Na piątek 21 października 2016 roku wytwórnia Columbia/Legacy zapowiedziała premierę trzypłytowego wydawnictwa MILES DAVIS QUINTET: FREEDOM JAZZ DANCE: THE BOOTLEG SERIES VOL. 5, na którym znajdą się dokonane w latach 1966-1968 dla Columbia Records i we współpracy z producentem Teo Macero nagrania Drugiego Wielkiego Kwintetu Milesa Davisa, do składu którego należeli obok lidera: Wayne Shorter (saksofon), Herbie Hancock (klawisze), Ron Carter (kontrabas) i Tony Williams (perkusja). Wśród zamieszczonych na dyskach nagrań znajdą się ponad dwie godziny dotąd oficjalnie nie ogłoszonego materiału, pochodzącego z sesji studyjnych, owocem których stały się trzy sygnowane imieniem i nazwiskiem Trębacza albumy, a mianowicie: Miles Smiles (nagr. 1966, wyd. 1967), Nefertiti (nagr. 1967, wyd. 1968) oraz Water Babies (nagr. 1967-1968, wyd. 1976). Na potrzeby przygotowywanego zestawu materiał ten został wyprodukowany przez Steve’a Berkowitza, Michaela Cuscunę i Richarda Seidela przy wsparciu inżyniera dźwięku Marka Wildera, odpowiadającego za miks i mastering.
Oto lista utworów wypełniających Freedom Jazz Dance:
Dysk 1:
Freedom Jazz Dance (Session Reel)
Freedom Jazz Dance (Master Take)
Circle (Session Reel)
Circle (Take 5)
Circle (Take 6)
Dolores (Session Reel)
Dolores (Master Take)
Dysk 2:
Orbits (Session Reel)
Orbits (Master Take)
Footprints (Session Reel)
Footprints (Master Take)
Gingerbread Boy (Session Reel)
Gingerbread Boy (Master Take)
Nefertiti (Session Reel)
Nefertiti (Master Take)
Dysk 3:
Fall (Session Reel)
Fall (Master Take)
Water Babies (Session Reel)
Water Babies (Master Take)
Masqualero (Alt. Take 3)
Country Son (Trio Rehearsal)
Blues in F (My Ding)
Play Us Your Eight (Miles Speaks)
Jak widać, pośród nagrań znajdą się też przeprowadzane podczas sesji dialogi osób zebranych w studio, w tym oczywiście uwagi samego Dark Magusa, jak również utwór Blues in F (My Ding), zarejestrowany w domu Milesa, na fortepianie pracującego nad nową kompozycją i ucinającego sobie pogawędkę z Shorterem.
Wreszcie w przydanej do zestawu książeczce znajdą się liner notes autorstwa Ashleya Kahna, m.in. autora wydanej w 2001 roku książki Kind of Blue: The Making of the Miles Davis Masterpiece, do której przedmowę napisał jeden ze współpracowników Davisa i współtwórców ponadczasowego Kind of Blue, perkusista Jimmy Cobb.
Jako że dzisiaj, tj. w środę 28 września 2016 roku przypada 25. rocznica śmierci Milesa Davisa, warto wspomnieć Czarnego Kolumba muzyki, czy to słuchając pozostawionych przezeń potomności nagrań i poświęcając chwilę na lekturę dedykowanych jemu i im tekstów, opublikowanych także na ArtRocku w działach Recenzje i Artykuły, czy też w inny sposób, tak czy inaczej utrwalając pamięć o Trębaczu w świecie i w sobie.
Źródło: Miles Davis; Columbia/Legacy.