ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Lucifer's Friend ─ Banquet w serwisie ArtRock.pl

Lucifer's Friend — Banquet

 
wydawnictwo: Vertigo 1974
 
1. Spanish Galleon (11:50)
2. Thus Spoke Oberon (6:44)
3. High Flying Lady-Goodbye (3:40)
4. Sorrow (11:36)
5. Dirty Old Town (4:46)
 
Całkowity czas: 38:36
skład:
- John Lawton / vocal; - Peter Hecht / piano, organ, mood, synthesizer, Fender Rhodes; - Dieter Horns / bass, backing vocals; - Peter Hesslein / guitar, 12 string guitar, acoustic guitar, percussion, backing vocals; - Herbert Bornhold / drums, percussion, backing vocals
Guest musician:
- Herb Geller / Soprano saxophone solo on (1) and flute on (4)
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,1
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,1
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,3
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,3
Arcydzieło.
,0

Łącznie 8, ocena: Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
 
 
Brak oceny
Ocena: * Bez oceny
13.04.2017
(Recenzent)

Lucifer's Friend — Banquet

Lata 70-te uważane są za jedno z najciekawszych dziesięcioleci w historii muzyki popularnej, głównie ze względu na niesamowitą różnorodność dźwięków, które funkcjonowały wokół słuchaczy. W tamtym okresie świetność gatunków  takich jak: hard rock, funk, progresywny rock, fusion a nawet disco, zaowocowała wieloma  płytami uznanymi za gatunkowe klasyki. Ciekawą sprawą bez wątpienia mogło być wymieszanie tych różnych stylów i połączenie ich na jednej płycie. Prób było wiele, nie każdemu się to udało, ale jest taka płyta gdzie wyszło to wybornie – „Banquet” grupy Lucifer’s Friend.

Ich pierwsze trzy płyty zawierały bardzo różnorodny materiał – początkowo hard-rock, potem prog-rock, jazz a nawet funk. Tworzyło to wyjątkowo zróżnicowaną  mieszankę dźwięków, zresztą bardzo   interesującą, ale czegoś tam zawsze brakowało. Sam pomysł był świetną ideą, ale brakowało przysłowiowej kropki nad i.

Ale w końcu muzycy znaleźli te dźwięki, które szukali na wcześniejszych płytach. „Banquet” ukazał się w 1974 roku i jest to płyta, która zawiera ten muzyczny tygiel, tak jak ma to brzmieć. Już otwierający płytę „Spanish Galleon” wbija w siedzenie. Potężny wokal Lawtona, szybkie dźwięki gitary, chwytliwe chóry, doskonałe solo na syntezatorze, zamykające ten numer , z każdą chwilą czyni z niego doskonałość. Większość grup, które starały się mieszać te wszystkie style, po prostu wrzucało to do jednego worka, robiąc  bałagan. Tutaj  jest zupełnie inaczej. Lucifer’s Friend łagodnie bierze każdy gatunek i polerując go umieszcza we właściwym miejscu. Otrzymujemy doskonale zorganizowany bankiet, pełen wytworności i smaku. Potężna dawka hard rocka w szybkim i mocnym „High Flying Lady-Goodbye”, w uspokojonym i lekko progresywnym „Sorrow” wysuwa na pierwszy plan głos Lawtona, który jest prawdopodobnie najmocniejszym  punktem  grupy. Potężny, a w razie potrzeby pełen uczuć. Ale oczywiście nie tylko Lawton pokazuje się nam z dobrej strony. Szybkie bębnienie Bornholda, jazzowy fortepian Hechta czy  wirtuozerska gitara Hessleina tworzą główne danie tego niezapomnianego bankietu. Dodajmy, że towarzyszy temu znakomity  orkiestrowy akompaniament,  a sekcja dęta brzmi ostro i wręcz hard rockowo. Brzmieniowo zespół zbliża się na tej płycie ku amerykańskiej grupie Chicago.

Pięć utworów z  „Banquet” wyróżnia się jeszcze melodyką oraz dynamiką. Hesslein czasami wykonuje szalone sola na gitarze („Thus Spoke Oberon”) mieszając różne style od fuzji jazz rocka po prog-rocka.

Jest to z pewnością płyta świeża, oryginalna i dająca mnóstwo przyjemności podczas słuchania,  do czego namawiam.

 

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.