ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 20.11 - Wrocław
- 21.11 - Siemianowice Śląskie
- 22.11 - Olsztyn
- 23.11 - Gdańsk
- 24.11 - Białystok
- 27.11 - Rzeszów
- 28.11 - Lublin
- 29.11 - Kraków
- 01.12 - Warszawa
- 20.11 - Warszawa
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 29.11 - Olsztyn
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 27.11 - Poznań
- 24.11 - Warszawa
- 24.11 - Kraków
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Kraków
- 26.11 - Warszawa
- 30.11 - Warszawa
- 30.11 - Kraków
- 30.11 - Sosnowiec
- 03.12 - Gdańsk
- 04.12 - Wrocław
- 05.12 - Kraków
- 06.12 - Warszawa
- 04.12 - Poznań
- 05.12 - Warszawa
 

Aktualności

11.04.2016 21:36 - Tomasz Ostafiński

5. Katowice JazzArt Festival 25–30 kwietnia – sylwetki artystów

5. Katowice JazzArt Festival 25–30 kwietnia – sylwetki artystów

W dniach 25–30 kwietnia odbędzie się piąta edycja katowickiego JazzArt Festiwalu. Tym razem przedstawiamy sylwetki artystów, którzy w stolicy konurbacji śląskiej zagrają na tegorocznej odsłonie tej imprezy. Przypomnijmy tylko, że mottem tegorocznego festiwalu jest hasło Louisa Armstronga, które nawiązuje do hamletowskiego pytania zawierającego jednocześnie bezwarunkową odpowiedź: „To jazz or not to jazz, there is no question”. Oto, kto zagości na niniejszym festiwalu:

The Thing

Power Trio – jak utarło się pisać, mówić i myśleć o szwedzkiej formacji, powstało w 2000 roku za sprawą Matsa Gustafssona, Ingebrigta Håkera Flatena i Paala Nilssena-Love’a. Saksofon tenorowy i barytonowy, perkusja i bas. Muzyka The Thing wywodzi się z tradycji brytyjskiego i amerykańskiego freejazzu lat 60. i z miłości do twórczości Dona Cherry’ego. Nie przeszkadza im to jednak brać na warsztat zupełnie odległych The White Stripes, PJ Harvey czy Lightning Bolt. I kolaborować, już jako kwartet, z takimi wykonawcami jak Jim O’Rourke, Neneh Cherry, Peter Broetzmann czy Thurstonem Moore. Grają wszystko – od jazzu i rocka, po punk, grunge i noise. Kompletnie nieprzewidywalni na koncertach. Dyskografię ostatnich lat zamykają dwa wybitne albumy: Boot (2013) i Shake (2015).

RGG Trio

Siedem płyt w piętnastoletniej biografii RGG to ilość, która nie budzi podejrzeń. Ani muzycy nie próżnują, ani nie próbują na siłę zawojować jazzowego rynku. Efekt jest taki, że krytycy piszą o „wyważonych umysłach”, „świadomości muzycznej przestrzeni”, „muzycznej erudycji”, „elastycznej wirtuozerii” i „estetyce brzmienia”. W istocie zarówno w ich sztuce improwizacji, która nie boi się tradycji Karola Szymanowskiego, ani Beady Belle i Richie’go Beiracha, oraz w ich sztuce kompozycji, jest coś bardzo ekskluzywnego i wyrafinowanego. Ostatni album Aura wydany został w legendarnej OKeh Records, znanej z publikacji Louisa Armstronga, Ahmada Jamala, Branforda Marsalisa czy Billa Frisella. Kompozytor Thomas Gustafsson powiedział kiedyś, że doświadczanie muzyki trio RGG daje mu poczucie, dlaczego polska muzyka jest tak doceniana od czasów Fryderyka Chopina.

Raphael Rogiński Solo

Raphael Rogiński, obok Wacława Zimpla, jest jednym z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych artystów polskiej i żydowskiej sceny muzycznej. Twórca niestrudzony, niezastąpiony, radykalny. Wirtuoz gitary. Muzyczny archeolog. Wypreparował najbardziej współczesnego Bacha, jakiego można sobie wyobrazić. Ale gra również gospel, chasydzki surf rock, bluesa, swinga, muzykę beduińską, ormiańską czy lapońską. Stworzył znakomite, wręcz kultowe projekty: Cukunft, Alte Zachen, Shofar, lideruje formacji Wovoka. Współpracował m.in.: z Michaelem Zerangiem, Frankiem Londonem, Joe McPhee, Johnem Edwardsem. W zeszłym roku jego płyta „Raphael Roginski plays John Coltrane and Langston Hughes. African mystic music zajęła wysokie miejsce w notowaniach magazynu The Wire i została nominowana do Paszportu Polityki.

Yasmin Levy

Nazywać się Yasmin Levy to już połowa sukcesu. Do tego proszę dodać zjawiskową urodę i nieprzeciętny talent wokalny. W języku Żydów sefardyjskich – ladino – mówi dzisiaj co najwyżej 200 tysięcy osób, ale w ladino tak śpiewa tylko Yasmin. Połączenie tradycji sefardyjskich romansów i poematów z andaluzyjskim flamenco (ale również z akcentami tureckimi, perskimi czy beduińskimi) przyniosło fenomenalne efekty. Każda z sześciu płyt izraelskiej wokalistki poszerza repertuar jej wokalnych możliwości i zakres poszukiwań. Ostatnim albumem jest „Tango”, wydane w 2014 roku nakładem World Village. Zapowiada się licząca pół tysiąclecia podróż przez Hiszpanię, Portugalię, Bałkany i Izrael.

Brussels Jazz Orchestra „Graphicology” 

Absolutna premiera nie tylko na Katowice JazzArt Festivalu, ale i w Polsce. Belgijski wielofunkcyjny jazz band był wielokrotnie nominowany i nagradzany, min.: South African Music Award, dwukrotne Grammy, BAFTA, Złoty Glob, Prix Cesar i amerykańskim Oskarem (za ścieżkę dźwiękową do filmu „The Artist”). BJO nie reprodukuje jednak standardów. Komponuje muzykę oryginalną, w której łączy eksperyment, unikalne rozwiązania, dynamikę orkiestrowego brzmienia z „tradycją klasyczną”. 19 płyt na koncie. Współpraca z czołowymi muzykami takimi jak Maria João, Dave Douglas, Joe Lovano czy Dave Liebman. „Graphicology” to nowy i unikalny projekt orkiestrowo-wizualny stworzony z Philipem Paquetem, twórcą komiksów, malarzem i ilustratorem (m.in. opowieści o Louisie Armstrongu).

Jack DeJohnette Return

„An Evening of Solo Piano” brzmi niemal jak tytuł zbioru utworów, którymi Keith Jarrett wygrał z syndromem chronicznego zmęczenia. Wszakże Return, alternatywna nazwa nowego projektu DeJohnetta, unika nadmiernej poetyckiej egzaltacji. Podczas gdy Jarrett swoimi „nocnymi melodiami” wrócił w ogóle do gry, to perkusista DeJohnette, który towarzyszył takim mistrzom jak John Coltrane, Stan Getz, Miles Davis, Bill Evans czy John Scofield w wielkim stylu wraca do swojego pierwszego instrumentu – fortepianu. Wraca do korzeni. Jak sam niedawno wspominał: „jako perkusista jestem kimś w rodzaju kolorysty, malarza, mogę być bardziej elastyczny. Gra na fortepianie daje mi te same możliwości.”

Marcin i Bartłomiej Oleś Duo

Wybrana dyskografia duetu, który okrzyknięto największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku przekroczyła już drugą dziesiątkę. Większość to efekt współpracy z takimi artystami jak Erik Friedlander, Chris Speed, Theo Jorgensmann, David Murray, Mikołaj Trzaska czy Tomasz Stańko. Ale jest i płyta ewenement, płyta fenomen. Tak unikalna jak idea powołania formacji bazującej tylko na perkusji i kontrabasie. Sami artyści zwracają uwagę na ten fakt na okładce Duo – ten dwuosobowy projekt miał wyzwolić perkusję i kontrabas z ich drugoplanowej roli. Krytycy są zgodni: Duo to wybitne osiągnięcie. Po przesłuchaniu tej płyty, spojrzenie na sekcję rytmiczną już nigdy nie będzie takie, jak kiedyś. Na Katowice JazzArt Festival 2016 Marcin & Bartłomiej Oleś Duo zagrają przedpremierowo materiał z nowego albumu duetu One Step from the Past – nagranie dla BBC, które niebawem ukaże się nakładem wydawnictwa Fenommedia.

AUKSO in MOTION

Projekt AUKSO in MOTION jest połączeniem dwóch muzycznych żywiołów: brzmienia akordeonów Motion Trio i orkiestry kameralnej AUKSO pod batutą Marka Mosia. Podczas koncertu usłyszymy utwory członków Motion Trio: Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Marcina Gałażyna, w aranżacjach partii orkiestrowych m.in. Krzesimira Dębskiego, Marcela Chyrzyńskiego, Leszka Możdżera czy Jeana-Philppe’a Audina. Artyści wielokrotnie mieli okazję wspólnie koncertować, wywołując za każdym razem wielki aplauz publiczności.

Selvhenter

Absolutne objawienie duńskiego, a ściślej rzecz biorąc – kopenhaskiego undergroundu. Bodajże najmłodszy zespół festiwalu. Energia kobiet, które z dźwiękiem zrobią wszystko. Ekstremalny hałas, wyrafinowany free jazz, agresywny punk, rock i metale ciężkie, a wszystko zagrane z pasją i nie bez poczucia humoru. Selvhenterki zaczęły już w 2007 roku grając m.in. z The Thing i Yasuhiro Yoshigaki’s Orquestra Libre, jednak pełnometrażowe plony pojawiły się dopiero w 2012 – „Frk.B.Fricka” i dwa lata później „Motions of Large Bodies”. Występują na wszystkich liczących się festiwalach w Europie i kultowych scenach Kopenhagi. W słowniku Selvhenter nie istnieją pojęcia granicy i konwencji.


Bilety dostępne w sieci sprzedaży ticketpro.pl (m.in. salony Empik, sklepy Media Markt i Saturn) i ticketpotal.pl (m.in. w siedzibie Katowice Miasto Ogrodów, wcześniej Centrum Kultury Katowice) oraz przed koncertami w miejscach wydarzeń. Bilety na koncerty w siedzibie NOSPR do nabycia w kasie orkiestry i na stronie NOSPR-u.


                                                                Program
 
25.04 (poniedziałek)
g. 18.00 - Sala kinowa Katowice Miasto Ogrodów (wcześniej CKK)
Pokaz filmu Burning Bright (Szwecja 2014 | 52 min | reż. Joel Grip i Mauricio Hernández)
bilety: 5 zł

g. 20.00 - Jazz Club Hipnoza
The Thing
w składzie:
Mats Gustafsson - saksofon tenorowy i barytonowy
Ingebrigt Håker Flaten - kontrabas
Paal Nilssen-Love - perkusja
bilety: 30 zł

26.04 (wtorek)
g. 19.30 - Sala Kameralna NOSPR
RGG Trio
w składzie:
Łukasz Ojdana - fortepian
Maciej Garbowski - kontrabas
Krzysztof Gradziuk - perkusja
bilety: 14 zł/20 zł

g. 21.30 - Klub Drzwi Zwane Koniem (ul. Warszawska 37)
Raphael Rogiński Solo (gitara)
bilety: 20 zł

27.04 (środa)
g. 19.00 - Mała sala kina Światowid
Pokaz filmu Miles Electric: A Different Kind of Blue (USA 2004 | 87 min | reż. Murray Lerner)
bilety: 5 zł

g. 19.00 - Sala Teatralno-Kinowa Pałacu Młodzieży
Yasmin Levy (śpiew)
skład zespołu:
Ishay Amir - perkusja
Yechiel Hasson - gitara
Itay Abramovitz - fortepian/klawisze
Adir Kochavi - trąbka
bilety: 40 zł/50 zł

28.04 (czwartek)
g. 18.00 - Galeria Pusta Katowice Miasto Ogrodów (CKK)
Wernisaż Philipa Paqueta Graphicology

g. 19.30 - Sala koncertowa Katowice Miasto Ogrodów (CKK)
Brussels Jazz Orchestra Graphicology
w składzie:
Frank Vaganée - saksofon
Dieter Limbourg - saksofon
Kurt Van Herck - saksofon
Bart Defoort - saksofon
Bo Van Der Werf - saksofon
Carlo Nardozza - trąbka
Nico Schepers - trąbka
Pierre Drevet - trąbka
Jeroen Van Malderen - trąbka
Marc Godfroid - puzon
Lode Mertens - puzon
Frederik Heirman - puzon
Laurent Hendrick - puzon
Nathalie Loriers - fortepian
Jos Machtel - kontrabas
Toni Vitacolonna - perkusja
bilety: 30 zł/40 zł

29.04 (piątek)
g. 11.00 - 14.00 Strefa Centralna
Warsztaty dla profesjonalnych dziennikarzy jazzowych
Jazz Journalism: From Horror to Honor
red. Andrey Henkin (The New York Jazz Record) - prowadzenie

g. 19.30 - Sala kameralna NOSPR
Jack DeJohnette Return
w składzie:
Jack DeJohnette - fortepian
bilety: 40 zł/50 zł

g. 21.30 - Klub Drzwi Zwane Koniem
Marcin i Bartłomiej Oleś Duo
w składzie:
Marcin Oleś - kontrabas
Bartłomiej Oleś - perkusja
bilety: 20 zł

30.04 (sobota)
g. 16.00 - Duża sala kina Światowid
Pokaz filmu Soundbreaker (Finlandia 2012 | 86 min | reż. Kimmo Koskela)
bilety: 10 zł

g. 19.30 - Sala Koncertowa NOSPR
AUKSO in MOTION
w składzie:
Janusz Wojtarowicz - akordeon
Marcin Gałażyn - akordeon
Paweł Baranek - akordeon
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Maestro Marka Mosia
bilety: 15 zł/35 zł

g. 21.30 - Jazz Club Hipnoza
Selvhenter
w składzie:
Maria Bertel - puzon, klawisze, syntezatory
Sonja LaBianca - saksofon, klawisze
Maria Diekmann - skrzypce
Jaleh Negari - perkusja, klawisze, bębny
bilety: 30 zł/40 zł

Karnety i bilety do nabycia na stronach NOSPR-u, Ticketportal i Ticketpro.

Źródło: Katowice JazzArt Festival.

 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.