ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Ayreon ─ Ayreon Universe - Best Of Ayreon Live [2DVD] w serwisie ArtRock.pl

Ayreon — Ayreon Universe - Best Of Ayreon Live [2DVD]

 
wydawnictwo: Mascot Records 2018
 
DVD1:
1. Prologue
2. Dreamtime
3. Abbey Of Synn
4. River Of Time
5. The Blackboard
6. The Theory Of Everything
7. Merlin's Will
8. Waking Dreams
9. Dawn Of A Million Souls
10. Valley Of The Queens
11. Ride The Comet
12. Star Of Sirrah
13. Comatose
14. Loser
15. And The Druids Turned To Stone
16. The Two Gates
17. Into The Black Hole
18. Actual Fantasy
19. Computer Eyes
20. Magnetism
21. Age Of Shadows
22. Intergalactic Space Crusaders
23. Collision
24. Everybody Dies
25. The Castle Hall
26. Amazing Flight in Space
27. Day Eleven: Love
28. The Eye Of Ra

DVD2:
Behind The Scenes [1:24:30]
Try-out Show Highlights [17:15]
 
skład:
Vocalists:
Floor Jansen (Nightwish, ex-After Forever, ex-ReVamp)
Damian Wilson (Headspace, ex-Threshold)
Hansi Kürsch (Blind Guardian)
Tommy Karevik (Kamelot, Seventh Wonder)
Anneke van Giersbergen (The Gentle Storm, VUUR, ex-The Gathering)
Marco Hietala (Nightwish, Tarot)
Jonas Renkse (Katatonia, Bloodbath, ex-October Tide)
Mike Mills (Toehider)
Marcela Bovio (MaYaN, ex-Stream of Passion, ex-Elfonía)
Irene Jansen
Robert Soeterboek (ex-Erik Norlander)
John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis)
Edward Reekers (ex-Kayak)
Jay van Feggelen (ex-Bodine)
Maggy Luyten (Nightmare)
Lisette van den Berg (Scarlet Stories)

Instrumentalists:

Ed Warby - drums, additional vocals in "Day Eleven: Love"
Johan van Stratum (VUUR, ex-Stream of Passion) - bass
Peter Vink (Knight Area) - additional bass in "Intergalactic Space Crusaders"
Marcel Coenen (Sun Caged) - lead guitar
Ferry Duijsens - guitar
Joost van den Broek (ex-After Forever) - keyboards)
Ben Mathot - violin
Jeroen Goossens - flutes, woodwinds
Maaike Peterse - cello
Rob Snijders - additional drums and percussion in "Comatose" and "And the Druids Turn to Stone"
Arjen Anthony Lucassen - additional guitar and vocals in "The Castle Hall" and "Amazing Flight in Space"
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,1
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Niezła płyta, można posłuchać.
,0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,1
Arcydzieło.
,1

Łącznie 3, ocena: Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
 
 
Ocena: 8+ Absolutnie wspaniały i porywający album.
07.04.2018
(Recenzent)

Ayreon — Ayreon Universe - Best Of Ayreon Live [2DVD]

Domyślając się z czym będę miał do czynienia, zasiadłem do oglądania Best Of Ayreon Live z… długopisem i kartką pod ręką, żeby nic istotnego, o czym warto byłoby wspomnieć w tej recenzji, mi nie umknęło. I co? I po niedługim czasie sobie odpuściłem. Nie, nie dlatego, że jak mawiał inżynier Mamoń „nuda... nic się nie dzieje, proszę pana”. Wręcz przeciwnie, ilość zdarzeń i sekwencji docierających do odbiorcy jest tak duża, że szkoda czasu na analizy i szczegółowe wypisy. Na przykład na to, kto kiedy i z kim pojawił się na scenie i jak zaśpiewał? Bo to wszystko prawdziwy fan sam sobie odkryje i do wszystkiego dotrze. Po co psuć mu zabawę? Zadanie moje zatem stało się bardzo konkretne - odpowiedzieć na pytanie, czy warto po Ayreon Universe sięgnąć? A odpowiedź na nie jest równie oczywista – tak! I to koniecznie. A dlaczego?

Zacznijmy od paru podstawowych faktów pokazujących niezwykłość tego wydawnictwa. Rzecz zarejestrowano w holenderskim Tilburgu 16 września 2017 roku, podczas jednego z trzech, odbywających się dzień po dniu, i wyprzedanych w jeden dzień, koncertów w 013 Poppodium. Na scenie wystąpiło wówczas 18 wokalistów i 11 instrumentalistów, którzy wykonali 28 kompozycji z wszystkich wydawnictw Ayreonu a nawet dwa numery z innego projektu Arjena Lucassena, Star One (Intergalactic Space Crusaders i The Eye of Ra).

Rejestrowany koncert przygotowano w najdrobniejszych szczegółach z precyzyjnie zaplanowanymi detalami. To w zasadzie multimedialne widowisko utrzymane w charakterystycznym dla Ayreonu fantastyczno – kosmicznym entourage’u. Głównym elementem scenografii jest ogromny ekran z zaprogramowanymi idealnie grafikami uzupełniającymi daną kompozycję. Widzimy na nim nie tylko okładki albumów, z których wybrzmiewa utwór ale i inne graficzne motywy nawiązujące do albumowych konceptów. Dostajemy też na nim nazwiska artystów, którzy w danym momencie pojawiają się na scenie. Tę uzupełnia ponadto ogromne ramię „robota”, dwa mniejsze ekrany oraz w odpowiednich momentach wybuchające ognie i bogate światła. Już siedząc przed telewizorem odbiorca otrzymuje także informację, która kompozycja w danej chwili jest wykonywana. Materiał zarejestrowano przy użyciu trzydziestu kamer (!) i to widać. Nic ważnego nie umyka realizatorom, wszystko ogląda się dynamicznie i płynnie. No i dźwięk naprawdę może cieszyć.

A momenty? Tych jest mnóstwo. Od fajnego wprowadzenia w ten spektakl przez Michaela Millsa, przez przecudowną wokalnie wersję Valley of the Queens, w której harmonie w wykonaniu Anneke Van Giersbergen, Floor Jansen i Marceli Bovio po prostu wgniatają w fotel. Jest bardzo lubiany przeze mnie mroczny Comatose01011001 (swoją drogą, to chyba najbardziej wyeksponowany album na tym wydawnictwie) z zimnym wokalem Jonasa Renkse, który zastąpił śpiewającego w oryginale Jorna. Takich podmianek z naturalnych względów jest tu mnóstwo, trudno wszak oczekiwać, aby pomysłodawcy przedsięwzięcia udało się zgarnąć w jedno miejsce wszystkich przez lata wspierających go artystów. I tak imponująco wygląda ta lista obecności, pokazująca jak ogromną estymą cieszy się Holender w świecie progresywnego, ale i nie tylko progresywnego, rocka. Co jeszcze z owych momentów? Sympatyczne i długie przedstawianie każdego z artystów przez Irene Jansen w The Two Gates. No i pojawienie się samego Lucassena w The Castel Hall, ostatniej kompozycji podstawowego seta oraz jego długa, ponad dziesięciominutowa przemowa przed dwoma, podwójnymi zresztą, bisami. Pełna zabawności, ale i prawdziwych łez wzruszenia w oczach Lucassena, po którym faktycznie widać, jak niekomfortowe dla niego jest pojawianie się przed tak dużym audytorium. A owa publiczność? Ekstatyczna, emocjonalnie reagująca na sceniczne wydarzenia. Jak policzono zresztą, fani Lucassena przybyli do Tilburga z… 54 krajów świata.

Oprócz podstawowego dysku, z trwającym ponad 140 minut występem, dostajemy drugą płytkę, na której otrzymujemy klasyczny dla tego typu wydawnictw dokument, prawie 90 - minutowy Behind The Scenes. Znajdziemy na nim kulisy przygotowań, rozmowy z absolutnie wszystkimi artystami a nawet z fanami, wśród których dominują oczywiście słowa „amazing” i „incredible”. No i jest niespełna dwudziestominutowy fragment próby zapisanej 1 września 2017 roku, dwa tygodnie przed głównym wydarzeniem, w mniejszej sali w Tilburgu, z publicznością i… częściowo z innymi artystami.

Wszystko do tego pięknie wydano i to aż w siedmiu wersjach! Okładkę ozdobiono złotym, wypukłym liternictwem a 20 - stronicową książeczkę (w przypadku recenzowanej wersji 2DVD) wypełniły zdjęcia wszystkich instrumentalistów i wokalistów z osobistymi komentarzami Lucassena dotyczącymi każdego z artystów.

W porównaniu z wydanym dwa lata temu, The Theater Equation, innym Ayreonowym przedsięwzięciem, to majstersztyk. W tamtym przypadku realizacja była po prostu koszmarna. Widać, że Lucassen wyciągnął wnioski z tej – nie bójmy się tego powiedzieć - ogromnej wtopy. Dzięki temu obcujemy z wydawnictwem, które mogę polecić każdemu wielbicielowi muzyki, który jeszcze nigdy nie zetknął się z fenomenem Arjena Lucassena. Może tu tę swoją muzyczną zaległość nadrobić szybko i efektownie. A co z fanami? To dla nich Ayreonowa Biblia, którą muszą mieć. A dla mnie poważny kandydat na DVD tego roku. 

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.