ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 01.03 - Wrocław
- 15.03 - Opole
- 12.04 - Olsztyn
- 01.03 - Kraków
- 07.03 - Wschowa
- 08.03 - Zielona Góra
- 09.03 - Szczecin
- 10.03 - Gorzów
- 15.03 - Bydgoszcz
- 16.03 - Olsztyn
- 17.03 - Gdańsk
- 22.03 - Łódź
- 23.03 - Poznań
- 28.03 - Warszawa
- 01.03 - Sopot
- 01.03 - Gdańsk
- 01.03 - Bydgoszcz
- 02.03 - Szczecin
- 03.03 - Toruń
- 09.03 - Warszawa
- 16.03 - Wrocław
- 17.03 - Kraków
- 08.03 - Kraków
- 08.03 - Gdynia
- 09.03 - Warszawa
- 10.03 - Przeciszów
- 11.03 - Poznań
- 09.03 - Kraków
- 10.03 - Lublin
- 11.03 - Wrocław
- 12.04 - Kraków
- 15.03 - Lublin
- 16.03 - Zabrze
- 15.03 - Warszawa
- 17.03 - Kraków
- 20.03 - Warszawa
- 25.03 - Warszawa
- 06.04 - Łódź
- 11.04 - KRAKÓW
- 12.04 - ŁÓDŹ
 

Aktualności

17.09.2023 13:22 - Tomasz Ostafiński

John Marshall nie żyje

John Marshall nie żyje

Wczoraj dotarła do nas smutna wiadomość. W sobotę w wieku 82 lat zmarł jeden z najciekawszych brytyjskich perkusistów jazz fusion John Marshall (1941-2023). Grywał on z wieloma muzykami o podobnych jazzowych inklinacjach – m.in. Johnem McLaughlinem, Zbigniewem Seifertem, Keithem Tippettem, Johnem Abercrombiem i Ianem Carrem. Z tym ostatnim współtworzył na początku lat 70. jazz-rockową formację Nucleus, w której znakomicie rozumiał się na polu muzycznym z nieżyjącym już też angielskim basistą Jeffreyem Clyne’em. Po nagraniu trzech pierwszych krążków (Elastic Rock, We’ll Talk About It Later i Solar Plexus) z zespołem Iana Carra przeszedł w październiku 1971 roku do powołanej do życia jeszcze w 1966 roku w Canterbury przez Daevida Allena (Gong), Kevina Ayersa i Roberta Wyatta psychodelicznej grupy muzycznej Soft Machine, z którą nagrał kilkanaście albumów, w tym wydany latem tego roku kapitalny Other Doors. Jeszcze przedwczoraj, gdy rozmawiałem z Johnem Etheridge’em – obecnym gitarzystą pomienionego przeze mnie psychodelicznego fenomenu z hrabstwa Kent, wspominał on o swoim imienniku-garkotłuku, że ten, podczas wspólnych występów promujących longplay Bundles wiosną 1975 roku, był – po nagłym odejściu innego wirtuoza gitary, Allana Holdswortha, do The New Tony Williams Lifetime – jedyną osobą w ekipie, z jaką mógł swobodnie nawiązać kontakt muzyczny; taka panowała w nim podówczas chłodna atmosfera. Albumem Other Doors John Marshall udowodnił po raz wtóry, iż jest perkusistą spełnionym, jedynym w swoim rodzaju, stąd po rejestracji premierowych nagrań w lipcu i sierpniu 2022 roku postanowił w końcu przejść na muzyczną emeryturę. Jego profesjonalizm, silna charyzma i charakterystyczny styl gry na wydanym w lipcu krążku wieńczy długą i błyskotliwą karierę nie tylko w Soft Machine, ale również na gruncie brytyjskiego jazzu (Sid Smith – brytyjski dziennikarz muzyczny i autor książki In the Court of King Crimson: An Observation Over 50 Years). Był on też ulubionym perkusistą producenta muzycznego z Manhattanu – obecnie pomieszkującego w Toledo – Leonardo Pavkoviča, który określił go człowiekiem–legendą i jednym z najważniejszych artystów w jego prywatnym życiu, jak również w historii jego wytwórni muzycznej MoonJune Records. 

 

kolejne informacje:

ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
Picture theme from BloodStainedd with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.