ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 20.03 - Warszawa
- 22.03 - Łódź
- 23.03 - Poznań
- 28.03 - Warszawa
- 25.03 - Warszawa
- 06.04 - Łódź
- 11.04 - KRAKÓW
- 12.04 - ŁÓDŹ
- 26.04 - GDAŃSK
- 12.04 - Olsztyn
- 13.04 - Bydgoszcz
- 12.04 - Kraków
- 20.04 - Bielsko Biała
- 21.04 - Radom
- 22.04 - Kielce
- 13.04 - Warszawa
- 14.04 - Białystok
- 25.04 - Poznań
- 26.04 - Szczecin
- 27.04 - Koszalin
- 28.04 - Gdynia
- 10.05 - Piekary Śląskie
- 11.05 - Kraków
- 12.05 - Lublin
- 14.04 - Warszawa
- 16.04 - Gdańsk
- 17.04 - Kraków
- 14.04 - Radzionków
- 20.04 - Gomunice
- 25.04 - Bielsko-Biała
- 24.04 - Warszawa
- 25.04 - Kraków
- 07.05 - Chorzów
- 08.05 - Siemianowice Śląskie
- 09.05 - Siemianowice Śląskie
- 25.05 - Łódź
- 25.05 - Zabrze
- 26.05 - Zabrze
 

felietony

05.12.2015

Dokształt koncertowy - semestr czwarty. Omówienie odpowiedzi.

Dokształt koncertowy - semestr czwarty. Omówienie odpowiedzi.

Oto omówienie pytań  z kolokwium.

Łatwo nie było, wszystkie kursanty zgodnie twierdziły, że pytania były naprawdę trudne – co zresztą widać po zdobytych przez nich punktach. Po unieważnieniu jednego z pytań punktów do zdobycia było  119, a w tym roku najlepszy wynik to było 85.

Ale nie ma lekko. Internet uniemożliwia zadawanie „normalnych” pytań i jeśli następny dokształt będzie, to pytania będą podobnego sortu.

I. Police
1. „Wszyscy myślą, że jest to piosenka o miłości, a ona jest o totalnej inwigilacji” – tak powiedział Sting o jednym z utworów The Police. Jakim? (3 pkt.)
2. Głównego bohatera popularnego filmu z lat osiemdziesiątych poznajemy jak śpiewa „Roxanne”. Jaki to film i kto to śpiewa? (5 pkt.)
3. Łańcuszek szczęścia – w miejsce kropek trzeba wpisać odpowiednie słowo (nazwę, nazwisko, itp.), żeby się ten ciąg zgadzał. A do tego trzeba też ładnie wyjaśnić, dlaczego właśnie to słowo. 
Sting->(…)->Sylwester Stallone. (3 pkt)

Ad. 1. "Every breath you take".
Ad. 2. Eddie Murphy w filmie "48 godzin".
Ad. 3. Film „Demolition Man” – Sting nagrał tam tytułową piosenkę (w wersji oryginalnej pochodzi z albumu The Police „Ghost in The Machine), a Stallone zagrał tam główną rolę.

II. 801

1. Jeden z dżentelmenów z 801 w latach 80. współtworzył jeden z utworów na nowej płycie pewnego bardzo zasłużonego zespołu prog-rockowego, nagrał też płytę z pewnym panem znanym z kilku innych cenionych zespołów lat 70. Którzy to panowie i jaki zespół? (1 pkt.)
2. Kto był małym naczyniem kuchennym, do którego nie przylegały resztki jedzenia? (3 pkt.)
3. Windsor -> wydarzenie -> jeden z muzyków 801. Który, co to za wydarzenie (lub wydarzenia), o jaki Windsor chodzi i jaki związek ma to wszystko ze sobą? (5 pkt)

Ad. 1. Chodzi o Phila Manzanera. Współtworzył utwór Pink Floyd "One Slip" z płyty "Momentary Lapse Of Reason". Z Johnem Wettonem nagrał płytę o  tytule "Wetton Manzanera".
Ad. 2. Tatuś. Chodzi o kompozycję "Mummy Was An Asteroid, Daddy Was A Small Non-Stick Kitchen Utensil" Billa MacCormicka z płyty "Mainstream" Quiet Sun. Jej fragment znalazł się na "801 Live" w połączeniu z fragmentem "East Of Echo" Manzanery - jako "East Of Asteroid".
Ad. 3. Windsor w stanie Ontario -> katastrofa lotnicza -> Brian Eno. Nad Windsor doszło do głośnego incydentu: w wyniku wady konstrukcyjnej omal nie rozbił się samolot DC-10. Wady nie naprawiono i dwa lata później DC-10 Turkish Airlines rozbił się we Francji; zginęło 346 osób. Brian Eno napisał wtedy utwór "Turkish Airlines Give You So Much More"; przerażeni szefowie wytwórni nalegali na zmianę tytułu i ostatecznie wyszło "Burning Airlines...".


III. Marbin
1. Który z muzyków Marbin grał w Polsce? (3 pkt.)

Ad. 1. Paul Wertico, który kilka lat grał w  SBB.

IV. ELO
1. Koncerty Orkiestry w drugiej połowie lat 70. otwierał swoją zapowiedzią pewien bardzo znany, nieżyjący już aktor. Kto? (1 pkt.)
2. Twórca jednej z kompozycji, jakie można usłyszeć na „The Night…”, tak bardzo lubił swoje dzieło, że stwierdził, że „jest ono pełne krowiego łajna”. Co to za utwór? (3 pkt.)
3. Na początku lat 70. z ELO współpracował przez mniej więcej dwa tygodnie pewien bardzo (później) znany basista i wokalista. To znaczy on tak twierdzi, bo np. Bev Bevan w ogóle sobie tego nie przypomina. Co to za muzyk? (5 pkt.)

Ad. 1. Tony Curtis.
Ad. 2. Chodzi o Edvarda Griega i jego "In the Hall of the Mountain King".
Ad. 3. Chodzi o Glenna Hughesa.

V.  Uriah Heep
1. Przez Uriah Heep przewinęło się sporo znanych muzyków, jak na przykład Olsson, Wetton, ale też i muzycy Jurajki współpracowali z innymi wykonawcami. Na przykład Lee Kerslake grał w zespole Ozzy Osbourne’a. A Osbourne wywinął mu kiedyś wredny numer, przy okazji oszukując też innego bardzo znanego perkusistę. O co chodziło i kto był tym drugim zrobionym w bambo perkusistą? (5 pkt.)
2. Pierwsza płyta Uriah Heep miała coś wspólnego z debiutancką płytą innego bardzo znanego zespołu hard-rockowego. Co? (1 pkt.)
3. Kto był głównym sponsorem pierwszego w Polsce koncertu Uriah Heep? (3 pkt.)

Ad. 1. Sprawa  z Dziennikiem Szaleńca ma kilka poziomów absurdu i hucpy. Najpierw  Ozzy’emu  „pomyliły się” nazwiska muzyków z jego własnej sekcji rytmicznej, a potem  przygotowując remastera (wydanie z 2002) wykasował oryginalne ślady sekcji rytmicznej i ponownie nagrali je Trujillo i Brodin. I właśnie ten drugi ma Osbourne’owi za złe, że wprowadzając go  w błąd, wciągnął go w tą szemraną imprezę.

Ad. 2. Na debiucie Uriah Heep znajdziemy bardzo dobrą wersję “Come Away Melinda”, ten sam utwór znajdziemy też na debiutanckiej płycie UFO.

Ad. 3. Pytanie unieważnione.

VI. ENID

1. W połowie lat osiemdziesiątych powstała krótko działająca grupa złożona z muzyków Pilot, Alan Parsons Project i Camel. Co ona miała wspólnego z The Enid? (3 pkt.)

Ad. 1. Nic. Chociaż chodziły pogłoski, że  chodzi tu o Johna Keatsa, ale  muzycy grupy to zdementowali. Ian Bairnson powiedział, że Keats to nazwa ulubionej restauracji Erica Woolfsona. To pytanie to była taka podpucha.

VII. Peter Bardens’ Mirage

1. W pewnym momencie kariery Andy Latimer zastanawiał się nad zmianą nazwy zespołu (nie wiadomo, czy całkiem poważnie). Na jaką? (1 pkt.)
2. Peter Bardens współpracował z wieloma artystami – kto znajdzie w naszej bazie recenzenckiej najwięcej  takich wykonawców dostanie 5 punktów. Nie chodzi o płyty na których grał, tylko o artystów, zespoły.
3. Jeden z muzyków Camel opowiadał, jak kiedyś trzeba było napisać tekst do jednego utworu, a nie było chętnych, to zrobiono losowanie. I trafiło na niego. To znaczy ja wygrałem – jak to powiedział. O kogo chodzi i jaki to utwór? (5 pkt.)

Ad. 1. Była taka koncepcja, aby zmienić nazwę na Caramel.
Ad. 2. Chodziło o wykonawców, których płyty są w naszej bazie recenzji i którzy grali kiedyś z Bardensem. Nikt nie dostał punktów, bo kursanty stosowały system trałowy – czyli pisali wszystkich, których znali – a nuż  się coś trafi. Nie ma tak.

Camel, Peter Barden’s Mirage – wiadomo
Van Morrison – grali razem w Them, a potem Bardens występował na jednej z płyt Vana
Rod Stewart – grali razem w Shotgun Express i zdaje się, że to nawet Bardens go stamtąd wyrzucił, Steve Adams – grał w drugiej edycji Peter Barden’s Mirage, a mamy zrecenzowane dwie jego płyty solowe.
Anthony Phillips – grali razem na płycie Camel „The Single Factor” – nawet chyba w tym samym utworze.
Mogłoby być też The Alan Parsons Project, bo i Parsons i Woolfson współpracowali z Keats.
Tyle  pamiętam, a żaden z uczestników nie znalazł więcej.

Ad. 3. Colin Bass dostał zadanie, żeby napisać tekst do utworu „Your Love Is Stranger Than Mine”. Opowiadał o tym podczas pierwszego koncertu w Polsce, w Krakowie w kwietniu 1999 roku: Trzeba było napisać tekst do jednego utworu, ale nikt nie miał ochoty. No to zrobiono losowanie. Trafiło na mnie. To znaczy ja wygrałem – dodał ze śmiechem.

VIII. TSA – LIVE

1. W jednym z utworów z tej płyty jest cytowany fragment tematu przewodniego z bardzo znanego polskiego serialu. W jakim utworze i jaki to serial? (3 pkt.)
2. Marek Piekarczyk i Ian Gillan maja ze sobą coś wspólnego  i nie jest to, że obaj śpiewają w kapelach hard’n’heavy – jest to związek dużo konkretniejszy. O co chodzi? (3 pkt.)

Ad. 1. W utworze "TSA rock" pojawia się motyw z "Koziołka Matołka".
Ad. 2. Obaj zagrali rolę Jezusa w rock operze "Jesus Christ Superstar".

IX. Saga 
1. Kto supportował Sagę w tym tournee po Europie? (3 pkt.)
2. W pewnym kultowym wydawnictwie muzycznym, oczywiście z obrazkami, możemy zauważyć plakat reklamujący koncerty Sagi. Co to za dzieło? (5 pkt.)
3. Okładka jednej z płyt Sagi jest bardzo podobna do okładki płyty  pewnego bardzo znanego, współczesnego  wykonawcy popowego. Proszę podać tytuły obu płyt, no i oczywiście nazwisko tego  wykonawcy. (3 pkt.)
Ad.1. Woolly Wolfstenholme Meastoso
Ad. 2. Dire Straits – Alchemy  - na samym początku, kiedy jest krótka scenka z fanami wchodzącymi do sali i mamy przebitkę na ścianę z plakatami  informującymi o koncertach. Tak, że nie chodzi o jakąś gazetę – każdy, kto czyta moje recenzje to wie, że dla mnie wydawnictwo muzyczne z obrazkami to DVD.
Ad. 3.Saga – „20/20” i Justin Timberlake „20/20 Experience”.

X. Miles Davis
1. Na płytach Milesa można usłyszeć mnóstwo mniej lub bardziej znanych muzyków, w tym dwóch Polaków – kogo? (1 pkt).
2. Czy Miles Davis i Duke Ellington współpracowali kiedyś ze sobą? Jeśli tak, to kiedy; jeśli nie to dlaczego nie? (3 pkt.)
3. W latach 1975-1980 Miles całkowicie zawiesił działalność artystyczną, a spotkanie się z nim dla muzyków zza żelaznej kurtyny graniczyło z cudem; dwóm polskim jazzmanom jednak udało się spotkać w tym czasie z Davisem. Komu? (5 pkt.)

Ad. 1. Na płycie "You're Under Arrest" w nagraniu "One Phone Call/Street Scenes" można usłyszeć głos Marka Olko. Na płycie "Tutu" zagrał  Michał Urbaniak.
Ad. 2. Spotkali się osobiście pod koniec lat 50. Duke chciał ściągnąć Milesa do nowo formowanego zespołu towarzyszącego, ale Davis odmówił: bardzo cenił i szanował Ellingtona, ale nie chciał być jednym z sidemanów w jego grupie - zwłaszcza że właśnie planował nagranie "Kind Of Blue".
Ad. 3. Tymi szczęściarzami byli Jarosław Śmietana i Adam Kawończyk.

XI. Bauhaus

1. Na poczatek łańcuszek szczęścia.
Alma Mahler -> (…)->Bauhaus.
Jakie słowo – nazwa, nazwisko należy umieścić trzeba w miejscu kropek i wyjaśnić dlaczego takie a nie inne.  (5 pkt.)
2. Proszę wyjaśnić co znaczy tytuł płyty (5 pkt.)
Press The Eject And Give Me The Tape
3. Jaki był najsłynniejszy „teledysk”  Bauhausu? (3 pkt.)
4. Proszę podać tytuły dwóch największych przebojów Murphy’ego solo i Love And Rockets w Polsce – co ciekawe było to mniej więcej w tym samym czasie – kiedy? (5 pkt.)

Ad. 1. Alma Mahler -> Walter Gropius -> Bauhaus
Alma Mahler była żoną Waltera Gropiusa, który był twórcą Bauhausu – artystyczno-rzemieślniczej uczelni powstałej w Weimarze z połączenia Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych.
Ad. 2. „Press the eject and give me the tape out of it” – to zdanie słyszymy w końcówce “Dark Entries” – dosłownie znaczy to “Otwieraj magnetofon i dawaj taśmę” – czyli ochroniarz dorwał kogoś, kto nielegalnie sobie koncert nagrywał i skonfiskował mu taśmę. To swego czasu taka  dobrze znana fraza powtarzana przez wielu (ochroniarzy)  bardzo wielu (bootlegerom) na wielu koncertach. Ale na szczęście nie wszyscy zostali złapani.
Ad. 3. Chodzi o początek filmu „The Hunger” Tony'ego Scott'a (1983) gdzie Bauhaus wykonuje  „Bela Lugosi's Dead” w jakimś klubie, a wampiry (Bowie i Denevue) szukają tamże swoich nowych ofiar.
Ad. 4.  Na wiosnę (kwiecień – maj) 1988 roku na liście Rozgłośni Harcerskiej (IV program PR ) ładnie radziły sobie „No New Tell to Tell” Love & Rockets i „All Night Long” Petera Murphy – oba dotarły chyba nawet do pierwszej dziesiątki.  A w tamtych czasach ta lista też była bardzo popularna.

XII.
Reinessance
1. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych pojawił się zespół mocno powiązany z Renaissance personalnie. Jak to zespół? (1 pkt.)
3. Pewien brytyjskie zespół prog-rockowy popełnił płytę o bardzo podobnym tytule do jednej z płyt Renaissance, właściwie tytuły różnią się jednym słowem. Jaki to zespół i jaka płyta? (3 pkt.)

Ad. 1. Chodzi o zespół Illusion.
Ad. 2.The Alan Parsons Project oraz ich płyta z 1980 - "The Turn of a Friendly Card"  I “Turn of The Cards” Renaissance


XIII.
UK
1. Pomysł na UK Wetton i Brufford mieli już w 1975 roku, kto był pierwszym klawiszowcem zaproszonym do współpracy? (3 pkt.)
2. Jeden z członków UK wystąpił w teledysku jako członek zespołu z którym nigdy nie zagrał. Kto? (3 pkt.)
3. Jedna z kompozycji pierwotnie przeznaczona dla UK znalazła się na drugim albumie innej grupy, wydanym zresztą w tym samym roku, co „Danger Money”. Jaka to kompozycja, jaka płyta i co to za grupa? (5 pkt.)

Ad. 1. Klawiszowcem miał zostać Rick Wakeman.
Ad. 2. Eddie Jobson i jego udział w teledysku "Owner Of A Lonely Heart" Yes.
Ad. 3. Grupa Bruford oraz płyta "One Of A Kind" i kompozycje "Forever Until Sunday" oraz "Sahara Of Snow".

XIV. Kraftwerk (8)

1. Kraftwerk tak opisał swoje spotkanie z pewnym zespołem po jednym z koncertów w Wielkiej Brytanii jeszcze w latach 70-tych: „Po koncercie przyszło do nas kilku chłopaków, powiedzieli, że nazywają się (…) i że zmieniliśmy ich życie”. Jaki to był zespół? (5 pkt.)
2. Jeden z muzyków grupy ma pewne hobby, które niemal życiem przypłacił. Kto i jakie to hobby? (3 pkt.)

Ad. 1. Chodzi o OMD. Ale to tylko taka legenda.

Dziennikarz:  Wolfgang Flür has said his book I Was A Robot and the Synth Britannia documentary about how the young OMD came backstage at The Liverpool Empire in 1975 to tell KRAFTWERK that they had shown you the future. Is this actually truth or just 'legend'?

Andy McCluskey: It's legend! I was the only one who saw them play at The Liverpool Empire. And I didn't go backstage. I was 16, I wasn't going to be hanging about backstage! And also, they were building the Mersey Rail underground at the time and I had to get the bus back so I couldn't hang around. The first time I met them was 1981 at the Zeche Club in Bochum, Germany so it's an apocryphal urban myth. Wolfgang sort of got his story mixed up there!

Ad. 2. Ralf Hütter jest fanem kolarstwa. W 1983 roku uległ groźnemu wypadkowi rowerowemu, w wyniku którego  pozostawał w śpiączce przez jakiś czas.

I tak by to wyglądało. Pozdrawiam wszystkich uczestników i zapraszam na przyszły rok.
 

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.