Zatańcz z maoryskimi wojownikami. Naucz się grać na starym celtyckim bębnie. I zaśpiewaj z Inuitkami pieśni lekkie jak wiatr. Charyzmatyczni muzycy z dalekich wysp zapraszają na warsztaty podczas 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Zapisy ruszają dziś.
Zajęcia z mistrzami potrwają tydzień – od 22 do 29 września. Będą podzielone na sześć klas: inuickiego śpiewu gardłowego, śpiewu arabskiego, maoryskiego tańca haka, gry na bębnach: celtyckim bodhránie i marokańskim bendirze oraz sycylijskim flecie pasterskim.
Mistrzowskie warsztaty to już tradycja WFSK. Od dziewięciu lat przybliżają publiczności dalekie kultury, oswajają z tym co odmienne i obce. Dotychczas można było uczyć się m.in.: jodłowania, śpiewu indyjskiego, ekspresji scenicznej z Madagaskaru. Były zajęcia poświęcone grze na didgeridoo – najstarszym instrumencie dętym świata oraz lekcje tarantelli – włoskiego tańca, który według wierzeń ludowych jest świetnym antidotum na ukąszenia tarantuli. Nauce i odkrywaniu odległych muzycznych światów sprzyja bezpośredni kontakt z mistrzami. To często przedstawiciele ginących kultur, a muzyczna zabawa stanowi znakomity pretekst do lepszego poznania ich dziedzictwa.
– W społeczeństwach tradycyjnych panuje przekonanie, że tożsamość jest głęboko wpisana w kulturę. A sama kultura jest niezbędna dla postępu cywilizacyjnego. Dlatego wciąż żywa jest tam potrzeba codziennego uczestniczenia w muzyce, śpiewie i tańcu – mówi Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. – W Polsce nieformalna edukacja muzyczna nie istnieje, zaś ta szkolna przez lata skupiała się na kształceniu wykonawców, a nie słuchaczy. Coraz więcej osób odczuwa ten brak, dlatego przychodzą na festiwalowe warsztaty. Większości Polaków brakuje wyczucia rytmiki, wrażliwości na dźwięk, mamy spięte ciała, jesteśmy nieco ogłuszeni i odrętwiali. Ale drzemią w nas duże zdolności i warsztaty dowodzą, że wystarczyłoby kilka dni ćwiczeń, żeby całą Polskę rozruszać.
Podczas tegorocznych warsztatów Inuitki Charlotte Qamaniq i Kathleen Merritt będą zdradzać sekrety śpiewu gardłowego. Wykonuje się go w parach trzymając się za ramiona i balansując w swoistym tańcu. Zamiast słów z ust wydobywają dźwięki naśladujące naturę: szum wiatru, śpiew ptaków, odgłosy zwierząt. Nowozelandczycy Kemara Kennedy i Laurence Kershaw pokażą, jak tańczy się tradycyjny maoryski taniec haka. Tu podstawą jest zespołowe działanie – wykonywane symultanicznie żywiołowe ruchy, którym towarzyszy rytm wybijany stopami i wykrzykiwany akompaniament. Sofien Zaïdi z tunezyjskiej wyspy Dżerba, poprowadzi warsztaty gry na bendirze, bębnie obręczowym najczęściej używanym przez muzyków marokańskich. Ma głębokie brzmienie, gra się na nim palcami lub całą dłonią. Będzie także uczył śpiewu arabskiego. Na fanów instrumentów perkusyjnych czeka Irlandczyk John Joe Kelly, specjalista od gry na bodhránie - bębnie obręczowym, szczególnie popularnym wśród wykonawców muzyki celtyckiej. Dźwięki wydobywa się uderzając dwustronną pałeczką zwaną cipín. Sycylijczyk Carmelo Salemi zdradzi sekrety friscalettu, antycznego fletu pasterskiego. Gra na nim od dzieciństwa, a uczestników zajęć nauczy m.in. melodii ze swoich rodzinnych stron.
Na zajęcia może zapisać się każdy, nie ma ograniczeń dotyczących wieku ani umiejętności.
- Na festiwalowe warsztaty zgłaszają się przede wszystkim amatorzy – od dzieci, po 60-latków, którzy chcą odnaleźć zagubioną ścieżkę, przestawić swój umysł, nauczyć się odczuwania rytmu – mówi Maria Pomianowska. – Tydzień z mistrzami to połączenie liczącej setki lat wiedzy z umysłowym spa. Szansa odpoczynku w świecie głębokiej, korzennej muzyki. Lepiej się potem żyje, lepiej pracuje. Bliskie spotkania z mistrzami czasem stają się impulsem poważnych pasji – ci, którzy przed laty przyszli na nasze warsztaty jako dzieci, dziś zajmują się muzyką profesjonalnie.
Zapisy na warsztaty właśnie ruszyły. Zgłoszenia można przesyłać e-mailem na adres anna.maminska@festival.warszawa.pl lub korzystać z warsztatowej zakładki na profilu festiwalu na Facebooku. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń i dokonywania wpłat.
Koszt jednego warsztatu – 50 zł, dwóch warsztatów – 80 zł.
Jedna osoba może wziąć udział w dwóch warsztatach, a ostateczne potwierdzenie udziału zostanie przesłane po dokonaniu zapłaty.
PROGRAM WARSZTATÓW 9. WARSZAWSKIEGO FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, ul. Jezuicka 4
22-26 września (niedziela – czwartek)
klasa gry na bębnie bodhrán
mistrz John Joe Kelly, Irlandia
- grupa początkująca, godz. 11-13
- grupa zaawansowana, godz. 14.30-16.30
klasa śpiewu arabskiego
mistrz Sofien Zaïdi, Dżerba (Tunezja)
godz. 11-13
klasa śpiewu inuickiego
mistrzynie Charlotte Qamaniq i Kathleen Merritt (Kanada)
godz. 14.30-16.30
klasa gry na bębnie bendir
mistrz Sofien Zaïdi, Dżerba (Tunezja)
godz. 14.30-16.30
klasa gry na flecie pasterskim
mistrz Carmelo Salemi Sycylia
godz. 11-13
25-29 września (środa – niedziela)
klasa maoryskiego tańca haka
mistrzowie Kemara Kennedy i Laurence Kershaw, Nowa Zelandia
godz. 14.30-16.30
Więcej informacji na: www.festival.warszawa.pl oraz na www.facebook.com/SkrzyzowanieKultur