ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Believe ─ Seeing Is Believing w serwisie ArtRock.pl

Believe — Seeing Is Believing

 
wydawnictwo: Metal Mind Productions 2012
 
1. No Time Inside
2. World Is Round
3. This Bread Is Mine
4. And All the Roads
5. What They Want (Is My Life)
6. Lay Down Forever
7. AA
8. Guru
9. New Hands
10. Cut Me Paste Me
11. Poor King of Sun/Return
12. Silence

Bonus:
Interview with Mirek Gil and Karol Wróblewski
Music For One Leg (Documentary)
Friends For Robert 2011
Live At Progresja, Warsaw 2011
Biography
Discography
Photo Gallery
Desktop Images
 
Całkowity czas: 185
skład:
Mirek Gil – guitar
Karol Wróblewski – vocals
Satomi – violin
Vlodi Tafel – drums
Przemas Zawadzki – bass
Konrad Wantrych – piano and keyboards
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,2
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,1
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Niezła płyta, można posłuchać.
,0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,1
Arcydzieło.
,1

Łącznie 5, ocena: Album jakich wiele, poprawny.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
26.06.2012
(Recenzent)

Believe — Seeing Is Believing

Drugie DVD w historii warszawskiej grupy Believe i drugie zarejestrowane w Teatrze Śląskim przez katowicki Metal Mind Productions. Powtórka z rozrywki? Ależ skąd. Wydany cztery lata temu Hope To See Another Day Live dokumentował przede wszystkim sceniczną wersję debiutu grupy. I z niego tu – przynajmniej podczas oglądania głównego koncertu formacji zapisanego na tym wydawnictwie – nic nie usłyszymy. Nie zapominajmy także, że w ostatnich latach w kapeli zaszły dosyć istotne, personalne zmiany. Tomasza Różyckiego, śpiewającego na debiutanckim DVD, zastąpił Karol Wróblewski, zaś grającego na klawiszach Adama Miłosza zmienił Konrad Wantrych. Obaj wnieśli do zespołu nieco inną jakość i styl.

I to słychać. Choć muzycy zaczynali pięć lat temu już z pewnego poziomu artystycznej dojrzałości, wydaje się, że to właśnie teraz muzyczna chemia i właściwe emocje są w tej kapeli na idealnych pozycjach. Ten zarejestrowany 10 listopada 2011 roku koncert tylko to potwierdza. Znakiem firmowym grupy są bardzo wysublimowane, pełne bogatych aranżacji, nostalgiczne zazwyczaj kompozycje, ozdobione niebanalną melodyką. Z ładnie prowadzonymi przez Gila gitarami i oryginalnymi w tym zestawie skrzypcami Satomi. Kompozycje – nie bójmy się tego powiedzieć – czerpiące z artrockowych wzorów, jednak wcale niezalatujące sztampą.

W programie 80 – minutowego występu dominują rzeczy z dwóch ostatnich albumów grupy - This Bread Is Mine oraz World Is Round – choć natkniemy się także na What They Want (Is My Life) jeszcze z czasów Różyckiego i albumu Yesterday Is A Friend. Kompozycje zyskują często nowy aranż (patrz choćby zgiełkliwa, schizofreniczna końcówka w This Bread Is Mine, czy neoprogresywne klawiszowe solo Wantrycha w What They Want (Is My Life) wstawione w miejsce partii skrzypiec). Materiał jest bardzo reprezentatywny dla tego składu Believe. Jak przyznają muzycy w pomieszczonym tu w dodatkach wywiadzie: nie chcieli się powielać (to odnośnie rezygnacji z debiutanckich kawałków) i wybrali utwory kluczowe dla ostatnich płyt.

Warto też wspomnieć o bardzo zgrabnej realizacji całego nagrania. Ci którzy od dłuższego już czasu wieszają psy na schematycznej produkcji koncertów z Wyspiańskiego, mogą się czuć mile rozczarowani. Bo tym razem nie brakuje intrygujących ujęć muzyków, bądź mających artystyczny wręcz wyraz, bliskich ujęć skrzypiec jedynej kobiety w zespole. W dodatkach obejrzymy 22 – minutową rozmowę z Gilem i Wróblewskim oraz zerkniemy na dwa, lekko bootlegowej jakości, występy formacji z Konina i Warszawy. Szczególnie pierwszy z nich ma wyjątkowy i historyczny charakter. Pochodzi bowiem z odbytego we wrześniu ubiegłego roku specjalnego koncertu poświęconego pamięci przyjaciela zespołu - Roberta Roszaka. Unikalną jego wartością są dwie zapisane podczas niego kompozycje: Please Go Home (specjalnie napisana dla Roszaka) oraz Chelsea Monday – klasyk Marillionu. No i nie można przejść obojętnie obok dołączonego do bonusów dokumentu Music For One Leg. To tak naprawdę rozmowa z perkusistą Believe – Vlodim Taflem – muzykiem, który mając jedną nogę, gra na standardowym zestawie perkusyjnym. Rozmowa o przełamywaniu barier i spełnianiu marzeń, które wydają się nieosiągalne.

Reszta dodatków to już metalmindowa norma, choć warto zauważyć nie tylko tłumaczenia na język angielski wywiadu, czy słów padających ze sceny, ale i biografię kapeli przygotowaną w dwóch (angielskiej i polskiej) wersjach językowych.

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.