ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 30.10 - Warszawa
- 31.10 - Kraków
- 01.11 - Poznań
- 31.10 - Kraków
- 01.11 - Poznań
- 02.11 - Gdańsk
- 01.11 - Kraków
- 02.11 - Rzeszów
- 03.11 - Przemyśl
- 08.11 - Opole
- 09.11 - Bielsko-Biała
- 10.11 - Zabrze
- 11.11 - Łódź
- 15.11 - Gniezno
- 16.11 - Kłodawa Gorzowska
- 17.11 - Zielona Góra
- 22.11 - Żnin
- 23.11 - Koszalin
- 03.11 - Kraków
- 03.11 - Łódź
- 07.11 - Kraków
- 08.11 - Warszawa
- 09.11 - Kraków
- 08.11 - Sosnowiec
- 09.11 - Pszów
- 10.11 - Częstochowa
- 09.11 - Warszawa
- 10.11 - Siedlce
- 10.11 - Końskie
- 16.11 - Bydgoszcz
- 11.11 - Wrocław
- 11.11 - Kraków
- 11.11 - Warszawa
- 17.11 - Kraków
- 19.11 - Kraków
- 20.11 - Warszawa
- 21.11 - Warszawa
- 22.11 - Bydgoszcz
- 21.11 - Katowice
- 22.11 - Poznań
 

Aktualności

17.09.2023 13:22 - Tomasz Ostafiński

John Marshall nie żyje

John Marshall nie żyje

Wczoraj dotarła do nas smutna wiadomość. W sobotę w wieku 82 lat zmarł jeden z najciekawszych brytyjskich perkusistów jazz fusion John Marshall (1941-2023). Grywał on z wieloma muzykami o podobnych jazzowych inklinacjach – m.in. Johnem McLaughlinem, Zbigniewem Seifertem, Keithem Tippettem, Johnem Abercrombiem i Ianem Carrem. Z tym ostatnim współtworzył na początku lat 70. jazz-rockową formację Nucleus, w której znakomicie rozumiał się na polu muzycznym z nieżyjącym już też angielskim basistą Jeffreyem Clyne’em. Po nagraniu trzech pierwszych krążków (Elastic Rock, We’ll Talk About It Later i Solar Plexus) z zespołem Iana Carra przeszedł w październiku 1971 roku do powołanej do życia jeszcze w 1966 roku w Canterbury przez Daevida Allena (Gong), Kevina Ayersa i Roberta Wyatta psychodelicznej grupy muzycznej Soft Machine, z którą nagrał kilkanaście albumów, w tym wydany latem tego roku kapitalny Other Doors. Jeszcze przedwczoraj, gdy rozmawiałem z Johnem Etheridge’em – obecnym gitarzystą pomienionego przeze mnie psychodelicznego fenomenu z hrabstwa Kent, wspominał on o swoim imienniku-garkotłuku, że ten, podczas wspólnych występów promujących longplay Bundles wiosną 1975 roku, był – po nagłym odejściu innego wirtuoza gitary, Allana Holdswortha, do The New Tony Williams Lifetime – jedyną osobą w ekipie, z jaką mógł swobodnie nawiązać kontakt muzyczny; taka panowała w nim podówczas chłodna atmosfera. Albumem Other Doors John Marshall udowodnił po raz wtóry, iż jest perkusistą spełnionym, jedynym w swoim rodzaju, stąd po rejestracji premierowych nagrań w lipcu i sierpniu 2022 roku postanowił w końcu przejść na muzyczną emeryturę. Jego profesjonalizm, silna charyzma i charakterystyczny styl gry na wydanym w lipcu krążku wieńczy długą i błyskotliwą karierę nie tylko w Soft Machine, ale również na gruncie brytyjskiego jazzu (Sid Smith – brytyjski dziennikarz muzyczny i autor książki In the Court of King Crimson: An Observation Over 50 Years). Był on też ulubionym perkusistą producenta muzycznego z Manhattanu – obecnie pomieszkującego w Toledo – Leonardo Pavkoviča, który określił go człowiekiem–legendą i jednym z najważniejszych artystów w jego prywatnym życiu, jak również w historii jego wytwórni muzycznej MoonJune Records. 

 

kolejne informacje:

Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.