ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 26.01 - Kraków
- 05.02 - Gdańsk
- 01.02 - Warszawa
- 04.02 - Kraków
- 07.02 - Poznań
- 08.02 - Kraków
- 09.02 - Warszawa
- 08.02 - Łódź
- 09.02 - Warszawa
- 21.02 - Gliwice
- 21.02 - Kraków
- 22.02 - Krosno
- 07.03 - Wrocław
- 08.03 - Zabrze
- 09.03 - Kraków
- 14.03 - Lublin
- 15.03 - Olsztyn
- 16.03 - Warszawa
- 17.03 - Białystok
- 21.03 - Gdynia
- 22.03 - Szczecin
- 23.03 - Poznań
- 01.03 - Warszawa
- 02.03 - Kraków
- 03.03 - Wrocław
- 06.03 - Kraków
- 07.03 - Warszawa
- 19.03 - Kraków
- 20.03 - Gdańsk
- 21.03 - Warszawa
- 28.03 - Białystok
 

Aktualności

22.07.2010 08:00 - Mariusz Danielak

Klubowa trasa The Legendary Pink Dots

Klubowa trasa The Legendary Pink Dots

Lubiany, kultowy już zespół z gatunku nowoczesnej psychodelii - The Legendary Pink Dots – ponownie odwiedza Polskę. Tym razem koncerty w naszym kraju odbędą się aż w ośmiu miastach w drugiej połowie września. Legendary Pink Dots uwielbiają grać koncerty, a ich brzmienie na żywo jest niesamowite. W Polsce byli już wielokrotnie, zawsze gromadząc tłumy fanów.

Muzykę zespołu zalicza się do nowoczesnej psychodelii: z jednej strony słychać w niej elementy brzmienia starego Pink Floyd i King Crimson, z drugiej obecność najnowszych trendów muzycznych - trip-hopu, transu, world music, industrialu, gotyku. Aranżacja jest niesłychanie bogata. Każda płyta jest nagrywana z udziałem co najmniej kilkunastu instrumentów. Nie brak rozbudowanych, przestrzennych improwizacji (np. Synesthesia, wyd. Big Blue). Zespół specjalizuje się też w przepięknych, "kosmicznych" balladach, z których wiele, np. "Belladonna", ma status kultowy i należy do klasyki nowej psychodelii. (A Guide To, Vol. 1 - The Best Ballads, wyd. Big Blue) W swojej karierze nagrali kilkadziesiąt albumów.

Za szczytowe osiągnięcia uważa się ich płyty z lat dziewięćdziesiątych, w szczególności "The Maria Dimension" z 1992 roku. Zespół cieszy się dużą popularnością w wielu krajach, w tym (obok Holandii i Anglii) w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. Na koncertach zespół zawsze gra dla kompletu publiczności. Szczególnie wart zapamiętania jest występ sprzed lat w Trójmieście, który odbył się w tamtejszej katedrze. W tym roku zespół został zaproszony m.in. na festiwale Wave Gotic Treffen w Lipsku (z powodu nagłej żałoby rodzinnej Ka-Spel musiał odwołać ten występ) i lipcowy Seven Festiwal w Węgorzewie.

Polskim wydawcą i promotorem The Legenday Pink Dots od 15 lat jest niezależna wytwórnia płytowa Big Blue Records, a wszystkie płyty zespołu mają swoje specjalne, polskie edycje z niezwykłą, poruszającą grafiką Zdzisława Beksińskiego, wielkiego fana i wielbiciela kapeli.

Oto plan trasy:

Szczecin - 22 września - CK SŁOWIANIN, ul. Korzeniowskiego 2, g. 20.00

Gdańsk/Sopot - 23 września - VERSALKA, ul. Bohaterów Monte Cassino 63 (Centrum Haffnera), g. 20.00

Bydgoszcz - 24 września - MÓZG, ul. Gdańska 10, g. 21.00

Warszawa - 25 września – CENTRALNY BASEN ARTYSTYCZNY, ul. M. Konopnickiej 6, za Sheratonem, na tyłach Teatru Buffo, g. 20.00

Łódź - 26 września – ŁÓDŹ KALISKA, ul. Piotrkowska 102, g. 20.00

Kraków - 27 września – FABRYKA, ul. Zabłocie 23, g. 20.00

Wrocław - 28 września - LIVERPOOL, ul. Świdnicka 37/38, g. 20.00

Poznań - 29 września – KONTENER ART, w dzielnicy Chwaliszewo, Stare Koryto Warty, g. 20.00.


Początek koncertów o godz. 20.00, w Mózgu o 21.00. Bilety: 25, 30 lub 40 zł w przedsprzedaży i 35, 40 lub 45 zł w dniu koncertu.
 

Zespół The Legendary Pink Dots powstał w 1980 roku w angielskim mieście Ilford. Po pierwszych kilku latach działalności przeniósł się do Holandii, gdzie rezyduje do dziś. Pierwszy album "Brighter Now", ukazał się w 1982 roku. Oparty głównie na brzmieniach elektronicznych, czerpał z klasyków industrialu (zwłaszcza Throbbing Gristle) i new wave , zawierał jednak także piękną balladę z fortepianem "The Wedding". Podobny charakter miały kolejne albumy "Curse" , "Faces In The Fire" i "The Tower". Nieco inaczej brzmiał już "The Lovers" - album w połowie koncertowy zawierał długie, transowe, improwizowane utwory łączące akustyczne instrumenty z elektroniką - takie brzmienie zachowali do dziś. Główną inspiracją stało się dla nich psychodeliczne brzmienie z przełomu lat 60. i 70.: wczesny Pink Floyd, King Crimson, Can i Amon Duul II. Zespół przeniósł się na stałe z Anglii do Holandii. Mimo zmian w składzie, od początku kierowali nim: Edward Kaspel (alias The Prophet Qa'Sepel) i Philip Knight (alias the Silverman). Nowym nabytkiem był Patrick Q. Wright, który wzbogacił muzykę o wspaniałe brzmienie skrzypiec, co przysporzyło im nowych fanów. Wydane w tym składzie płyty "Island Of Jewels", "Asylum" i "Any Day Now" zostały wysoko ocenione przez publiczność i krytykę. W 1988 roku Patrick Q. Wright odszedł od zespołu. Zastąpił go Niels van Hoorn, grający na saksofonach, flecie i klarnecie. Na gitarze grał Bob Pistoor. Nagrane w tym składzie albumy uważane są za największe osiągnięcia The Legendary Pink Dots: "Crushed Velvet Apocalypse", "The Maria Dimension", zawierają materiał niezwykle zróżnicowany. Piękne, "przebojowe" ballady ("Belladonna", "I Love You In Your Tragic Beauty"), długie improwizowane utwory z wpływami jazzowymi i orientalnymi ("Green Gang", "Evolution", "The Grain Kings") - to elementy, dzięki którym zespół stał się przedmiotem prawdziwego kultu. W 1992 roku, po nagraniu „The Maria Dimension” wydarzyła się tragedia: u Boba Pistoora wykryto nieuleczalny nowotwór. Po śmierci Boba gitarzystą zespołu został Martijn De Kleer. W tym składzie nagrali ostatnie albumy dla Play It Again, Sam: „Shadow Weaver”, „Malachai” i „9 Lives To Wonder”. Rosnące napięcia między wytwórnią a zespołem doprowadziły do zakończenia trwającej 10 lat współpracy. Kolejna płyta „From Here You’ll Watch The World Go By” została wydana przez Staalplaat, a w Ameryce przez Soleilmoon. Nieco zmieniła się także muzyka. Długie improwizacje znikły, aby ustąpić miejsca krótszym, skondensowanym, melodyjnym, niemal przebojowym utworom, bardzo bliskim stylistyce wczesnego Pink Floyd (Clockwise, Damien). W składzie: Edward, Phil, Niels, Martijn De Kleer (a później Edwin van Trippenhof) i Ryan Moore (dr) nagrali kolejne albumy „Hallway Of The Gods” i „Nemesis Online”. Niedawno z powodów osobistych odszedł od zespołu Edwin Van Trippenhof, a powrócił Martijn De Kleer. Niedawno od zespołu odszedł człowiek-orkiestra, flecista i saksofonista Niels Van Hoorn, by skupić się na pracy solowej, własnym studiu nagraniowym i zdobywającym coraz większą popularność projekcie Strange Attractor.

Info: Big Blue Records

 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
© Copyright 1997 - 2025 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.