ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 21.11 - Siemianowice Śląskie
- 22.11 - Olsztyn
- 23.11 - Gdańsk
- 24.11 - Białystok
- 27.11 - Rzeszów
- 28.11 - Lublin
- 29.11 - Kraków
- 01.12 - Warszawa
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 29.11 - Olsztyn
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 27.11 - Poznań
- 24.11 - Warszawa
- 24.11 - Kraków
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Kraków
- 26.11 - Warszawa
- 30.11 - Warszawa
- 30.11 - Kraków
- 30.11 - Sosnowiec
- 03.12 - Gdańsk
- 04.12 - Wrocław
- 05.12 - Kraków
- 06.12 - Warszawa
- 04.12 - Poznań
- 05.12 - Warszawa
- 06.12 - Kraków
- 06.12 - Jarosław
 

monografie

12.09.2013

COLLAGE

COLLAGE

Po wielu latach milczenia na sceniczne deski powraca grupa Collage. W październiku muzycy zagrają pierwsze koncerty w Warszawie i w Bydgoszczy. W związku z tym faktem przypominamy tę ważną dla neoprogresywnego rocka grupę i prezentujemy materiał przysłany przez management formacji.

Collage to jeden z pierwszych polskich zespołów, który zyskał popularność poza granicami kraju i znany jest miłośnikom gatunku praktycznie na całym świecie, a jego legenda nie słabnie mimo upływu czasu. Zespół powstaje w roku 1985. Próby odbywają się w legendarnej sali 06, obok Perfectu, Maanamu, Oddziału Zamkniętego, Wilków i Kultu. Ich pierwszy CD pt. "Baśnie"  ukazuje się pod koniec 1990 roku i otrzymuje entuzjastyczne recenzje. Przełamując barierę językową zyskuje popularność także poza granicami kraju w Niemczech, Francji, Holandii i Włoszech, a w 1992 r. ukazuje się nakładem włoskiej wytwórni Vinyl Magic. W podsumowaniu roku 1991 czytelnicy pisma "Tylko Rock" uznają siódmą najlepszą Polską grupą roku, co jak na rynkowy debiut zespołu grającego odmianę rocka daleką od mainstreamu staje się sensacją. W 1994 roku dla holenderskiej wytwórni SI Music Collage nagrywa w studio niedaleko Eindhoven album "Moonshine". W 1995 r. album ten, dzięki słynnej firmie Roadrunner Records, trafia na rynki całego świata, w tym do Japonii i Korei, gdzie również w niedługim czasie wznowiony zostaje wcześniejszy album zespołu "Nine Songs of John Lennon", a pozostałe albumy trafiają do dystrybucji japońskiej firmy Marquee. Płyta "Moonshine" odniosła olbrzymi sukces komercyjny i artystyczny i do dnia dzisiejszego uważana jest za jedną z najważniejszych płyt tego gatunku na świecie. Według głosowania czytelników pisma "Tylko Rock" płyta "Moonshine" znalazła się na 6. miejscu najlepszych płyt rockowych wszechczasów w Polsce, a według tego samego pisma w podsumowaniu dekady 1991-2001 uznana została za jedną z pięciu najlepszych płyt polskich roku 1995. W ocenie Allmusic.com, najważniejszej strony na świecie poświęconej muzyce pop w ogóle, album "Moonshine" otrzymuje 4,5 gwiazdek na 5 możliwych. Poza granicami Polski "Moonshine" okupowała pierwsze miejsca list najlepszych płyt prog-rockowych w 1995 roku wyprzedzając takie sławy jak Yes, Pink Floyd czy Dream Theater i deklasując wszystkie uznane młodsze grupy, jak Pendragon, The Flower Kings etc. Video Clip do utworu Living In The Moonlight  z tej płyty na Youtube ma 128 734 wyświetleń, a ich liczba stale rośnie.

Collage zyskał ogromną popularność również jako zespół koncertowy dzięki niezwykle energetycznym, dynamicznym i ekspresyjnym występom live, które zjednywały im szacunek słuchaczy i rzesze nowych fanów. Collage stale koncertował w kraju i za granicą, między innymi w Związku Radzieckim, Szwecji, Niemczech i Holandii. Na stadionie X-lecia w Warszawie wystąpili na ogromnym koncercie charytatywnym, zorganizowanym przez Marka Kotańskiego "Niech Świat Się Do Nich Uśmiechnie", w którym zagrali przed 50 tys. publicznością obok całej czołówki polskiego rocka i Uriah Heep. Zagrali również na Festiwalu Sopot '92, wystąpili też przed ówczesną sławą, zespołem Love Like Blood, o którym dziś już prawie nikt nie pamięta – w przeciwieństwie do Collage!   Zespół wystąpił na większości największych koncertów w Polsce, takich jak Róbrege, Rock for AIDS, Bourges'91, Neorockowisko '91, Letnia Zadyma w Środku Zimy, Jarocin, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Opole. W latach 1994-1995 zespół dwukrotnie towarzyszył Fishowi (ex-Marillion) podczas koncertów w Poznaniu, Wrocławiu, Zabrzu i w Warszawie. Promując swoje płyty gościli praktycznie w każdym ważniejszym programie TV, od typowo muzycznych po publicystyczno-rozrywkowe, czy informacyjne, jak Teleexpress, Kawa czy herbata. Oto jak o Collage pisze najważniejsza i najbardziej prestiżowa strona na świecie poświęcona rockowi progresywnemu – Progarchives: "Ten neo progresywny zespół z Polski był nie tylko najważniejszą grupą z tego kraju w latach 90-tych. Zalicza się do najlepszych zespołów neo progresywnych na świecie. Łącząc potężne tła klawiszowe z niesamowicie melodyjnymi gitarami i wokalem, potrafili stworzyć oryginalną i szalenie interesującą muzykę. Nieustanne zmiany tempa wyróżniają ten zespół z całej konkurencji wykonującej ten styl muzyki, z wokalami w języku polskim i angielskim w zależności od albumu. "Moonshine" to jeden z najwspanialszych albumów symfonicznego progresywnego rocka współczesnej ery. Na album ten składa się świetna produkcja, wspaniałe melodie i śpiew, oraz rewelacyjne wykonanie tak pod względem akompaniamentu jak i wysmakowanych porywających solówek i przejść. Cudowny!!!!"

Po zawieszeniu działalności zespół – bez wokalisty, podjął współpracę z Anitą Lipnicką i przyczynił się do olbrzymiego sukcesu komercyjnego wielkiej trasy koncertowej promującej jej multi platynowy album "Wszystko się może zdarzyć". Zwieńczeniem trasy był występ w Sali Kongresowej PKiN w Warszawie, na którym do składu grupy dołączył saksofonista Dire Straits Chris White, gitarzysta Hugh Burns, znany ze współpracy z m.in. George'm Michael'em czy Gerrym Rafferty oraz znany producent Danny Shoeger współpracujący z Celine Dion, Bananarama, Debie Harry. Członkowie zespołu wzięli również udział w promocji solowego albumu Mortena Harketa, wokalisty A-ha, występując z nim w telewizyjnym show Alicji Resich-Modlińskiej, gdzie wykonywali wspólnie dwa utwory promujące to wydawnictwo.

Po zawieszeniu działalności Mirek Gil założył zespół Believe oraz Mr Gil. Wojtek Szadkowski stworzył grupę Satellite i Strawberry Fields. Projekty te zyskały wielkie uznanie fanów i krytyki na całym świecie, a Believe i Satellite zapraszane były jako gwiazdy na największe festiwale progresywne takie jak Rosfest (USA), czy Baja Prog (Meksyk). W sierpniu 2013 zespół Collage wznowił oficjalnie działalność rozpoczynając przygotowania do trasy koncertowej. W planach ma również nagranie nowego albumu.

Obecny skład zespołu:

Karol Wróblewski - śpiew
Piotr Mintaj Witkowski - gitara basowa
Mirek Gil - gitary
Krzysztof Palczewski - instrumenty klawiszowe
Wojtek Szadkowski - perkusja

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.