Ino-Rock Festival to cykliczna impreza, która po raz pierwszy odbyła się w 2008 roku z inicjatywy Kujawskiego Centrum Kultury i muzyków z grupy Quidam, przy znaczącym wsparciu (i poparciu) Prezydenta Miasta Inowrocławia. Od 2009 współorganizatorem festiwalu jest Wydawnictwo "Rock-Serwis". Koncerty festiwalowe odbywają się w Teatrze Letnim w samym sercu Parku Solankowego. W tym roku wystąpią: Lacrimosa, Anekdoten, Dungen i Agusa
LACRIMOSA - "O dniu jÄ™ku, o dniu szlochu, kiedy z popielnego prochu, czÅ‚owiek winny na sÄ…d stanie" - Mozart, ten niegrzeczny Mozart, tak uwielbiany Mozart z filmu Formana wpÅ‚ynÄ…Å‚ na mÅ‚odego Tilo Wolffa. Urodzony we Frankfurcie nad Menem Wolff już od najmÅ‚odszych lat interesowaÅ‚ siÄ™ muzykÄ… (braÅ‚ lekcje gry na fortepianie, trÄ…bce, oboju, skrzypcach i innych instrumentach), poezjÄ… i szeroko rozumianymi sztukami performatywnymi. PowoÅ‚ana w 1990 roku do życia Lacrimosa od ponad ćwierćwiecza zachwyca muzycznÄ… wyobraźniÄ…, nutami, które potrafiÄ… oczarować wrażliwych miÅ‚oÅ›ników niebagatelnych dźwiÄ™ków. Teatralny rozmach, wyborne partie smyczków i jedyna w swoim rodzaju maniera wokalna Tilo. Lacrimosa to też wolność tworzenia, niezależność od wielkich wytwórni i zrzeszona wokóÅ‚ zespoÅ‚u prawdziwa spoÅ‚eczność. To prawdziwe, szczere muzyczne zjawisko - a nie produkt prosto z excelowych tabelek wytwórnianych "biaÅ‚ych koÅ‚nierzyków". Znakiem rozpoznawczym Lacrimosy sÄ… również bardzo charakterystyczne, utrzymane w czarno-biaÅ‚ej stylistyce okÅ‚adki pÅ‚yt projektu Stelia Diamantopoulosa. PojawiajÄ…ca siÄ™ na okÅ‚adkach postać arlekina to swoisty hoÅ‚d zÅ‚ożony przez Wolffa Charlesowi Chaplinowi. "Clown, wÅ‚óczÄ™ga to symbol, humorystyczna prezentacja muzyki. Stanowi jej część, jest w Å›rodku wszystkich tych uczuć, które ujawniajÄ… siÄ™ w muzyce Lacrimosy." Wszystkie albumy studyjne i wydawnictwa koncertowe Lacrimosy wydawane sÄ… przez niezależne, należące do zespoÅ‚u, wydawnictwo Hall of Sermon. "UbierajÄ… ich, nakazujÄ…, jak siÄ™ zachowywać i co jest najgorsze, sterujÄ… muzykÄ…. Utrata wolnoÅ›ci twórczej byÅ‚aby dla mnie najbardziej przerażajÄ…ca, dlatego zrezygnowaÅ‚em z tej drogi." - tak o genezie "pracy na swoim" i wolnoÅ›ci artystycznej opowiadaÅ‚ w jednym z wywiadów frontman Lacrimosy. Jaka jest muzyka Lacrimosy? Oddajmy gÅ‚os Tilowi: "W moim odczuciu dziaÅ‚am poza nurtami. A ponieważ moja muzyka pÅ‚ynie z serca, nie z umysÅ‚u, można pewnie mówić o jej uduchowieniu, o tym, że staÅ‚a siÄ™ bardziej uduchowiona niż gotycka." Owe, cytujÄ…c wieszcza "czucie i wiara", umiejÄ™tność komponowania, muzyczna wyobraźnia, kreatywność i specyficzna "mroczność" to znaki rozpoznawcze niemiecko-szwajcarskiego zespoÅ‚u. Od wydanego w 1991 roku debiutanckiego albumu "Angst", aż po najnowsze wydawnictwo "Hoffnung" (2015) Lacrimosa zachwyca. W roku 1994 do zespoÅ‚u doÅ‚Ä…czyÅ‚a fiÅ„ska wokalistka i instrumentalistka Anne Nurmi, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka grupy muzycznej Two Witches (grupa supportowaÅ‚a LacrimosÄ™ podczas trasy koncertowej promujÄ…cej pÅ‚ytÄ™ "Satura"). "Kiedy zobaczyÅ‚em Anne na scenie, jej ekspresja, sposób, w jaki Å›piewajÄ…c wyrażaÅ‚a swe uczucia, bardzo mnie zafascynowaÅ‚. A ponieważ i tak od dawna szukaÅ‚em wokalistki, spytaÅ‚em jÄ…, czy nie chciaÅ‚aby do mnie doÅ‚Ä…czyć." Nurmi z Wolffem to trzon Lacrimosy uzupeÅ‚niany przez muzyków sesyjnych. Sentyment Tilo Wolffa do muzyki klasycznej sÅ‚ychać na wydanej w 1999 roku znakomitej pÅ‚ycie "Elodia", do której nagrania Wolff zaprosiÅ‚ London Symphony Orchestra, jednÄ… z najlepszych orkiestr symfonicznych na Å›wiecie, solistów Staatsoper Hamburg oraz chórzystów z The Rosenberg Ensemble. Nagrana w sÅ‚ynnych Abbey Road Studios pÅ‚yta to dla wielu opus magnum zespoÅ‚u. Zrealizowana z wrÄ™cz barokowym rozmachem (w nagraniach wzięło udziaÅ‚ ponad 180 osób) opowieść o umierajÄ…cej, gasnÄ…cej miÅ‚oÅ›ci i żarliwej wierze w jej odrodzenie zachwyca, jest dzieÅ‚em kompletnym. Muzycznie wysmakowana, peÅ‚na znakomitych orkiestracji, a jednoczeÅ›nie "noÅ›na i przystÄ™pna" pÅ‚yta byÅ‚a najwiÄ™kszym sukcesem komercyjnym zespoÅ‚u. Po wydaniu w 2003 roku albumu "Echos" Lacrimosa zawiesiÅ‚a dziaÅ‚alność, a Tilo Wolff zaÅ‚ożyÅ‚ poboczny projekt Snakeskin (na koncie zespoÅ‚u znajdujÄ… siÄ™ dwie pÅ‚yty). W 2010 roku Lacrimosa uczciÅ‚a 20-lecie pracy artystycznej dwupÅ‚ytowym wydawnictwem "Schattenspiel". Rok 2015 przyniósÅ‚ fanom Lacrimosy kolejnÄ… pÅ‚ytÄ™ "Hoffnung". Najromantyczniejszy koncert roku? Kiedy już ciemnoÅ›ci zawÅ‚adnÄ… Teatrem Letnim w InowrocÅ‚awiu, nam pozostanie jedynie zanurzenie siÄ™ w dźwiÄ™kach. W konfrontacji z takÄ… muzykÄ… sÅ‚uchacz jest nieustannie atakowany przez sprzeczne emocje, a w tym niepowtarzalnym przeżyciu towarzyszy mu przejmujÄ…cy Å›piew Tilo Wolffa i Anne Nurmi. Bo przecież Lacrimosa to zespóÅ‚ inny niż wszystkie.
Podstawowy skład:
Tilo Wolff - wokal , różne instrumenty
Anne Nurmi - wokal, instrumenty klawiszowe
ANEKDOTEN - Wychwalany przez krytyków i uwielbiany przez fanów szwedzki zespóÅ‚ Anekdoten wyruszy w tym roku na trasÄ™ koncertowÄ…, podczas której zaprezentuje utwory z najnowszego albumu "Until All The Ghosts Are Gone" oraz najbardziej popularne kompozycje ze swojego starszego repertuaru. Zawita też na festiwal Ino-Rock, by jak zawsze zachwycać nastrojem, potężnymi riffami, dynamikÄ…, zÅ‚ożonymi aranżacjami i melodyjnoÅ›ciÄ… kompozycji. Anekdoten wystÄ™puje obecnie w piÄ™cioosobowym skÅ‚adzie po doÅ‚Ä…czeniu gitarzysty Marty'ego Willsona-Pipera (eks-The Church i All About Eve), który nadaÅ‚ nowego wymiaru brzmieniu grupy, mogÄ…c siÄ™ poszczycić bardzo eklektycznymi doÅ›wiadczeniami, które obejmujÄ… psychodeliÄ™, goth, punk i angielski folk. Szerokie wykorzystanie mellotronu przez grajÄ…cÄ… na wiolonczeli i instrumentach klawiszowych AnnÄ™ Sofi Dahlberg pozwala tworzyć melodyjne muzyczne pejzaże z kontrastujÄ…cymi gitarami Nicklasa Barkera i Marty'ego Willsona-Pipera i sekcjÄ… rytmicznÄ… perkusisty Petera Nordinsa i basem Jana Erika Liljestroma. Partie wokalne Nicklasa i Jana Erika znakomicie wpasowujÄ… siÄ™ w przypominajÄ…ce muzyczny labirynt struktury. Historia zespoÅ‚u to dwadzieÅ›cia pięć porywajÄ…cych lat, sześć studyjnych i dwa albumy live, koncerty w caÅ‚ej Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Ameryce PoÅ‚udniowej. A wszystko zaczęło siÄ™ w 1991r. od spotkania Anny Sofi Dahlberg, Nicklasa Barkera, Petera Nordinsa i Jana Erika Liljestroma, którzy zaÅ‚ożyli zespól grajÄ…cy do dziÅ› w niezmienionym skÅ‚adzie. Debiutancki album grupy "Vemod" ukazaÅ‚ siÄ™ w 1993r. i wywoÅ‚aÅ‚ spore poruszenie w krÄ™gach progresywnych, otwierajÄ…c muzykom drogÄ™ do pierwszej europejskiej i amerykaÅ„skiej trasy. Drugi album, "Nucleus" z 1995r. byÅ‚ wydawnictwem bardziej surowym i szorstkim. Część fanów i krytyków uznaÅ‚a go za zbyt ciężki i diaboliczny, inni uważali, że to wielki krok naprzód w rozwoju grupy. "Nucleus" potwierdziÅ‚ pozycjÄ™ Anekdoten na scenie progresywnej i dziÅ› uważany jest przez wielu za album kultowy. Trzecia pÅ‚yta, "From Within" z 1999r. byÅ‚a odejÅ›ciem od inspirowanego latami 70. rocka progresywnego w stronÄ™ bardziej nowoczesnych brzmieÅ„. "Gravity" z 2003r. jest chyba najbardziej przystÄ™pnym albumem w dyskografii grupy i jako taki podzieliÅ‚ fanów na dwa obozy - na tych, którzy uznali, że muzyka Anekdoten staÅ‚a siÄ™ zbyt Å‚agodna i melodyjna oraz na tych, którzy uważali, że zespóÅ‚ staje siÄ™ coraz lepszy. PiÄ…te studyjne wydawnictwo "A Time Of Day" ukazaÅ‚o siÄ™ w kwietniu 2007r. nakÅ‚adem należącej do zespoÅ‚u wytwórni i potwierdziÅ‚o, że Anekdoten nie uznajÄ… żadnych muzycznych kompromisów. Sami muzycy uważajÄ…, że na tym albumie osiÄ…gnÄ™li peÅ‚niÄ™ swoich twórczych możliwoÅ›ci, z czym zgadza siÄ™ wiÄ™kszość fanów. Po premierze znakomitego "Until All The Ghosts Are Gone" z 2015 roku przyjdzie teraz czekać na kolejne propozycje grupy, którymi na pewno zaskoczy i zadziwi. Na razie - po 13 latach przerwy - powróci do Polski, by Å›wiÄ™tować swoje 25-lecie na IX edycji festiwalu Ino-Rock.
Skład:
Nicklas Barker - guitar, vocals
Anna Sofi Dahlberg - keyboards, cello
Jan Erik Liljeström - bass, vocals
Peter Nordins - drums
+
Marty Willson-Piper - guitar
DUNGEN - Nie jest tajemnicÄ…, że ostatnimi laty rock progresywny budzi coraz wiÄ™ksze i nierzadko skrajne emocje. Spora grupa sÅ‚uchaczy i krytyków odbiera nawet zespoÅ‚om tego gatunku prawo do używania przymiotnika "progresywny", podkreÅ›lajÄ…c fakt, że wiele z nich zamiast przecierać nowe szlaki, jak to miaÅ‚o miejsce przed paroma dekadami, skupia siÄ™ jedynie na mniej lub bardziej udolnym kopiowaniu klasycznych formacji z lat 70. czy 80. XX wieku. Na szczęście wciąż jeszcze sÄ… wykonawcy, którzy swoimi dokonaniami przeczÄ… tym - w wielu przypadkach krzywdzÄ…cym - opiniom. Którzy starajÄ… siÄ™ przekraczać wÄ…skie ramy gatunku, Å‚Ä…czÄ…c rock progresywny z innymi stylami, chociażby z indie rockiem, fusion, trip-hopem, dream popem, folkiem czy psychodeliÄ…. JednÄ… z nich bezsprzecznie jest szwedzka grupa Dungen! Od poczÄ…tku istnienia, czyli od 1999 roku, ton tej sztokholmskiej formacji nadaje wokalista, pianista i flecista (choć potrafi grać także na wielu innych instrumentach) Gustav Ejstes. MuzykÄ… zainteresowaÅ‚ siÄ™ jeszcze jako nastolatek; poczÄ…tkowo pozostawaÅ‚ pod wielkim wpÅ‚ywem hip-hopu oraz… popu i psychodelii z lat 60., które poznaÅ‚, przeszukujÄ…c w sklepach pÅ‚ytowych pudÅ‚a ze starymi longplayami. Jak sam wspomina, zamykaÅ‚ siÄ™ później z nimi w piwnicy domu swojej babci, odsÅ‚uchiwaÅ‚, samplowaÅ‚, wreszcie uczyÅ‚ grać na gitarze elektrycznej i basowej fragmenty, które zrobiÅ‚y na nim najwiÄ™ksze wrażenie. Po latach doÅ›wiadczenia te wykorzystaÅ‚, tworzÄ…c już wÅ‚asnÄ…, w peÅ‚ni oryginalnÄ… muzykÄ™, skutecznie wymykajÄ…cÄ… siÄ™ wszelkim klasyfikacjom. Już debiutancki album Dungen (która to nazwa oznacza "zagajnik"), wydany w 2001 roku, znamionowaÅ‚ pojawienie siÄ™ na skandynawskiej scenie rockowej grupy o nieprzeciÄ™tnych możliwoÅ›ciach i wyobraźni muzycznej. Ale też trudno siÄ™ temu dziwić, skoro - oprócz Gustava Ejstesa - w skÅ‚adzie znalazÅ‚ siÄ™ miÄ™dzy innymi tak zdolny gitarzysta, jak Reine Fiske, majÄ…cy już wtedy za sobÄ… wystÄ™py w Landberk i epizod w Morte Macabre. Mimo to poczÄ…tki wcale nie byÅ‚y Å‚atwe. Dość powiedzieć, że winyl "Dungen" sztokholmskie niezależne wydawnictwo Subliminal Sounds wydaÅ‚o zaledwie w piÄ™ciuset egzemplarzach. Dlatego już rok później Ejstes, chcÄ…c wypÅ‚ynąć na nieco szersze wody, podpisaÅ‚ kontrakt z bÄ™dÄ…cÄ… częściÄ… koncernu Virgin firmÄ… Dolores Recordings. Z ich szyldem na okÅ‚adce ukazaÅ‚a siÄ™ druga pÅ‚yta formacji (tym razem na kompakcie), znana jako "Dungen 2" bÄ…dź "Stadsvandringar". Przygoda z sublabelem wielkiego koncernu trwaÅ‚a krótko; w 2003 roku Dungen powróciÅ‚o do "stajni" Subliminal Sounds, zapewne skuszone obietnicÄ…, że od tej pory kolejne produkcje zespoÅ‚u ukazywać bÄ™dÄ… siÄ™ w dwóch wersjach - kompaktowej oraz kolekcjonerskiej winylowej. Na efekty nie trzeba byÅ‚o dÅ‚ugo czekać. DziÄ™ki albumowi "Ta det lungt" (2004) sÅ‚awa zespoÅ‚u Ejstesa i Fiskego dotarÅ‚a poza SkandynawiÄ™; zaproszenia na koncerty pÅ‚ynęły praktycznie z caÅ‚ego Å›wiata. PoczÄ…tkowo dość pÅ‚ynny skÅ‚ad grupy w koÅ„cu okrzepÅ‚ (do Gustava i Reinego na staÅ‚e doÅ‚Ä…czyli gitarzysta basowy Johan Holmegard oraz perkusista Mattias Gustavsson), co też pozwoliÅ‚o muzykom zrobić kolejny krok naprzód. PostanowiÅ‚o z tego skorzystać również Subliminal Sounds, które na fali popularnoÅ›ci "Ta det lungt" przypomniaÅ‚o na "srebrnym krążku" najwczeÅ›niejsze nagrania formacji ("Dungen: 1999-2001" to w zasadzie reedycja debiutu uzupeÅ‚niona o wczeÅ›niej niepublikowane nagrania dodatkowe). Ale Szwedzi nie tylko patrzyli w przeszÅ‚ość, regularnie nagrywajÄ…c i wydajÄ…c nowe albumy: "Tio bitar" (2007), "4" (2008) oraz "Skit i allt" (2010). Wielbiciele Dungen mieli wiele powodów do radoÅ›ci, tym bardziej że twórcza aktywność Gustava Ejstesa i jego przyjacióÅ‚ szÅ‚a w parze z wciąż bardzo wysokim poziomem artystycznym. Na dodatek godny podkreÅ›lenia byÅ‚ fakt, że na każdej kolejnej pÅ‚ycie muzycy starali siÄ™ zaskakiwać sÅ‚uchaczy - a to rozbudowanym instrumentarium, to znów niecodziennymi aranżacjami. Wszystko to nie miaÅ‚oby jednak wiÄ™kszego znaczenia bez rzeczy podstawowej - Å›wietnych kompozycji lidera. Po publikacji "Skit i allt" zespóÅ‚, ku utrapieniu swoich fanów, zamilkÅ‚ na dÅ‚ugich pięć lat. Można byÅ‚o nawet podejrzewać, że to już koniec jego istnienia. Reine Fiske zaangażowaÅ‚ siÄ™ w inne projekty, nagrywajÄ…c miÄ™dzy innymi z The Amazing, Elephant9, Motorpsycho i Svenska Kaputt. Ta niepewność co do obecnego statusu i przyszÅ‚oÅ›ci Dungen trwaÅ‚a do czerwca ubiegÅ‚ego roku, kiedy to Ejstes ogÅ‚osiÅ‚ oficjalnie, że nowego albumu zespoÅ‚u można spodziewać siÄ™ za trzy miesiÄ…ce. I sÅ‚owa dotrzymaÅ‚! "Allas sak" ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne 25 wrzeÅ›nia. Nie bez znaczenia byÅ‚ też fakt, że materiaÅ‚ nagrany zostaÅ‚ w skÅ‚adzie, który przyczyniÅ‚ siÄ™ przed laty do zdobycia przez Szwedów wielkiej popularnoÅ›ci (Ejstes, Fiske, Holmegard, Gustavsson). Do pracy nad pÅ‚ytÄ… zespóÅ‚ zaprosiÅ‚ producenta Mattiasa GlavÄ™, o którym Gustav mówiÅ‚: "Mattias jest prawdziwym czarodziejem analogowych brzmieÅ„, ale przede wszystkim jest ostatecznym pomostem pomiÄ™dzy mojÄ… wizjÄ… a brzmieniem i rzeczywistoÅ›ciÄ…". To wÅ‚aÅ›nie Glava zasugerowaÅ‚, aby muzycy dopracowali wszystkie utwory przed wejÅ›ciem do studia, a nie tworzyli je dopiero w trakcie sesji. Ejstes skomentowaÅ‚ to później nastÄ™pujÄ…co: "To byÅ‚o zupeÅ‚nie nowe doÅ›wiadczenie, ale bardzo siÄ™ nam spodobaÅ‚o". O przesÅ‚aniu pÅ‚yty lider mówiÅ‚ tak: "Te piosenki sÄ… moimi codziennymi przeżyciami, moimi przemyÅ›leniami i historiami z życia, które wiodÄ™. Mam nadziejÄ™, ż ludzie bÄ™dÄ… mogli opowiedzieć swoje wÅ‚asne na tle naszej muzyki i może bÄ™dziemy tworzyć jÄ… wspólnie - sÅ‚uchacz i ja". Czy to możliwe - przekonacie siÄ™ już za parÄ™ miesiÄ™cy, podczas kolejnej edycji Ino-Rock Festival!
Skład:
Gustav Ejstes - śpiew, flet, fortepian, fortepian elektryczny, organy, syntezatory
Reine Fiske - gitara elektryczna, gitara akustyczna
Johan Holmegard - gitara basowa
Mattias Gustavsson - perkusja, instrumenty perkusyjne
AGUSA - W ciÄ…gu niespeÅ‚na trzech lat dziaÅ‚alnoÅ›ci, dziÄ™ki zaledwie dwóm wydanym pÅ‚ytom, pochodzÄ…ca z Malmö Agusa wyrosÅ‚a na jednÄ… z najważniejszych skandynawskich formacji progresywno-psychodelicznych, odwoÅ‚ujÄ…cych siÄ™ do tradycji rockowych lat 70. XX wieku. Muzycy nawiÄ…zujÄ… również do folku - nie tylko rodzimego, ale i azjatyckiego - co sprawia, że ich twórczość nabiera dodatkowego smaku, zyskuje na bogactwie brzmieÅ„, staje siÄ™ niemal malarsko-kosmiczna. Korzeni Agusy można doszukiwać siÄ™ w dziaÅ‚ajÄ…cym już w poÅ‚owie poprzedniej dekady progrockowym zespole The Divine Baze Orchestra, którego basistÄ… byÅ‚ Tobias Pettersson. Grupa pozostawiÅ‚a on po sobie wprawdzie dwa albumy, ale Tobiasa usÅ‚yszeć możemy jedynie na wydanym w 2007 roku debiucie - "Once We Were Born…". Rok później byÅ‚ już bowiem podporÄ… innego bandu z Malmö - septetu Sveriges Kommuner & Landstig, który funkcjonowaÅ‚ na zasadach podobnych do tych, jakimi kierowaÅ‚o siÄ™ wiele formacji z lat 70. (vide niemieckie Amon Düül i Amon Düül II czy szwedzkie Berits Halsband). ZespóÅ‚ Sveriges Kommuner & Landstig byÅ‚ - co sugeruje już sama nazwa - artystycznÄ… komunÄ… (czy też wspólnotÄ…), której czÅ‚onkowie czerpali inspiracje z rocka progresywnego i folku, nie unikajÄ…c przy tym improwizacji charakterystycznych dla jazzu i krautrocka, co wyraźnie sÅ‚ychać na pÅ‚ytach "Spelar" (2008) oraz "Orosvisor" (2010). Jest to o tyle istotne, że w przyszÅ‚oÅ›ci wiele elementów typowych dla tej grupy bÄ™dzie można odnaleźć w twórczoÅ›ci Agusy. W 2011 roku Sveriges Kommuner & Landstig przeszli jednak do historii. Wówczas Pettersson trafiÅ‚ do zespoÅ‚u Kama Loka, w którym po raz pierwszy zetknÄ…Å‚ siÄ™ z bardzo zdolnym gitarzystÄ… Mikaelem Ödesjö (kilkanaÅ›cie lat wczeÅ›niej wystÄ™powaÅ‚ on w formacji Svenska Musikrörelsen, po której pozostaÅ‚a jedynie, zrealizowana na poczÄ…tku poprzedniej dekady, pÅ‚yta "Musikens Makt"). Ale i żywot tej grupy nie byÅ‚ zbyt dÅ‚ugi. W 2013 roku wydaÅ‚a ona swÄ… pierwszÄ… i, jak siÄ™ okazaÅ‚o, ostatniÄ… pÅ‚ytÄ™ ("Kama Loka"). Tobias po raz kolejny stanÄ…Å‚ na życiowym rozdrożu; tym razem jednak miaÅ‚ u swego boku czÅ‚owieka, z którym doskonale siÄ™ rozumiaÅ‚ i - co najważniejsze - z którym chciaÅ‚ dalej pracować. W efekcie wiosnÄ… tego samego roku Pettersson i Ödesjö postanowili dać życie nowemu projektowi. Do wspóÅ‚pracy zaprosili jeszcze mÅ‚odszych od siebie i znacznie mniej doÅ›wiadczonych, ale wcale nie mniej zdolnych, organistÄ™ Jonasa Berge oraz perkusistÄ™ Daga Strömkvista. Od samego poczÄ…tku zaÅ‚ożyli też, że nie interesujÄ… ich żadne nowe trendy, że grać bÄ™dÄ… muzykÄ™ inspirowanÄ… rockiem progresywnym i psychodelicznym sprzed czterech dekad. Latem wybrali siÄ™ na wieÅ›, gdzie mieszkaÅ‚ Dag - do miejsca zwanego… Agusa. ByÅ‚ to tak naprawdÄ™ zlepek kilku domów poÅ‚ożonych gÅ‚Ä™boko w lesie. Na tym odludziu odbyli bardzo intensywny, peÅ‚en nowych pomysÅ‚ów jam session, który zdefiniowaÅ‚ brzmienie nowego zespoÅ‚u. Trzeba byÅ‚o jeszcze tylko jakoÅ› go ochrzcić. Wybór padÅ‚ na miejsce, które dostarczyÅ‚o im tak wiele inspiracji. Po kilku miesiÄ…cach ciężkiej pracy kwartet zdecydowaÅ‚ siÄ™ wejść do studia nagraniowego (wybrano bÄ™dÄ…ce pod rÄ™kÄ… studio Möllan w Malmö), aby zarejestrować materiaÅ‚ na debiutanckÄ… pÅ‚ytÄ™. "Högtid" - bo taki otrzymaÅ‚a tytuÅ‚ - ukazaÅ‚a siÄ™ najpierw (w lutym 2014 roku) na winylu (nakÅ‚adem należącej do Petterssona firmy Kommun 2), a dwa miesiÄ…ce później na srebrnym krążku pod szyldem Transubstans Records. Album okazaÅ‚ siÄ™ wielkim sukcesem artystycznym; na komercyjny trudno byÅ‚o liczyć, ale z tego akurat muzycy zdawali sobie sprawÄ™ i nie byÅ‚ on dla nich priorytetem. W każdym razie sÅ‚awa Agusy docieraÅ‚a wszÄ™dzie tam, gdzie chciano sÅ‚uchać muzyki Å‚Ä…czÄ…cej w sobie wpÅ‚ywy dokonaÅ„ klasyków hard rocka i krautrocka. A zatem także - do Polski. Kilka miesiÄ™cy po wydaniu "Högtid" Tobiasa, Mikaela i Jonasa spotkaÅ‚a jednak przykra niespodzianka - po serii koncertów postanowiÅ‚ rozstać siÄ™ z kolegami Dag Strömkvist. Zamiast robić karierÄ™ w Europie, podjÄ…Å‚ decyzjÄ™ o wyjeździe do Indii. Aby zespóÅ‚ mógÅ‚ kontynuować dziaÅ‚alność, trzeba byÅ‚o jak najszybciej poszukać nowego bÄ™bniarza. Zorganizowano przesÅ‚uchania, w efekcie których do Agusy doÅ‚Ä…czyÅ‚ - na razie tylko tymczasowo - Tim Wallander, perkusista bluesowo-psychodelicznego tria Magic Jove (również z Malmö). Niewielkie miaÅ‚ on dotÄ…d doÅ›wiadczenie; wczeÅ›niej jego rodzima formacja wydaÅ‚a tylko jednÄ… EP-kÄ™, zatytuÅ‚owanÄ… "In the Fields" (2014). Można byÅ‚o wiÄ™c mieć pewne wÄ…tpliwoÅ›ci, czy dwudziestodwulatek poradzi sobie, grajÄ…c równolegle w dwóch zespoÅ‚ach. Kolejne miesiÄ…ce rozwiaÅ‚y - na szczęście - wszelkie obawy. Wallander najpierw pomógÅ‚ przyjacioÅ‚om z Magic Jove zarejestrować materiaÅ‚ na kolejnÄ… EP-kÄ™ (tak powstaÅ‚o "Sonic Understanding"), a nastÄ™pnie wszedÅ‚ do studia z AgusÄ…, by wziąć udziaÅ‚ w nagraniu drugiego jej longplaya, zatytuÅ‚owanego adekwatnie - "Två" (czyli "Dwa"). Jak siÄ™ okazaÅ‚o, nie byÅ‚ on jedynÄ… nowÄ… postaciÄ… w zespole; liderzy zespoÅ‚u, czyli Ödesjö i Pettersson, zaproponowali bowiem wspóÅ‚pracÄ™ jeszcze jednej osobie - swojej przyjacióÅ‚ce, flecistce Jenny Puertas. I byÅ‚a to decyzja nadzwyczaj trafiona! W efekcie i Tim, i Jenny otrzymali staÅ‚e angaże. RuszajÄ…c na koncerty promujÄ…ce "Två", Agusa byÅ‚a już kwintetem. Drugi album, podobnie jak debiut, ukazaÅ‚ siÄ™ w dwóch wersjach - na winylu (tradycyjnie nakÅ‚adem Kommun 2) i kompakcie (tym razem pod szyldem Amerykanów z Laser's Edge). DziÄ™ki nowemu wydawcy miaÅ‚ dużo wiÄ™ksze szanse na zaistnienie po drugiej stronie Atlantyku, ale - co nie bez znaczenia - ugruntowaÅ‚ także pozycjÄ™ zespoÅ‚u w Europie. Pewnym zaskoczeniem mogÅ‚a być jednak zafundowana przez Szwedów zmiana stylistyki - w nowej muzyce Agusy mniej byÅ‚o hard rocka i psychodelii, znacznie wiÄ™cej natomiast elementów folku i world music (spod znaku Jade Warrior i Popol Vuh). Co najważniejsze, wolta ta, choć znaczÄ…ca, zostaÅ‚a zaakceptowana przez dotychczasowych fanów - i trudno siÄ™ dziwić, skoro nowy skÅ‚ad formacji stworzyÅ‚ muzykÄ™, którÄ… uznać można za arcydzieÅ‚o.
Skład (aktualny):
Mikael Ödesjö - gitara akustyczna, gitara elektryczna
Tobias Pettersson - gitara basowa
Jonas Berge - organy Hammonda, fortepian elektryczny, fortepian
Jenny Puertas - flet
Tim Wallander - perkusja, instrumenty perkusyjne