ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 15.11 - Gniezno
- 16.11 - Kłodawa Gorzowska
- 17.11 - Zielona Góra
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 29.11 - Olsztyn
- 15.11 - Szczecin
- 16.11 - Grudziądz
- 17.11 - Łódź
- 20.11 - Wrocław
- 21.11 - Siemianowice Śląskie
- 22.11 - Olsztyn
- 23.11 - Gdańsk
- 24.11 - Białystok
- 27.11 - Rzeszów
- 28.11 - Lublin
- 29.11 - Kraków
- 16.11 - Piekary Śląskie
- 16.11 - Bydgoszcz
- 17.11 - Kraków
- 19.11 - Kraków
- 20.11 - Warszawa
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 27.11 - Poznań
- 24.11 - Warszawa
- 24.11 - Kraków
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Kraków
- 26.11 - Warszawa
 

koncerty

14.11.2013

Placebo, Torwar, Warszawa, 12.11.2013

Placebo, Torwar, Warszawa, 12.11.2013
Nigdy nie należałem do największych fanów Placebo. W moim odczuciu jest to zespół, który na przestrzeni całej swojej kariery błąkał się po peryferiach przeróżnych rockowych gatunków nie potrafiąc odnaleźć własnego, unikalnego stylu. Efektem takiego działania był miałki i nudny album Loud Like Love, który nawet przez wiernych słuchaczy został przyjęty dość chłodno.

Jakże wielkie było więc moje zdziwienie po tym, co ujrzałem, a przede wszystkim usłyszałem, podczas wtorkowego wieczoru na warszawskim Torwarze.

Gdy w głośnikach rozbrzmiały mocne, elektroniczne dźwięki „B3” to podobnie jak większość osób zgromadzonych na hali zaniemówiłem i znieruchomiałem. Widziałem w tym roku już około 50 koncertów i na niewielu z nich mogłem tak namacalnie poczuć „dźwięk”. Ściana muzyki zaatakowała swoją mocą i intensywnością i dopiero hicior „For What It’s Worth” zagrany jako drugi, porwał publiczność do tańca i swobodnej zabawy przygotowanymi przez fanów kolorowymi balonikami z wielkimi literami L. Dalej było nie mniej intensywnie. Świetne rozprowadzenie gitar (momentami nawet trzech), sekcji rytmicznej (soczysta perkusja i niedrażniący bas) oraz przede wszystkim wyraźny, pełny emocji głos Briana Molko. Wszystko to sprawiło, że ręce same składały się do braw.

To, co w ujęciu studyjnym mnie drażni, na koncercie sprawdziło się wyśmienicie. Połączenie elektroniki, britpopu i rocka alternatywnego spowodowało, że każdy fan mógł znaleźć coś dla siebie. Mocne bity poruszały całą halą, solówki porywały, a bardziej emocjonalne momenty poruszały do głębi duszy. Oczywiście, nie przez cały czas było idealnie. Kompozycje z nowej płyty ze statusu słabych dotarły dzięki wersjom live do akceptowalnych, ale wciąż na tle starszych utworów zespołu wypadają dość blado. W drugiej części setu było ich zbyt dużo, przez co zarówno atmosfera jak i jakość występu nieznacznie się pogorszyły. . W takich chwilach muzycy nadrabiali grą świateł – wielki, szeroki telebim za plecami co chwilę zmieniał swoje położenie, a reflektory i stroboskopy umiejętnie wprowadzały widzów w odpowiedni nastrój.

Pod wpływem koncertu swojego zdania o muzyce Placebo diametralnie nie zmieniłem. Muszę jednak przyznać, że pod względem warsztatowym są to artyści z najwyższej światowej półki. Po raz kolejny potwierdziło się też, jak ważną postacią dla koncertu jest akustyk. Jego praca podczas wtorkowego wieczoru to majstersztyk.

Tym, co zawiodło była na pewno frekwencja. O ile na płyta i Golden Circle zapełniły się w jakichś trzech czwartych, o tyle sektory świeciły pustkami. Być może jest to wina zbyt wysokich cen biletów, być może Placebo przyjeżdża do nas wystarczająco często, a może fani odwrócili się od nich po ostatniej, niezbyt udanej płycie. Nie wiem, ale trzeba podkreślić, że jeśli zespół brzmi tak, jak na Torwarze, to przynajmniej raz w życiu na ich koncert trzeba się wybrać.

Na koniec muszę jeszcze wspomnieć o pozytywnej zmianie, która zaszła po stronie organizatorów. W mojej poprzedniej relacji z Torwaru (Nickelback) narzekałem na zdecydowanie zbyt duży rozmiar GC (prawie 2/3 miejsc stojących). Tym razem było pod tym względem dobrze i fani, którzy kupili droższe bilety mieli pewność, że będą w dość bliskiej odległości od sceny. Miejmy nadzieję, że będzie to trwały trend zmian.