Crossing Borders będzie trzecią z kolei płytą tria Marcina Olaka. Tym razem na krążku znalazło się dwanaście utworów: obok kompozycji Marcina usłyszymy trzy polskie melodie ludowe autorstwa Witolda Lutosławskiego w odważnych aranżacjach lidera projektu. Dużym ich plusem jest fakt, że Marcinowi udało się uniknąć niezbyt szczęśliwej formuły „klasyki na jazzowo“. Tematy zostały poddane dekonstrukcji, a ich poszczególne warstwy stały się kanwą improwizacji. W wyniku tych zabiegów powstała ciekawa fuzja współczesnej kameralistyki i jazzu, zbliżona w brzmieniu do działań takich twórców jak Henry Treadgill czy Oregon. I w takiej stylistyce utrzymana jest cała płyta. Dwie etiudy na gitarę – Waterfall i Olive Tree – są w punkcie wyjścia utworami kameralnymi, które stopniowo ewoluują w stronę improwizacji i formy otwartej. Responsorium zaś to medytacyjna wariacją oparta na formie tradycyjnej modlitwy psalmami. Warto też wspomnieć o kompozycjach pozostałych muzyków zespołu. Transowy Katwar Macieja Szczycińskiego i politonalna miniatura Huberta Zemlera, Infundybuła chronosynklastyczna, stanowią ciekawy kontrapunkt dla kompozycji Marcina Olaka. Całości dopełniają utwory łączace elementy etniczne z transową energią: Crossing Borders – episode 1 i episode 2. Tak więc, zgodnie z zapowiedzią zawartą w tytule albumu, muzykom udało się przekroczyć na tej płycie kilka granic stylistycznych, dzięki czemu słuchacz nie będzie się ani przez moment nudzić.
Na uwagę zasługuje też zgranie muzyków. Marcin Olak, Maciej Szczyciński i Hubert Zemler grają razem od bardzo dawna, dzięki czemu interakcje miedzy nimi przenoszą tą muzykę na kolejny poziom. Na płycie instrumentem prowadzącym jest zdecydowanie gitara, klasyczna lub akustyczna – ale bas i perkusja raczej tworzą kontrapunkty niż akompaniują. Dlatego można i warto wsłuchać się we wszystkie plany na tej płycie: wszędzie coś się dzieje, nie ma obojętnych dźwięków. Nie bez znaczenia jest fakt, że materiał na płytę nie był montowany. Prezentowane utwory są zapisem realnych wykonań. Więcej w nich zatem pasji niż wykalkulowanej, zimnej aranżacji czy produkcji. Autentyczność tej muzyki jest zatem dodatkowym atutem tego albumu.
Na płycie zagrali:
Marcin Olak – gitara klasyczna i akustyczna,
Maciek Szczyciński – kontrabas,
Hubert Zemler – perkusja
oraz gościnnie
Mikołaj Miki Wielecki – instrumenty perkusyjne.
Nagranie: Sebastian Witkowski i Joanna Popowicz (Sound&More),
mix & mastering Sebastian Witkowski (soundmaking)
Wydawcą albumu jest wrocławskie wydawnictwo Luna Music. Patronami wydawnictwa są: TVP Kultura, Jazz Forum, JazzPress, Jazzarium.pl, RadioJazz.FM, Polish Jazz Blogspot, Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe, Top Guitar i KulturaOnline.pl