40 lat. Przez dwór Karmazynowego Króla przewinęło się wielu znakomitych, jeśli w ogóle nie najwspanialszych muzyków drugiej połowy XX wieku, m.in. John Wetton, Greg Lake, Bill Bruford, Tony Levin, Gordon Haskell, czy Mel Collins. Królem Dworu pozostaje wciąż genialny Robert Fripp – wirtuoz gitary, mellotronu, pionier gitarowych soundscape’ów i współtwórca techniki nagrywania zwanej Frippertronics. Fripp od wielu lat przyjaźni się ze Stevenem Wilsonem (Porcupine Tree, No-Man), który jest nie tylko muzykiem, ale i producentem, a w ostatnim czasie propagatorem dźwięku przestrzennego.

W 2008 roku Wilson zaproponował Frippowi, aby na nowo przemiksować studyjne albumy King Crimson. Fripp na tę propozycję przystał i na jesieni 2009 roku pojawiły się trzy wznowienia płyt Karmazynowego Króla: epokowe In The Court Of The Crimson King (1969), Lizard (1970) i Red (1974). Minął rok i w 2010 na sklepowe półki trafiły kolejne dwa wznowienia: In The Wake Of Poseidon (1970) oraz Island (1971). Jak można zauważyć płyty nie są wydawane chronologicznie. Łącznie wszystkich wznowionych na „czterdziestolecie zespołu” wydawnictw ma być dwanaście i mają ukazywać się mniej więcej po dwa na rok.

Albumy wydawane są w przepięknych digipakach wsuwanych w kartonowe pudełka, ponadto każde wydawnictwo zawiera obszerną książeczkę no i co najważniejsze – płyty z nowym miksem autorstwa Wilsona i Frippa: CD oraz DVD-Audio. Zestaw CD zawiera materiał podstawowy oraz trochę dodatków. Natomiast zawartość dysku DVD-A to prawdziwa muzyczna uczta i gratka dla fanów zespołu: utwory podstawowe w dźwięku przestrzennym (5.1), wysokiej jakości stereo o rozdzielczości bitowej 24bit i częstotliwością próbkowania 96kHz, oryginalny mix z lat ’70 oraz mix z wydania z okazji jubileuszu trzydziestolecia grupy. Do tego znajduje się także masa dodatków, alternatywnych wersji utworów itp. Słuchacz ma możliwość porównania różnic, a jest ich dość sporo. Aby cieszyć się pełnią tych utworów trzeba posiadać odtwarzacz obsługujący standard DVD-Audio. Jeśli nie, możemy skorzystać albo z zapisu DTS 5.1 lub stereo o trochę niższych parametrach – 24bit/48kHz (oba działają w zasadzie na każdym odtwarzaczu DVD).

Cieszę się, że katalog studyjnych albumów King Crimson zostaje wydany w ten sposób. Taki format pozwala na nowo odkryć te nagrania i naprawdę cieszy uszy. Produkcja dźwięku surround została zrobiona na naprawdę wysokim poziomie. Wszystko powstało w zasadzie na nowo z dbałością o każdy najmniejszy szczegół. Jako miłośnik muzyki cieszę się, również iż zarówno Fripp jak i Wilson postawili na pyty DVD-Audio, a nie na SACD – które moim zdaniem mają niższe parametry i mniejsze możliwości techniczne, ale to temat na zupełnie inny artykuł.
Warto sięgnąć po nowe-stare płyty. Jeśli nawet znamy te nagrania to w tym przypadku odkryjemy ich nowe, drugie życie. A ci którzy jeszcze, jakimś cudem nie znają muzyki King Crimson powinni czym prędzej po nią sięgnąć. Teraz tym bardziej jest ku temu okazja.

Nie lada gratką są pozostałe wydania In The Court Of The Crimson King. Ten album poza opisywaną powyżej wersją CD i DVD-Audio ukazał się jako podwójne CD, audiofilski 200 gramowy winyl oraz sześciopłytowy box (5xCD + DVD-A). Dwupłytowe wydanie CD zawiera nowy mix, zaś na drugim dysku znalazł się remaster albumu z roku 2004 oraz utwory dodatkowe, w tym instrumentalna wersja „21st Century Schizoid Man”, 2 utwory nagrane w 1969 roku podczas sesji do programu Johna Peela oraz oryginalna singlowa wersja mono „In the Court of the Crimson King”.
Przejdźmy do boxu. Całość wydana została w formie eleganckiego zestawu w pudełku o wymiarach 30x30cm (format podobny do okładki płyty winylowej) z 24-stronicową książeczką w takim samym formacie. Znaleźć w niej można nowe informacje autorstwa Roberta Frippa i biografa grupy Sida Smitha, materiały archiwalne i zdjęcia. W zestawie znajdują się także dwie przypinki z podobizną postaci z okładki płyty i dwa archiwalne czarno-białe zdjęcia. Dysk pierwszy i drugi oraz  trzeci i czwarty wydano razem w podwójnych pudełkach, zaś piąty krążek oraz krążek DVD jako pojedynczy album. Po włożeniu do zbiorczego boxu cztery okładki układają się w oryginalny artwork albumu autorstwa Barry'ego Godbera.

Co znajdziemy w zestawie?
Na pierwszej płycie zamieszczono nowy miks plus 5 utworów dodatkowych pochodzących z oryginalnych sesji nagraniowych: pełną wersję „Moonchild” (w nowej wersji stereo), fletowo-gitarowy duet „I Talk To The Wind”, alternatywny miks tego utworu, pełną wersję podkładu do „Epitaph” oraz sesyjne nagranie odgłosów „wiatru” wykorzystane na początku „21st Century Schizoid Man”.
Na dysku numer dwa znalazł się remaster albumu z 2004 roku oraz utwory dodatkowe, w tym instrumentalna wersja „21st Century Schizoid Man”, 2 utwory nagrane w 1969r. podczas sesji do programu Johna Peela oraz oryginalna singlowa wersja mono „In the Court of the Crimson King”. Trzecia płyta zawiera niepublikowane/alternatywne remiksy oraz instrumentalne miksy autorstwa Stevena Wilsona oraz pozbawioną szumów i zakłóceń mechanicznych oryginalną wersję albumu wydaną przez wytwórnię Island. Krążek czwarty to bootlegowe fragmenty legendarnych występów zespołu w Hyde Parku w Londynie z roku 1969 i nowojorskim Fillmore East w listopadzie 1969, dostępne wcześniej tylko w wersji limitowanej. Na ostaniej, piątej płycie znalazł się prawdziwy rarytas: przeznaczona wyłącznie dla amerykańskiego radia wersja mono albumu oraz singlowa wersja utworu „Court of the Crimson King”. Deser to krążek DVD-A zawierający m. in. mix 5.1 DTS oraz miksy high resolution stereo (zawartość identyczna jak w wydaniu „uszczuplonym”).

Czy można chcieć więcej? W tym roku ukażą się kolejne wydawnictwa z tej serii: Larks' Tongues in Aspic z 1973 roku, oraz wydane rok później Starless & Bible Black.
 

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.