ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 

Aktualności

09.07.2013 12:42 - Konrad Siwiński

Znamy pierwsze gwiazdy 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowania Kultur

Znamy pierwsze gwiazdy 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowania Kultur
Tenores di Bitti Mialinu Pira, najsłynniejsi śpiewacy Sardynii, a także pochodzący z Hondurasu Aurelio Martinez z grupą The Garifuna Collective to pierwsi ujawnieni artyści tegorocznego  Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od dziś w sprzedaży są karnety na wielokulturowe  wydarzenie, którego 9. edycja przybliży muzyczne tradycje Wysp Świata. Festiwal odbędzie się  w dniach 25-29 września.
 
Tym razem na scenie muzyki świata zaprezentują się artyści z dziesięciu wysp położonych w odległychzakątkach globu – od północnych terytoriów Kanady po wyspy na Oceanie Indyjskim. Już wiadomo, że  podczas festiwalu wystąpią najznakomitsi śpiewacy sardyńscy – słynący z perfekcyjnych pieśni  polifonicznych Tenores di Bitti Mialinu Pira. Tradycja wykonywanego przez nich śpiewu cantu a  tenore sięga 3 tysięcy lat i wywodzi się z najstarszych kultur Morza Śródziemnego. To polifoniczny  śpiew przypominający chór. Do jego wykonania potrzeba czterech głosów męskich: prowadzącego  melodię Oche (tenor lub baryton), cytującego wersy poezji miłosnej lub improwizującego tekst, a  także gardłowego - Bassu, budującego tło - Contra oraz falsetu - Mesu Oche. Wykonywany przez  Sardyńczyków śpiew przypomina techniki gardłowe i asymetryczną rytmikę ludowych pieśni Oceanii i  Afryki. Podczas występu Sardyńczycy stoją w kole, trzymają się za ręce, wykonują sekwencje kroków  – wszystko po to, by lepiej wyrazić jedność i siłę wspólnoty. Cantu a tenore narodziło się we  wspólnotach pasterskich wyspy. Utwory i tajemnice śpiewu przekazywali sobie ojcowie i synowie.
Zespół Tenores di Bitti Mialinu Pira powstał w 1995 r., uchodzi za najznamienitszy wśród  wykonawców pieśni polifonicznych. Jego członkowie uczyli się śpiewu jako dzieci, występowali w  teatrach, kościołach i na placach Sardynii. Teraz koncertują w prestiżowych salach wielu krajów,  występowali m.in. przed Janem Pawłem II. Jako jedyni włączają do repertuaru elementy pieśni  religijnych, wyróżnia ich subtelność melodii. Prowadzą szkołę wokalną, w której kształcą następców.

Z Hondurasu i Belize, gdzie wciąż mieszkają przedstawiciele grupy etnicznej garifuna, przyjadą  Aurelio Martinez i zespół The Garifuna Collective. W XVII wieku afrykańscy niewolnicy, którzy uciekli  od pracy na plantacjach, rozbili się u wybrzeży wyspy Saint Vincent na Morzu Karaibskim. Tam  wspólnie z lokalną ludnością zakładali rodziny i stawiali opór kolonizacji. Nazywano ich Czarnymi  Karaibami. Podbici przez Brytyjczyków, zostali przesiedleni do Ameryki Środkowej. Do ich potomków  należy Aurelio Martinez - znakomity perkusista, kompozytor i wokalista. Urodził się na wybrzeżu Hondurasu, jako jedno z dziewięciorga dzieci. W jego rodzinnej wiosce wciąż nie ma elektryczności.  Jego pierwszą zabawką była samodzielnie zrobiona gitara, już jako chłopiec występował podczas  rytuałów i ceremonii. Jest synem trubadura i śpiewaczki, ale nikt nie uczył go muzyki.  „Odziedziczyłem ją po przodkach, płynie w mojej krwi” – mówi artysta, którego misją jest  pielęgnowanie tradycji muzycznych i tanecznych Garifunów. Wcześnie doświadczył dyskryminacji – w szkole nie wolno było mu używać języka garifuna (w Hondurasie urzędowym językiem jest hiszpański) 
ani jeść posiłków z honduraskimi dziećmi. Po świetnym debiucie płytowym „Garifuna Soul” w 2004 r.  Martinez stał się cenionym, a wkrótce także najsłynniejszym reprezentantem kultury Garifunów,  których muzyka łączy motywy Zachodniej Afryki, Ameryki Środkowej i Karaibów. W 2011 r. ukazała  się jego druga solowa płyta „Laru Beya”.  Przez osiem lat zajmował się polityką – był pierwszym czarnoskórym parlamentarzystą w Hondurasie,  ale rozczarowany dyskryminacją i korupcją wrócił do muzyki. W utworach porusza kwestie społeczne,  śpiewa m.in. o HIV i AIDS, które dotykają ubogą społeczność regionu. Martinez założył fundację Sol  Garifuna wspierającą edukację kulturalną Garifunów i dbającą o zachowanie ich języka. Wystąpi w  Warszawie razem z The Garifuna Collective – zespołem gromadzącym muzyków z różnych pokoleń i  krajów, celebrujących wspólne korzenie etniczne. Grupa została powołana w Belize przez Andy’ego  Palacio. Ich płyta „Watina” z 2007 r. była sensacją – jest zaliczana do najważniejszych albumów  muzyki świata. Po nagłej śmierci Andy’ego Palacio liderem muzyczno-społecznego odrodzenia  Garifunów stał się jego przyjaciel i współpracownik – Aurelio Martinez. Dzięki nagraniom i koncertom  świat dowiedział się o liczącej dziś około 600 tys. osób i przez lata dyskryminowanej grupie etnicznej.  Jej kultura i język zostały wpisane na listę Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

Kolejnych artystów tegorocznego Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur poznamy w
najbliższy czwartek.

Ruszyła sprzedaż karnetów na wszystkie wydarzenia festiwalu. Kosztują 90 zł. 
Są dostępne w sieci eBilet, w Empikach oraz w siedzibie Stołecznej Estrady (ul. Marszałkowska 77/79, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-17). 
 
Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur, poświęcony prezentacji wielokulturowości  i różnorodności świata, odbywa się od 2005 r. W wydarzeniu wzięło dotąd 170 artystów z 54 krajów.  Festiwal jest wydarzeniem o randze międzynarodowej, rekomendowanym przez prestiżowy magazyn  „Songlines” jako jedno z 25 najciekawszych wydarzeń muzyki świata. Program tworzy Rada  Programowa w składzie: Maria Pomianowska – Dyrektor Artystyczna, Maciej Szajkowski, Marta 
Dobosz. Organizatorem wydarzenia jest Stołeczna Estrada. Festiwal powstaje dzięki finansowemu  wsparciu Urzędu m. st. Warszawy.

Szczegóły na: www.festival.warszawa.pl oraz na www.facebook.com/SkrzyzowanieKultur
 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
Mgławica Kalifornia - IC1499 by Naczelny
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.