ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 19.11 - Kraków
- 20.11 - Wrocław
- 21.11 - Siemianowice Śląskie
- 22.11 - Olsztyn
- 23.11 - Gdańsk
- 24.11 - Białystok
- 27.11 - Rzeszów
- 28.11 - Lublin
- 29.11 - Kraków
- 01.12 - Warszawa
- 20.11 - Warszawa
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 23.11 - Poznań
- 24.11 - Katowice
- 21.11 - Katowice
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 24.11 - Gdynia
- 29.11 - Olsztyn
- 22.11 - Poznań
- 23.11 - Łódź
- 24.11 - Piekary Śląskie
- 23.11 - Warszawa
- 24.11 - Wrocław
- 26.11 - Kraków
- 27.11 - Poznań
- 24.11 - Warszawa
- 24.11 - Kraków
- 25.11 - Poznań
- 26.11 - Kraków
- 26.11 - Warszawa
- 30.11 - Warszawa
- 30.11 - Kraków
- 30.11 - Sosnowiec
- 03.12 - Gdańsk
- 04.12 - Wrocław
- 05.12 - Kraków
- 04.12 - Poznań
- 05.12 - Warszawa
 

Aktualności

21.03.2015 22:57 - Tomasz Ostafiński

4. Katowice JazzArt Festival 2015, 21.04–30.04

4. Katowice JazzArt Festival 2015, 21.04–30.04

Dokładnie za miesiąc pod hasłem „Duch jazzu duchem otwartości” (Herbie Hancock) rozpocznie się czwarta edycja Katowice JazzArt Festival. Mimo młodego stażu katowicki festiwal jazzowy wyrobił sobie markę i trwałe miejsce na mapie kulturalnych wydarzeń na Śląsku i w kraju. Rozrastający się z roku na rok, coraz chętniej sięgający po prawdziwe legendy, odważniej patrzący w rejony około-jazzowe. W poprzednich latach w ramach kolejnych jego edycji, w różnych miejscach Katowic, zagrali m.in. Sons of Kemet, Get The Blessing, Roberto Fonseca, Eric Truffaz, Anouar Brahem czy Jan Garbarek. Czy - jak pisaliśmy na łamach naszego magazynu - będziemy wspominać 4 Katowice JazzArt Festival jako „najbardziej niesamowitą rzecz, jaką w życiu przeżyliśmy – w ubraniu” czy się rozczarujemy? Najważniejsze, żeby posłuchać najpierw tego, co mają dla nas w ofercie organizatorzy imprezy bez uprzedzeń. Festiwal rozpocznie się 21 kwietnia, a zakończy 30 kwietnia, tj. w dniu, który UNESCO ogłosiło Międzynarodowym Dniem Jazzu, a któremu Katowice corocznie patronują. Poniżej przedstawiamy sylwetki poszczególnych artystów, zaproszonych na tegoroczne  święto muzyki jazzowej w Katowicach.

Każdy, kto słucha śpiewu Stacey Kent ma wrażenie, że śpiewa wyłącznie dla niego – pisali krytycy komplementując aksamitny głos amerykańskiej wokalistki i opisując atmosferę intymności, jaka tworzy się pomiędzy nią a słuchaczami na każdym koncercie. Urodzona i wychowana w Stanach Zjednoczonych, po szkole przeniosła się do Londynu, który stał się jej domem i tam w połowie lat 90. XX wieku zaczęła się jej światowa kariera. Dotychczasowe 10 płyt studyjnych (od 2007 roku dla prestiżowej wytwórni Blue Note/EMI) przyniosło Stacey Kent liczne nagrody w konkursie BBC Jazz Awards. Jej styl przyrównuje się dziś do największych głosów XX wieku: Elli Fitzgerald i Billie Holiday. 

Artysta, fortepian i walizka urządzeń i przedmiotów, które sprawiają, że instrument nie brzmi już tak samo. Hauschka, czyli Volker Bertlemann, jest wirtuozem fortepianu preparowanego. Dzięki pomysłowym interwencjom we wnętrzu instrumentu, Hauschka potrafi osiągnąć efekty, dla których inni potrzebują zaawansowanej elektroniki. Sam nie unika też wykorzystywania mikserów. Choć jest klasycznie wykształconym pianistą, grał i śpiewał w grupie rockowej, a nawet tworzył duet hiphopowy. Pierwszą płytę nagraną na preparowanym fortepianie wydał w 2005 roku. Szybko zdobył uznanie. Dziś porównywany jest do Steve’a Reicha czy Johna Cage’a, pioniera tej eksperymentalnej formy.

Zespół powołany w 2012 roku przez Jacka Latonia aka Cuefx. Początkowo projekt studyjny, współtworzony z wokalistką jazzową Agnieszką Twardoch, ewoluował do obecnej formy soundsystemu koncertowego. Kwintet współtworzą: Aleksander Papierz – saksofon, Robert Zając – gitara oraz Michał ROSA Rosicki – realizator dźwięku, odpowiedzialny za koncertowe brzmienie zespołu. Podstawową koncepcją bandu jest improwizacja, często noise i dekonstrukcja własnych utworów. Cuefx występował przed koncertami Tricky'ego podczas jego zeszłorocznej trasy koncertowej po Polsce.

"Jazz Times” nazwał Jamesa Cartera jednym z najbardziej ekscytujących wirtuozów saksofonu we współczesnym świecie muzyki. Zwrotem w jego karierze było zaproszenie do nowojorskiego zespołu przez Lestera Bowie, które otworzyło Jamesowi Carterowi drzwi do muzycznego świata. Dał się poznać nie tylko jako utalentowany saksofonista grający na wszystkich odmianach instrumentu, ale również jako wyśmienity klarnecista i flecista. Prawdziwy ulubieniec czytelników magazynu "Down Beat", którzy w swoim plebiscycie umieścili go na szczycie listy najlepszych saksofonistów barytonowych i na drugim miejscu wśród wirtuozów saksofonu tenorowego. James Carter Organ Trio to projekt, w którym saksofoniście towarzysz perkusista Leonard King i grający na organach Hammonda Gerard Gibbs.

Nazwa tego brytyjskiego zespołu jest adekwatna do składu – Troyka jest triem złożonym z gitarzysty (Chris Montague), klawiszowca (Kit Downes) i perkusisty (Joshua Blackmore). Przed założeniem zespołu z tej trójki tylko Kit Downes miał do czynienia z jazzem. Dlatego razem grają jazz zaprawiony momentami elektroniczną muzyką taneczną, bluesem i rockiem. Nic dziwnego, że media nazwały ich „King Crimson generacji epoki iPoda”. Z kolei energetycznymi koncertami zasłużyli sobie na porównanie z Polar Bear. Rosyjska nazwa zobowiązuje – strona graficzna ich płyt nawiązująca do stylistyki rodem z ZSRR. Teraz promują trzeci krążek Ornithophobia

Portugalska wokalistka, dla której jazz nie ma granic. Muzyka etniczna, elektroniczna czy symfoniczna – od 30 lat Maria João poszukuje inspiracji wszędzie tam, gdzie wiedze ją doskonała muzyczna intuicja. W swojej karierze współpracowała m.in. z doskonałym perkusistą Manu Katche, gwiazdką Katowice JazzArt Festivalu 2013. Publiczność Katowice JazzArt Festival 2015 zobaczy ją w projekcie Ogre, który łączy jazz z muzyką elektronicznym. Maria João towarzyszy czterech muzyków grających na instrumentach klasycznych i elektronicznych. Projekt Ogre ujrzał światło dzienne w 2012 roku wraz z płytą Elektroacustico.

New York Times okrzyknął go „jednym z największych muzyków w historii jazzu”. Tajemnicą jego sukcesu jest odwaga, z jaką penetruje nowe muzyczne ścieżki. Kariera saksofonisty była mu pisana od urodzenia, bo Joe Lovano był synem saksofonisty Tony'ego „Big T” Lovano. Na proroczym zdjęciu z dzieciństwa matka trzyma go w rękach wraz z saksofonem ojca. Karierę zaczął w latach 70. XX wieku, ale z prawdziwymi tuzami jazzu zaczął grywać jako muzyk zespołu Paula Motiana, do którego dołączył w 1981 roku. Stał na jednej scenie z Herbie Hancockiem, Johnem Scofieldem, McCoy Tynerem czy Ornettem Colemanem. Potwierdzeniem jego pozycji byłą nagroda Grammy, którą zdobył w 2001 roku. Do Katowic przyjedzie z Village Rhythms Band, w którym Nowy Jork spotyka się z nigeryjskim Lagos.

Finałem Katowice JazzArt Festivalu 2014 był koncert słynnego Kronos Quartet. Nawiązaniem do tego wydarzenia będzie w tym roku występ Jeffreya Zeiglera, wiolonczelisty, który przez osiem sezonów współtworzył ten najsłynniejszy amerykański kwartet smyczkowy. Perfekcja i przekraczanie granic, znak rozpoznawczy Kronosów, to także cechy, które charakteryzują jego solową karierę. Dlatego równie dobrze sprawdza się grając z orkiestrą symfoniczną kierowaną przez Mścisława Rostropowicza, jak akompaniując Tomowi Waitsowi. Lou Reed powiedział o nim kiedyś: „utalentowany muzyk z pięknymi chwytami”. Jego solowy projekt Something of Life to zbiór kompozycji takich mistrzów jak Phillip Glass czy John Zorn. Ten sam John Zorn, którego muzykę usłyszymy wcześniej w wykonaniu kwartetu Abraxas Shanira Ezry Blumenkrantza. Koncert Jeffrey’a Zeiglera poprzedzi występ formacji Babie Lato

Finał festiwalu w rytmie muzyki z Mali. Bassekou Kouyate jest wirtuozem instrumentu ngoni, rodzaju lutni od stuleci znanej w Zachodniej Afryce. Gra na nim od 12 roku życia. Krytyk magazynu „Time Out” opisał jego kunszt słowami: „Bassekou Kouyate zakrzywia nuty jak promienie słońca w upale pustyni”. Tym talentem dzielił się z wieloma muzykami, w tym grając na jednej scenie z Paulem McCartneyem czy Damonem Albarnem. Jego album „Jama ko” był wielokrotnie okrzyknięty Najlepszym Albumem World Music 2013 roku. Do Katowic przyjedzie ze swoim zespołem Ngoni ba.

Program

 

21.04 (wtorek)
g. 19.00 - sala teatralna Pałacu Młodzieży (ul. Mikołowska 26)

Stacey Kent
bilety: 30 zł/40 zł

22.04 (środa)
g. 20.00 - Old Timers Garage (ul. Jankego 132)

Cuefx Band
bilety: 15 zł

23.04 (czwartek)
g. 20.00 - Kościół Ewangelicki (ul. Warszawska 18)
Hauschka
bilety: 20 zł/30 zł

24.04 (piątek)
g. 19.00 - sala teatralna Pałacu Młodzieży (ul. Mikołowska 26)
James Carter Organ Trio
bilety: 20 zł/30 zł

25.04 (sobota)
g. 20.00 - Jazzclub Hipnoza (pl. Sejmu Śląskiego 1)
Psychomagia: Blumenkranz’s Abraxas Plays Masada Book Two
bilety: 20 zł/30 zł

26.04 (niedziela)
g. 19.00 - Jazzclub Hipnoza (pl. Sejmu Śląskiego 1)

Troyka
bilety: 20 zł/30 zł

27.04 (poniedziałek)
g. 19.30 - sala kameralna NOSPR (pl. Wojciecha Kilara 1)
Maria João
bilety: 20 zł/30 zł

28.04 (wtorek)
g. 19.30 - sala kameralna NOSPR (pl. Wojciecha Kilara 1)
Joe Lovano’s Village Rhythms Band
bilety: 30 zł/40 zł

29.04 (środa)
g. 19.30 - Klub Prokultura (ul. Jagiellońska 17a)
Babie Lato
Jeffrey Zeigler
bilety: 20 zł/30 zł

30.04 (czwartek)
g. 19.00 - Kinoteatr Rialto (ul. św. Jana 24)
Bassekou Kouyate & Ngoni Ba
bilety: 30 zł/40 zł

30.04 (czwartek)
g. 21.00 - Klub Prokultura (ul. Jagiellońska 17a)
Moon Hoax
Alladin Killers
bilety: 15 zł

karnet: 150 zł

Karnety i bilety do nabycia na stronach Ticketportal i Ticketpro.

Źródło: Katowice JazzArt Festival
 

 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.