Grejpfrutowy Księżyc w sobotnią noc – odcinek IV.
	
	Kolejna płyta Toma Waitsa jest jak kolejny odcinek dobrze znanego serialu. O specjalnych zaskoczeniach nie ma tu mowy: jazzowe trio – saksofon plus sekcja – uzupełnia głównego bohatera, grającego na fortepianie i śpiewającego (czasem recytującego), do tego okazjonalne smyczki delikatnie uzupełniające tło, a w tekstach – znów wycieczki po barach, knajpach ze striptizem (vide okładka – ta pani to ponoć Cassandra Peterson, znana z głównej roli w filmie „Elvira Mistress Of The Dark”) i zakazanych dzielnicach. Od poprzedniczek różni ją to, że jest bardziej cyniczna, surowa – Tom bardzo bezpośrednio i bez upiększania opowiada tu o swoich perypetiach z alkoholem – no i nieco zmienił się sposób śpiewania Waitsa: surowa, szorstka, przepita chrypa to już ten Waits, jakiego znamy i kochamy.
	
	Z jednej strony, trudno byłoby coś zarzucić poszczególnym kompozycjom – są to bardzo dobre utwory, a „Tom Traubert’s Blues” (poświęcony kumplowi kumpla Waitsa, który zmarł był w więzieniu, i duńskiej piosenkarce Mathilde Bondo, którą Tom poznał podczas występu w Kopenhadze w 1976 – choć co do tej drugiej części, różne wersje Waits podawał – na pewno chodzi o jakąś Matyldę, po pojawia się tam cytat z utworu „Waltzing Mathilda”), „I Can’t Wait To Get Off Work” (wspomnienie czasów, gdy Tom jako nastolatek pracował w Napoleone’s Pizza House) czy „Pasties And A G-String” to są bardzo mocne rzeczy; nie dziwi więc, że „Small Change” jako całość spotkała się z ciepłym przyjęciem publiczności, wchodząc na listę 100 najlepiej sprzedawanych płyt w Stanach – wyczyn, którego Waits nie powtórzy przez prawie ćwierć wieku; z drugiej wyczuwa się, że Tom zaczyna dochodzić do ściany, że zaczyna odczuwać pewne ograniczenia stylu, któremu się na początku kariery poświęcił, że zbliża się do punktu, w którym nieodwołalnie zacznie się powtarzać. I Waits zdecydował się na pewną zmianę, przesunięcie środka ciężkości swojej muzyki z jazzu na inny styl – ale publiczność musiała jeszcze zaczekać na efekty tejże zmiany.
                                    
                    Waits, Tom
Small Change
                                Zamiast oceny - wyróżnienie
                                (brak oceny)
                            
                        
                                            Lista utworów:
                        
                    - Tom Traubert’s Blues (Four Sheets To The Wind In Copenhagen) (Waits) 06:39
 - Step Right Up (Waits) 05:43
 - Jitterbug Boy (Sharing A Curbstone With Chuck E. Weiss Robert Marchese Paul Body And The Mug And Artie) (Waits) 03:44
 - I Wish I Was In New Orleans (In The Ninth Ward) (Waits) 04:53
 - The Piano Has Been Drinking (Not Me) (An Evening With Pete King) (Waits) 03:40
 - Invitation To The Blues (Waits) 05:24
 - Pasties And A G-String (At The Two O’Clock Club) (Waits) 02:32
 - Bad Liver And A Broken Heart (In Lowell) (Waits) 04:50
 - The One That Got Away (Waits) 04:08
 - Small Change (Got Rained On With His Own .38) (Waits) 05:07
 - I Can’t Wait To Get Off Work (And See My Baby On Montgomery Avenue) (Waits) 03:17
 
- Tom Waits – Vocals, Piano. Lew Tabackin – Tenor Saxophone. Jim Hughart – Bass. Shelly Manne – Drums. Harry Bluestone – Violin, Concertmaster Strings. Ed Lustgarten – Cello, Orchestra Manager, Strings. Jerry Yester – String Section Arranger and Conductor.
 
                        Strony zespołu: