ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 01.08 - Santok
- 19.09 - Częstochowa
- 20.09 - Łódź
- 26.09 - Tarnów
- 27.09 - Jarosław
- 11.10 - Tychy
- 17.10 - Poznań
- 18.10 - Olsztyn
- 04.08 - Katowice
- 05.08 - Katowice
- 16.08 - Łagów
- 27.08 - Gdańsk
- 28.08 - Wrocław
- 29.08 - Katowice
- 30.08 - Lublin
- 31.08 - Białystok
- 09.09 - Kraków
- 12.09 - Łódź
- 14.09 - Wrocław
- 19.09 - Piekary Śląskie
- 13.09 - Wrocław
- 13.09 - Kraków
- 22.09 - Kraków
- 03.10 - Zabrze
- 04.10 - Zabrze
- 10.10 - Kraków
- 14.10 - Kraków
- 19.10 - Narodowe Forum Muzyki, pl. Wolności 1
- 22.10 - Narodowe Forum Muzyki, pl. Wolności 1
- 20.10 - Kraków
- 21.10 - Gliwice
 

Aktualności

28.07.2025 15:14 - Tomasz Kamiński

Ballady o morderstwach i braterstwie. The Dead South w Warszawie

Ballady o morderstwach i braterstwie. The Dead South w Warszawie

Nie są z Nashville, choć wyglądają, jakby stamtąd właśnie przyjechali – w białych koszulach, szelkach i kapeluszach. Ale The Dead South to nie amerykańskie country, tylko kanadyjska preria – surowa, niezależna i dumna z własnej ścieżki. Grają na banjo, mandolinie, wiolonczeli i gitarze, łącząc folk, bluegrass, country i alternatywną Americanę w stylu, którego nie da się jednoznacznie zaszufladkować. Nie interesuje ich nieustanne wymyślanie się na nowo – od początku konsekwentnie trzymają się swojej wizji. Dzięki temu dotarli na szczyt na własnych zasadach. 30 lipca wystąpią w warszawskiej Progresji, przywożąc ze sobą nie tylko ballady o morderstwach, zdradach i duchach, ale też społeczność wiernych fanów, którzy z całego świata zjeżdżają się na ich koncerty – często przebrani w sceniczny uniform zespołu.

Zaczynali w 2012 roku w Reginie, stolicy Saskatchewan, gdzie czterech muzyków – Nathaniel Hilts, Scott Pringle, Colton Crawford i Danny Kenyon – postanowiło stworzyć formację inspirowaną bluegrassem, ale pozbawioną konwenansów. Ich muzyka jest szybka, chropawe i często mocno niepokorna – zamiast opowieści o życiowych trudnościach, śpiewają o trupach, duchach i zdradach; zamiast wzniosłych ballad serwują folkowy punk. Na lokalnych scenach barowych wypracowali swój charakter, ale prawdziwy przełom przyszedł wraz z singlem „In Hell, I’ll Be in Good Company”. Teledysk – czarno-biały marsz w rytmie banjo – podbił internet, gromadząc dziś ponad 400 milionów wyświetleń.
Jednak The Dead South to nie tylko internetowy fenomen. Przez ponad dekadę stworzyli własne miejsce między bluegrassem, punkiem, country i alternatywnym rockiem. Ich koncerty to rytuały – publiczność często naśladuje estetykę zespołu, ubrana w charakterystyczne stroje: białe koszule, szelki i kapelusze – i staje się aktywną częścią spektaklu. Wokół nich wyrosła globalna wspólnota fanów, określająca się jako „Good Company” – ludzie różnych kultur, przekonań i języków, którzy zjeżdżają się, by wspólnie śpiewać o grzechu, śmierci i odkupieniu, i którzy w tych pieśniach odnajdują siłę wspólnoty.

Ich najnowszy album Chains & Stakes ukazał się 9 lutego 2024 roku – wyprodukowany w Mexico City przez Jimmy’ego Nutta i sam zespół, ten materiał pokazuje bardziej refleksyjne, dojrzałe oblicze The Dead South, ale wciąż zakorzenione w surowym folkowym brzmieniu. Natomiast 16 kwietnia 2025 wydali cover „Joey” legendarnej Concrete Blonde – reinterpretację rockowego klasyka uznanego za bardzo udaną, zaprezentowaną w charakterystycznym klimacie appalachijskiego żalu.

30 lipca w warszawskiej Progresji (Fort Wola 22) Kanadyjczycy pokażą, o co chodzi w ich muzyce i społeczności. Support – duet Striking Matches z Nashville, znany z mocnego gitarowego brzmienia i szczerości sceniczej – idealnie otworzy wieczór, by potem scena należała do emocjonalnej intensywności The Dead South. To będzie wieczór nie tylko muzyki, ale spotkanie północnego chłodu i południowego ognia, plemiennego rytuału i nowoczesnej wspólnoty.

info: locomotionagency.com

 

 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS ArtRock.pl na Facebook.com
Mgławica Kalifornia - IC1499 by Naczelny
© Copyright 1997 - 2025 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.